通信教育部(スクーリング)School of Correspondence Education (Schooling)
LAW300TB(法学 / law 300)行政法(秋期スクーリング)Administrative Law
氏家 裕順Hironobu UJIE
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 通信教育部(スクーリング)School of Correspondence Education (Schooling) |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | 23004 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
担当教員(自由記述)Instructor name | |
科目種別Class Type | |
教室名称Classroom name | |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory | 秋期 |
期間Period | 秋期 |
定員Capacity | |
予備登録の有無Presence or Absence of Preliminary Registration | |
受講可能な学科・学年Eligible Courses / Grade | 『法政通信』受講手続き等関連頁を参照 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
In order to establish your best possible foundation for studying administrative law, this course is designed to learn the fundamentals of administrative law; specifically, (1) to study sources of law, the rule of 'the executive function bounded by legislation', and classes of acts performed by executive agencies (hereinafter these acts are simply referred to as 'acts'), (2) to know what effect acts have on individual rights and obligations, and (3) to understand acts which may be done for a purpose of ensuring that an individual administrative obligation should be satisfied. As concern this (3), there are some mechanisms, but you are expected to chiefly learn (a) a measure, a procedure, and requirements, all of which are laid down in the Act on Substitute Execution by Administration 1948 (c. 48) and (b) measures and process, both of which are provided in the National Tax Collection Act 1959 (c. 147). These all studies would concern about your understanding of administrative relief.
As concern the above (1), the rule of 'the executive function bounded by legislation' is comparable though not identical idea of 'the rule of law'. Concerning the above (2), there are final and unilateral acts: acts which shall decide rights, obligations, and other legal status finally without consent of the person(s) to whom it is addressed. On the other hand, there are also bilateral acts: acts which shall decide rights, obligations, and other legal status finally but only with consent of the person who it makes (these bilateral acts are similar to conclusion of government contract in the parties which is relevant and in the fact that these acts are subject to special legal controls). About (3) mentioned above, an 'individual administrative obligation' is imposed by administrative law or acts. That measure, laid down in the Act 1948, may be employed by executive agencies in order to fulfil the above-mentioned obligation on behalf of the individual. That process, created by the Act 1959, may be began by executive agencies so as to collect national tax arrears.
After completing this course, you should be able to:
- Explain sources of administrative law in Japan;
- Explain the rule of 'the executive function bounded by legislation';
- Explain how acts are classified into several sorts (classification based on their nature);
- Explain meaning, sorts, and legal controls of above final and unilateral acts;
- Explain mechanisms which are provided in order to ensure that an individual administrative obligation should be fulfilled, but among them, mainly spell out what are laid down in the Act on Substitute Execution by Administration 1948 (c. 48) and in the National Tax Collection Act 1959 (c. 147); and
