デザイン工学部Faculty of Enginneering and Design
ADE400NB(建築学 / Architecture and building engineering 400)デザインスタジオ7Design Studio 7
栃澤 麻利、海法 圭Mari TOCHIZAWA, Kei KAIHOH
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | デザイン工学部Faculty of Enginneering and Design |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | B3444 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 火3/Tue.3,火4/Tue.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | ○ |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | 選択 |
入学年度Admission year | |
カテゴリー(2023年度~)Category (2023~) |
建築学科 専門科目 展開科目 |
カテゴリー(2019~2022年度)Category (2019~2022) |
建築学科 専門科目 展開科目 |
カテゴリー(招聘学科)Category | 建築 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【Course outline】
DS7 is the final stage of undergraduate design education. The aim of DS7 is to acquire the ability to recognize social problems and propose architectural programs to address them in preparation for graduation design. In addition, the course aims to help students understand "design methods that respect physical and cultural contexts," which is a distinctive feature of our architectural education and one of our strengths.
【Learning Objectives】
・Recognize social problems and propose programs as architectural responses to them.
・To understand the physical and cultural context of the city and to acquire the skills to respond architecturally.
・To train students to think seamlessly between architectural planning and urban planning.
・To acquire the skills to accurately express the design intent.
【Learning activities outside of classroom】
Instructions will be given in class as appropriate.
The standard preparation and review time for this class is 2 hours each.
【Grading Criteria /Policy】
Comprehensive evaluation of the resulting work based on the Esquisse process. Submissions during the weekly Esquisse. The content of the presentation at the mid-term review. Students who are absent more than 4 times will not be graded.
Evaluation will be based on the following: 20% of the student's essay, 30% of the mid-term review grade, and 50% of the final review grade.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
DS7は学部設計教育の最終段階のものである。卒業設計に向けて社会的問題群を認識しそれに対応する建築的回答としてのプログラムを提案できる能力を身に着けることを目指している。さらに、本学の建築教育において特色であり、また本学の強みである「物理的、文化的コンテクストを尊重した設計方法」を理解することを目指している。
到達目標Goal
・社会的問題群を認識し,それに対応する建築的回答としてプログラムを提案する
・都市の物理的コンテクスト、文化的コンテクストを理解し,建築的に呼応する技術を身につける
・建築計画と都市計画をシームレスに思考できるトレーニングを行う
・設計意図を的確に表現する技術を身につける
【修得できる能力】*【修得できる能力】*
- 総合デザイン力:◎
- 文化性:
- 倫理観:
- 建築の公理:
- 芸術性:◎
- 教養力:
- 表現力:◎
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
デザイン工学部建築学科ディプロマポリシーのうち、「DP2」「DP3」「DP5」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
・ガイダンス日程はHoppiiに掲示する。
・履修希望者はガイダンスを必ず受けること。
・対面を基本とするが新型コロナ感染状況に応じて臨機応変に対応する。
・各自のリサーチ・エスキスの発表を基本とし、その内容に基づき、議論・指導を行う。
・4年間の学生生活を通じて知見した現在の社会に対する疑問や問題意識を、建築的テーマによって立ち向かうという精神をもつことを期待している。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:ガイダンス・グループ分け
課題説明、レクチャー
2[対面/face to face]:エスキス1
テーマについての考察1
3[対面/face to face]:エスキス2
テーマについての考察2
4 [対面/face to face]:エスキス3
敷地リサーチ1
5[対面/face to face]:エスキス4
敷地リサーチ2
6[対面/face to face]:中間講評
中間講評
7[対面/face to face]:エスキス5
基本計画1
8 [対面/face to face]:エスキス6
基本計画2
9[対面/face to face]:エスキス7
設計1
10[対面/face to face]:エスキス8
設計2
11[対面/face to face]:エスキス9
設計3
12[対面/face to face]:エスキス10
設計4
13[対面/face to face]:クラス別講評
クラス別講評
14[対面/face to face]:最終講評
最終講評
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
授業内に適宜指示する。
本授業の準備学習・復習時間は、各2時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
授業内に適宜指示
参考書References
授業内に適宜指示
成績評価の方法と基準Grading criteria
エスキスプロセスを踏まえた成果作品を総合的に評価する。毎週のエスキスの時の提出物。中間講評での発表の内容。そして最終講評に提出する成果物および発表の内容によって総合的に評価する。4回以上の無断欠席は成績評価対象外とする。
評価配分は毎回のエスキスの提出物20%、中間講評評点30%、最終講評評点50%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
特になし
その他の重要事項Others
エスキスは進行によりpin-up clitique/desk clitique/open juryとする
DS1~6をすべて履修していることが好ましい