経営学部Faculty of Business Administration
MAN100FA(経営学 / Management 100)入門演習(2019年度以降入学者)Freshmen's Seminar
鈴木 眞奈美Manami SUZUKI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 経営学部Faculty of Business Administration |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | A4613 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 金3/Fri.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市BT‐0608 |
配当年次Grade | 1 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | ※本授業では、受講希望者が教室定員を超えてしまった場合、初回授業で選別を行います。必ず、初回授業に出席してください。 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
入学年度Admission year | |
カテゴリー(2019年度以降)Category (2019~) | 演習 |
カテゴリー(2018年度以前)Category (~2018) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Course outline:
There are four themes of this course: 1) Development of your study skills for learning in university; 2) Learning research methods; 3) Reflection on your life and plan for your future life; and 4) Development of your English communication skills.
Objectives:
This course aims at four goals: 1) To improve study skills: 2) To learn research methodologies; 3) To have opportunities to think of yourself and develop yourself for your future career, and 4) To develop your English communication skills.
Learning activities outside of classroom:
You are expected:
1) to read the assigned reading before the class.
2) to look up words you don’t know in the dictionary when you read reading assignments before the class.
3) to watch or listen to an English program regularly
4) to do assignments, submit them, and meet the deadline.
The standard preparation and review time for each class is 2 hours.
Grading Criteria:
class participation (20%), assignments (10%), debate (10%), presentations (20%), and final report(40%)
*If you have four absences per semester without permission, do not participate in a debate, do not make a presentation , or do not submit a final report, you cannot get a credit for this course.
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
この授業では主に4つのテーマについて学習します。1)大学における学習法について。2)大学における研究手法について。3)自分のこれまでの人生について内省し、将来について考察し、計画すること。4)国際語としての英語コミュニケーション能力の向上。
到達目標Goal
この授業では、まず今までのライフスタイルについて見直し、4年間の大学生活をいかに充実したものにしていくかについて考察します。
効果的な学習技能(シャドイング、要約法、動機づけ)、時間管理、健康維持、社会人としてのあり方やマナー(コンピューター、インターネットの活用法、英語や日本語によるメールやEメールの書き方、コミュニケーション能力、礼儀作法など)、またキャリアの探求について、関連資料や文献を読んだり、討論したり、自分の考えを文章に書くことなどを、実践を通して学んでいきます。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1-1」、「DP1-2」、「DP1-3」、「DP1-4」、「教養」に関連がかなりある
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
英語コミュニケーション能力の向上のためなるべく授業は英語で行う予定です(授業言語に関してはみなさんと相談しながら決定します)。文献等は日本語で書かれたものも使用します。またペアワークやグループワークを通じて共同学習を行います。より良い学習環境の構築を目指し、積極的な授業の参加が求められます。課題等に関しては個々にあるいはクラス内でフィードバックをします。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[オンライン/online]:イントロダクション
目標設定
大学生活について
I will introduce this course to you.
You will set your goals for this semester and this seminar course.
I will provide you with the information about Hosei University.
第2回[対面/face to face]:自己紹介
手紙の書き方
You will introduce yourself to the class.
You will learn how to write a card in English.
第3回[対面/face to face]:論文等の読み方
シャドウイングと要約 I
You will learn reading strategies.
You will read an article about shadowing and summarizing.
第4回[対面/face to face]:リーディングストラテジーの復習
シャドウイングと要約 Ⅱ
You will review reading strategies, such as skimming.
You will watch a DVD about Shadowing and Summarizing.
第5回[対面/face to face]:文献検索
期末レポートと発表のテーマ
You will learn how to search literature on a theme of your study.
You will decide a theme for your term paper and select three books about the theme.
第6回[対面/face to face]:シャドウイングと要約の復習
ディベートの準備
You will review Shadowing and Summarizing.
You will learn how to debate and prepare for your debate with your team members.
第7回[対面/face to face]:ディベート
インタビュー調査
You will have a debate.
You will conduct interviews and prepare for the report.
第8回[対面/face to face]:論文の書き方
インタビューレポート
期末レポートの要約
You will learn writing strategies.
You will report the interview in class.
You will show the outline of your term paper.
第9回[対面/face to face]:ライティングストラテジーの復習
ブックレビュー(書評)の仕方
You will review writing strategies, such as the organization of English writing, topic sentences, supporting sentences, and thesis statement.
You will discuss the assigned book.
第10回[対面/face to face]:Dream Map
Lifeline Chart
研究方法
期末レポート・発表の準備
You will make a dream map and a lifeline chart and reflect on your life.
You will learn different types of research methodologies.
You will prepare for your term paper and presentation.
第11回[対面/face to face]:プレゼンテーション
You will submit your term paper.
You will make a presentation.
第12回[対面/face to face]:プレゼンテーション
You will make a presentation.
第13回[対面/face to face]:ディスカッション
You will discuss your favorite topics with your classmates.
第14回[対面/face to face]:復習
振り返り
You will review what you learn in this semester.
You will reflect on your academic performance this semester. You will set your goals for the next academic year.
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
You are expected:
1) to read the assigned reading before the class.
2) to look up words you don’t know in the dictionary when you read reading assignments before the class.
3) to watch or listen to an English program regularly
4) to do assignments, submit them, and meet the deadline
University guidelines suggest preparation and review are around four hours a week for a two-credit course and around an hour a week for a one-credit course.
テキスト(教科書)Textbooks
外山 滋比古 (1986)『思考の整理学』ちくま文庫 (図書館での借用可)
handouts
参考書References
Longman Dictionary of Contemporary English
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点 (20%)、課題(10%)、ディベート(必須、10%)、プレゼンテーション(必須、20%)、期末レポート(必須、40%)
*If you have four absences per semester without permission, do not participate in a debate, do not make a presentation , or do not submit a term paper, you cannot get a credit for this course.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
なるべく受講して下さったみなさんの意見も取り入れながら授業を展開していきたいと思っています。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
Hoppii (Hosei's Educational Internet System), E-mail, Computer (Word and Power Point)
その他の重要事項Others
1) Although some of you may not have enough confidence in your English, your effort to learn English is important in this class. I hope that you will come to like studying English as an international language and communicate with people all over the world in English.
2) Good manners and collaborative learning are important in this class. You need to contact me when you are absent from class. You will do a lot of pair work and group work. I would like you to make a good learning community with your classmates and me.
3) Depending on the Covid-19 pandemic, some classes will be conducted online using Zoom.
関連科目
全ての科目に関連する入門科目です。