- Explain meaning and legal controls of above bilateral acts.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
国・都道府県などの行政は、われわれ私人の活動を規制したり、私人に対して給付したりするほか、租税の徴収もしている。さらに行政は、実質的な立法活動も行っており、私人の権利義務を一般的に規律する場合がある。行政の活動が適法に行われることが、私人の生活にとって重要なことである。行政活動の適法性を確保するための法解釈・法理論を提供しているのが行政法学である。
行政法という科目において学習することは多岐にわたる(西田幸介『行政法』〔法政大学通信教育部、2016年〕、あるいは、通信学習「行政法」シラバスを参照のこと)が、秋期スクーリングでは、行政法の基本的事項といえるものを学習する。具体的には、行政法の法源、法律による行政の原理、行政の各種の行為、行政行為、行政上の強制執行、行政契約について学ぶ。
法源に関しては様々な議論が存在するが、行政法の法源は、行政活動をめぐる紛争が生じた際にこれを裁判所が裁断する際の基準となるものである。そのうち、成文法には、上位法と下位法があり(例えば、法律と命令が上位法と下位法の関係にある)、それらの関係(階層構造)の理解が、法律の法規創造力の原則、委任命令の限界などの学習にとって必要不可欠であるといえる。
法律による行政の原理は、行政の行為の適法性を問うための基本的な法原理である。このなかには、法律の法規創造力の原則、法律の優位の原則および法律の留保の原則が含まれ、これらを適切に理解できることが期待される。
行政の各種の行為について、従来、行政法学は、行政の無数の行為を、行政立法、行政行為、行政契約、行政指導などの各種の行為(行政の行為形式、行為形式ともいう)に分類したうえで、それらの行為の法的規制について考察してきた。その分類基準である、法行為および事実行為、権力的行為および非権力的行為の各概念も、行政法学にとって基本的なものである。
行政の各種の行為のうち、行政行為と行政契約は、私人の権利・義務を具体的に変動する行為であるという点で共通するものである。両者の定義上の違いは、行政行為が相手方の同意を権利義務変動の要件としないのに対して、行政契約が相手方の同意をその要件とする点に存在する。これらの点に着目して各行為形式の意義(加えて行政行為については法効果による分類)を学ぶとともに、それらの法的規制について学習する。
行政上の強制執行とは、私人が行政上の義務を任意に履行しないときに、行政自らが将来に向かって直接的にあるいは間接的に義務を履行させまたは義務の履行があったのと同一の状態を作り出すことをいう。このための手段として、代執行、執行罰、直接強制、行政上の強制徴収がある。これらのうち、一般法のある代執行と、個別法で範とされることのある国税滞納処分を中心に学習する(以上について、参照、前掲・西田11頁、109頁、337頁、348頁など)。
到達目標Goal
行政法の法源について説明することができる。
法律による行政の原理について説明することができる。
行政の各種の行為(行政の行為形式)について説明することができる。
行政行為の意義、分類および法的規制について説明することができる。
行政上の強制執行について、代執行および行政上の強制徴収を中心に、説明することができる。
行政契約の意義と法的規制について説明することができる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」「DP3」「DP4」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
授業は講義形式で行う。フィードバックは授業内で行う。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:行政法の法源
成文法と不文法 各種の法の階層構造
第2回[対面/face to face]:法律による行政の原理(1)
法律の法規創造力の原則 法律の優位の原則
第3回[対面/face to face]:法律による行政の原理(2)
法律の留保の原則
第4回[対面/face to face]:行政の各種の行為(1)
法行為と事実行為 権力的行為と非権力的行為
第5回[対面/face to face]:行政の各種の行為(2)
抽象的行為と具体的行為 行政の各種の行為の意義
第6回[対面/face to face]:行政行為(1)
意義 法効果による分類
第7回[対面/face to face]:行政行為(2)
実体的規制(違法事由)
第8回[対面/face to face]:行政行為(3)
手続的規制(行政手続法の規定する申請に対する処分の手続)
第9回[対面/face to face]:行政行為(4)
手続的規制(行政手続法の規定する不利益処分の手続)
第10回[対面/face to face]:行政上の強制執行(1)
行政における自力救済 代執行
第11回[対面/face to face]:行政上の強制執行(2)
執行罰・直接強制の紹介 行政上の強制徴収
第12回[対面/face to face]:行政契約(1)
意義 実体的規制
第13回[対面/face to face]:行政契約(2)
手続的規制 行政契約の履行強制手段
第14回[対面/face to face]:まとめに代えて
試験と解説
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
スクーリングの開講日までに、後掲の参考書のいずれかを通読することによって、行政法を大まかに理解するように努め、また、疑問点を明確にしておく(準備学習)。授業後、毎回、参考書に当たりながら、自筆のまとめノートを作成することによって、授業内容を把握する(復習)。
準備学習および復習が適切かつ充分に行われるべきであり、少なくとも、準備学習には計30時間、復習には各2時間を要すると考えられる。
テキスト(教科書)Textbooks
テキストは指定しない。配布するレジメ・資料を用いる。
参考書References
宇賀克也『行政法概説I〔第7版〕』(有斐閣、2020年)
大橋洋一『行政法I〔第4版〕』(有斐閣、2019年)
塩野宏『行政法I〔第6版〕』(有斐閣、2016年)
芝池義一『行政法読本〔第4版〕』(有斐閣、2016年)
芝池義一『行政法総論講義〔第4版補訂版〕』(有斐閣、2006年)
曽和俊文=山田洋=亘理格『現代行政法入門〔第4版〕』(法律文化社、2019年)
西田幸介『行政法』(法政大学通信教育部、2016年)
原田尚彦『行政法要論〔全訂第7版補訂2版〕』(学陽書房、2012年)
藤田宙靖『新版行政法総論(上)』(青林書院、2020年)
室井力編『現代行政法入門(1)〔補訂版〕』(法律文化社、2005年)
成績評価の方法と基準Grading criteria
第14回授業において実施する試験による(100%)。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
準備学習と復習が授業内容を理解するために必要である。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
六法。
その他の重要事項Others
後に行政救済法も履修することが望ましい。