通信教育部(通信学習)School of Correspondence Education (Correspondence Learning)
HIS300TD(史学 / History 300)日本史特講(地域社会史)Lecture on Japanese History (Regional History)
教科担当責任者 / Instructor in charge of class:松本 剣志郎Kenshiro MATSUMOTO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 通信教育部(通信学習)School of Correspondence Education (Correspondence Learning) |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
担当者Instructor name | 中山 学 |
科目種別Class Type | 通信学習(リポート・試験) |
履修学年Grade | 3~4 |
単位数Credit(s) | 4 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory | 文学部 史学科 専門教育科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【Course outline】The local community of the Edo period is considered to be the historical starting point of modern Japanese local society, and it is considered to be an important starting point when considering the process from there to the present. . It is also expected that by learning about the formation of local communities in the Edo period, we will be able to critically reconsider the state of the modern society to which we belong. For this reason, in this course, we will focus on the villages that formed the foundation of local communities in the Edo period, and deepen our understanding of the mechanisms, ideas, and common sense that made up the communities in question.
【Learning Objectives】
1.To be able to explain how the relationship between villages and farmers in the Edo period was. 2.To be able to explain the process of gradual transformation of village society through the Edo period.
【Learning activities outside of classroom】
This course does not require study other than the specified textbook.
【Grading Criteria /Policy】
Report:Check whether you can accurately grasp the intention of the topic and discuss based on the content of the designated text.
Credit acquisition test:Check whether the knowledge required to answer the questions is properly indicated.By the way, the final grade will be evaluated by this credit test.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
【学習の到達目標】Goal
①江戸時代の村と百姓との関係がどのようであったのかを、その時代固有の社会的観念に基づいて説明することができる。
②江戸時代を通じての村社会の段階的な変容の過程を一般論として説明することができる。
【授業で使用する言語】Default language used in class
日本語 / Japanese
【科目の概要】Method(s)
江戸時代の地域社会は、現代日本の地域社会の歴史的出発点であり、そこからどのような過程を経て現在があるのかということを考えるうえで重要な起点的位置にあると考えられています。また、江戸時代の地域社会の成り立ちを知ることを通じて、私たちは自分たちが属する現代社会のあり方を批判的に見つめ直すことができると期待されてもいます。こうしたことから、この科目では、特に江戸時代の地域社会の基礎を成した村に注目し、当該社会を成り立たせていた仕組みや観念、あるいは常識がどのようなものであったのか、理解を深めます。
【成績評価基準】Grading criteria
リポートは、設題の意図を正確に把握し、指定テキストの内容に基づいて適切に論じることができているかどうか確認します。
単位修得試験は、論述形式とします。設題の意図を正確に理解し、当該の設題に回答する上で必要となる知識が適切に示されているかどうか確認します。
【テキスト名および詳細】Textbooks
渡辺尚志『近世百姓の底力 村からみた江戸時代』敬文社、2013年、¥2,400+税
【学習指導、注意点等】Work to be done outside of class (preparation, etc.)
通信学習のリポートにフィードバックします。なお、リポートを書く場合には、次の2つのことを必ず実行してください。
①設題をよく読み、何について説明するように求められているのかを正確に把握(理解)すること。
②浄書前の文章確認を徹底すること(特に以下の確認を怠らないこと)。
・主語-述語関係がくずれて意味不明の文章となっている箇所がないかどうか。
・誤字や脱字はないか。
・結論が設題に対応しないものとなってはいないか。