経済学部Faculty of Economics
ECN300CA(経済学 / Economics 300)Micro Economics AMicro Economics A
河﨑 亮Ryo KAWASAKI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 経済学部Faculty of Economics |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | K6768 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 金1/Fri.1 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | オンライン/online |
配当年次Grade | 3 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | ○ |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー(2015年度以前入学生) | 専門教育科目 |
カテゴリー(2016年度以降入学生) | 専門教育科目 |
カテゴリーCategory |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
The course focuses on basic elements of game theory and how they are used in microeconomic theory. To fully appreciate how game theory is used, a brief overview of classical microeconomic theory will be provided whenever appropriate.
到達目標Goal
By the end of the course, students can expect to be able to do the following:
A) understand basic elements of microeconomic theory
B) understand the concepts of game theory
C) to apply game theory to certain economic phenomena
D) to be able to use some mathematical tools that are used in economic theory
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、経済学科は「DP1」「DP7」「DP8」「DP9」に関連。国際経済学科・現代ビジネス学科は「DP1」「DP7」に関連。
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
The classes will be held online. Class handouts will be available at Hoppii. Also, students will be assigned online assignments, which will be available at Hoppii. The schedule below is tentative and is subject to change.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:オンライン/online
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[オンライン/online]:Introduction and Mathematical Preliminaries
Description of the course; Mathematical preparation
2[オンライン/online]:Demand and Supply
Demand, supply, equilibrium prices, surplus
3[オンライン/online]:Producer theory (1)
Production function, profit
4[オンライン/online]:Producer theory (2)
Cost function, marginal cost
5[オンライン/online]:Monopoly
Inverse demand function, marginal revenue
6[オンライン/online]:Duopoly (1)
Quantity (Cournot) competition
7[オンライン/online]:Duopoly (2)
Price (Bertrand) competition
8[オンライン/online]:Strategic form game (1)
Examples of games, dominated strategies
9[オンライン/online]:Strategic form game (2)
Dominated strategies, Nash equilibrium
10[オンライン/online]:Strategic form game (3)
Nash equilibrium
11[オンライン/online]:Extensive form game (1)
Game tree, backwards induction
12[オンライン/online]:Extensive form game (2)
Examples
13[オンライン/online]:Extensive form game (3)
First mover advantage, second mover advantage
14[オンライン/online]:Review
Review
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
Before and after each class, students are expected to spend approximately four hours to understand the class content.
テキスト(教科書)Textbooks
N/A
参考書References
To be announced
成績評価の方法と基準Grading criteria
Grades will be based on online exercises and assignments (approximately 50%) along with a final assignment (approximately 50%). The percentages are as of early February and may be subject to change.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
N/A
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
Students should have some familiarity with Hoppii.