現代福祉学部Faculty of Social Policy and Administration
SOW300JB,SOW300JC(社会福祉学 / Social Welfare 300 , 社会福祉学 / Social Welfare 300)ソーシャルワークの理論と方法(専門)ⅢSocial Work Theory and Method 3
山口 創生Sousei YAMAGUCHI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 現代福祉学部Faculty of Social Policy and Administration |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | N1214 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 火1/Tue.1 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | 多現福‐301 |
配当年次Grade | 2~4 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | 2021年度以降入学者のみ受講可能。2020年度以前入学者は「N6214 精神保健ソーシャルワークⅡ」を受講すること。 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
入学年度Admission year | |
カテゴリー(2021年度以前)Category (~2021) | |
カテゴリー(福祉コミュニティ)Category (Department of Community Development) |
専門教育科目 専門展開科目 |
カテゴリー(臨床心理)Category (Department of Clinical Psychology) |
専門教育科目 専門展開科目 |
カテゴリー福祉コミュニティ学科(2020年度以前入学者)Category福祉コミュニティ学科 (~2020) | |
カテゴリー福祉コミュニティ学科(2021年度以降入学者)Category福祉コミュニティ学科 (2021~) | |
カテゴリー臨床心理学科(2020年度以前入学者)Category臨床心理学科 (~2020) | |
カテゴリー臨床心理学科(2021年度以降入学者)Category臨床心理学科 (2021~) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
1. Course outline
This lecture is mainly on mental health social work and introduces statistical data for people with mental illness in Japan, social work skills, effective community programs including social work and mental health-related stigma. The aims of the lecture are that students gain the relevant information for national examination for the license of mental health social worker, and that students discuss social work and the development and the dissemination of effective community mental health services through learning the relevant statistical data, mental health policies, mental health services and effects of services
2. Learning Objectives
1) Understanding the Statistics of the environment surrounding people with mental illness
2) Gaining an opportunity to consider about effective practices for people with mental illness
3) Gaining an opportunity to consider about social workers’ roles for implementation of effective practices
3. Learning activities outside of classroom
Preparation for each lecture is not necessarily required. For those who wish to deepen their understanding of the lecture content, the standard time for preparation and review for this lecture is one hour each.
4. Grading Criteria /Policy
1) Evaluation method
Reports: 90%, Comments and discussion in the lecture: 10%. The report should be written for one of the following topics: “Recovery”, “Mental health-related stigma”, “Assertive community treatment” “Strengths model”, “Individual placement and support or Supported employment”, “Family support”, or “Peer support”. Reports should be written based on this lecture’s rules.
2) Evaluation criteria
S: Reports with a writing style based on the lecture’s rules, and the texts incorporate own ideas, the lecture contents and data from previous research.
A: Next to the above
B: Reports with a writing style based on the lecture’s rules, but discussion is inadequate
C:Reports with a writing style not based on the lecture’s rules, or reports with very inadequate discussion
D:Reports with inadequate writing style and contents
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本講義は主に精神保健ソーシャルワークに関する内容となります。例えば、我が国の精神障害者にかかわる統計データやソーシャルワークに関係する支援技法、多職種連携を含む効果的なプログラムやスティグマの問題について取り上げます。本講義の目的および意義は、受講者が1) 社会福祉士・精神保健福祉士国家試験に向けた知識・情報を得ること、2) (精神)障害者の生活実態に関する統計データや現在のサービス内容・制度、ソーシャルワーカーに関連する効果的な支援を鑑みて、(精神)障害者の地域生活の改善に寄与するソーシャルワークの在り方やサービスの開発・普及について包括的な考察を行う機会を得ることです。
到達目標Goal
1. 精神障害者を取り巻く環境を統計的に把握できる
2. 精神障害者に対する効果的な実践を考える機会を得る
3. 効果的な実践の実装のために、ソーシャルワーカーとして何ができるかについて考える機会を得る
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP2」と「DP3」と「DP4」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
本授業では、講義とグループでの議論を通して授業を進めます。課題(レポート等)に対するフィードバックは要望に応じて個別に実施いたしますので、いつでもご連絡ください。秋学期は原則対面で実施いたします。コロナの影響などによりオンライン講義となる場合、そして、オンライン講義に伴う授業計画の変更がある場合については、学習支援システムでその都度提示します。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:オリエンテーション
講義の内容や成績評価の説明
第2回[対面/face to face]:障害者の概念と統計
精神障害を中心とした障害の定義、統計、二も包括の説明
第3回[対面/face to face]:精神障害とスティグマ1
スティグマの実態や是背の説明
第4回[対面/face to face]:精神障害とスティグマ2
啓発方法の説明
第5回[対面/face to face]:精神障害とリカバリ―
リカバリー・当事者中心の説明
第6回[対面/face to face]:精神保健福祉とソーシャルワークの過程
エビデンス時代のソーシャルワークの説明
第7回[対面/face to face]:ソーシャルワーくと多職種連携
多機関連携の重要性と適応の説明
第8回[対面/face to face]:ケアマネジメント総論
ケアマネジメントの概要の説明
第9回[対面/face to face]:効果的なケアマネジメント1
ACTの説明
第10回[対面/face to face]:効果的なケアマネジメント2
ストレングスモデルの説明
第11回[対面/face to face]:効果的な就労支援
ソーシャルワークにも通じる就労支援、援助付き雇用の説明
第12回[対面/face to face]:精神疾患と家族
家族支援の説明
第13回[対面/face to face]:ピアサポート
セルフヘルプ・ピアサポートの説明
第14回[対面/face to face]:レポート提出
レポート提出
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
受講生が事前に必ず学習すべきことなどは定めません。講義内容の理解を深めたい方にとっての準備学習・復習時間は各1時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
教科書は使用しません。スライドを使用した講義となります。
参考書References
1) ソーニクロフト・グラハム, タンセラ・ミケーレ, 訳:岡崎祐士, 笠井清登, 福田正人 (2012) 精神保健サービス実践ガイド. 日本評論社, 東京.
成績評価の方法と基準Grading criteria
1. 評価方法
レポート:90%、平常点(講義内の発言など):10%。レポートは、「リカバリー」「精神障害者に対するスティグマ」「Assertive community treatment」「ストレングス・モデル」「Individual placement and support / 援助付き雇用」「家族支援」「ピアサポート」のいずれかのテーマを選び、定められた様式で記載する。
2. 評価基準
S:講義内の積極的な発言、レポートが規定した様式で書かれており、自身の考えや講義で学んだ内容、過去のデータが織り交ぜられている
A:上記に次ぐ
B:考察は十分ではないが、規定した様式で書かれている
C:規定した様式で書かれていない/考察が著しく不十分
D:レポートの書き方、内容が不十分
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
受講者同士が議論する機会を多く設けています。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
なし
その他の重要事項Others
講義の進捗状況によって、ピアサポート(第14回)は省略する可能性があります。