経営学部Faculty of Business Administration
MAN100FA(経営学 / Management 100)入門外国語経営学Ⅰ(2018年度以前入学者)Business Administration in English for freshmanⅠ
依田 光広Mitsuhiro YODA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 経営学部Faculty of Business Administration |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | A4554 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 月5/Mon.5 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | 1~4 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | ※本授業では、受講希望者が教室定員を超えてしまった場合、初回授業で選別を行います。必ず、初回授業に出席してください。 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
入学年度Admission year | |
カテゴリー(2019年度以降)Category (2019~) | |
カテゴリー(2018年度以前)Category (~2018) |
選択 外国語経営学科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This class is aimed at the automobile (or mobility) industry, which is the core industry of the world and has been rapidly evolving recently, and its notable companies, using Japanese lecture materials and English homework. You can learn CASE strategy (Electric, Connected, Autonomous, Shared & Service) and improve reading and listening skills in English, and discussion skills in Japanese. At the same time, by getting in touch with the latest technologies and services of the automobile industry and the companies, you can deepen knowledge and thinking that will be useful during job seeking and after getting a job at a company or teacher.
Preparatory learning is a Japanese translation (summary) of pre-distributed materials. You should review class presentations and lectures.
Comprehensive evaluation will be made based on each presentation and discussion, fieldwork, homework, and attendance status.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本授業は、世界の中核産業であり最近の進化が著しい自動車(モビリティ)産業とその注目企業を対象に、日本語での講師による講義資料、英語での宿題を使用し、クルマのCASE戦略(電動車Electric、つながるクルマConnected、自動運転Autonomous、シェアリング・サービスShared & Service)の理解、並びに英語のリーディング、ライティング、リスニング、スピーキングの能力向上をはかります。こうした勉強を通じて、就活の際や社会人・教員になってからも役立つ知見やものの見方を習得することを目指します。
準備学習は、事前配布の英文ニュース記事の日本語要旨や英語動画の書き起こしです。復習は、講義と宿題のレビューです。
各回講義への出席、講義での発表と質疑、各回の宿題、フィールドワークなどにより総合的に評価します。
到達目標Goal
読む力:英語のビジネス文書を正しく理解し、要点を日本文で整理することを目指します。
聞く力:英語のニュース動画を大まかに把握し、要点を日本文で整理する力を身につけます。
書く力:英語のビジネス文書を簡潔かつ合理的に書くことを目指します。
話す力:日本語で初級のビジネス議論ができるスキルを身につけます。
Reading ability: We aim to understand business English correctly and summarize the points in Japanese.
Listening ability: Acquire the ability to roughly grasp the explanation of English videos and summarize the points in Japanese.
Writing ability: We aim to write business documents concisely and rationally.
Speaking ability: Students will acquire the skills to have introductory level business discussions in Japanese according to their wishes.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
授業は、教師による日本語での講義を実施した上で、学生による宿題の発表(資料・ビデオの要点の和訳、英語での議論など)を行います。
資料・ビデオはAutomotive News 、Wall Street Journalなどから、参考資料は講師執筆のレポート、専門研究者の発表論文、マークラインズ社データベース、日経クロステックなどから引用します。
第一回講義で、授業の進め方と方法についてオリエンテーションを行いますので、受講希望者は出席してください。
In the class, students will present the abstract (in Japanese translation of the main points of the materials and videos) and the teacher will give a lecture in Japanese, and then the content will be discussed (According to the student's wishes, discussions and presentations in English are also possible).
Materials and videos are quoted from The Japan Times, Nikkei Asian Review, Automotive News, etc., and reference materials are quoted from Nikkei Newspaper, Nikkei XTech, Business Insider, reports written by lecturers, etc.
In the first lecture, you will be given an orientation on the class, so please be sure to attend if you wish to take it.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[オンライン/online]:Introduction
&
Lecture
授業の概要と進め方の説明(Outline and objectives)、
グローバル自動車市場(Global Automotive Market)
第2回[対面/face to face]:Electric (1)
電動車(EV、FCV)の最新Trend&Background
第3回[オンライン/online]:Electric (2)
対象企業:日Nissan
第4回[対面/face to face]:Electric (3)
対象企業:米Tesla
第5回[オンライン/online]:Connected (1)
つながるクルマの最新Trend&Background
第6回[対面/face to face]:Connected (2)
対象企業:独Daimler
第7回[オンライン/online]:Autonomous (1)
自動運転の最新Trend&Background
第8回[対面/face to face]:Autonomous (2)
対象企業:米Waymo(Google)
第9回[オンライン/online]:Autonomous (3)
対象企業:日Tier Ⅳ
第10回[対面/face to face]:Field Work
訪問先:トヨタ自動車の施設(Toyota Motor’s facility)
第11回[オンライン/online]:Shared & Service (1)
シェアリング/サービス(MaaS)のTrend&Background
第12回[対面/face to face]:Shared & Service (2)
対象企業:米Uber、中DiDi
第13回[オンライン/online]:Shared & Service (3)
対象企業:日Toyota
第14回[対面/face to face]:Conclusion, Discussion
総括講義Lecture、グループ討議Group Discussion
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
準備学習は、事前配布の英語ニュース記事の日本語要旨や英語動画の書き起こしです。
復習は、講義と宿題のレビューです。
本授業の準備学習・復習時間は、各2時間を標準とします。
Preparatory learning is a Japanese translation (summary) of pre-distributed materials.
You should review lectures and homework.
テキスト(教科書)Textbooks
授業で使用する日本語の講義資料と英語の宿題(資料やビデオ)を事前配布します。
English materials/videos and Japanese reference materials used in the class will be distributed in advance.
参考書References
中西孝樹Takaki Nakanishi(2018)『CASE革命』日本経済新聞出版社
成績評価の方法と基準Grading criteria
各回講義への出席、講義での発表と質疑、各回の宿題、フィールドワークなどにより総合的に評価します。
Comprehensive evaluation will be made based on each presentation and discussion, fieldwork, homework, and attendance status.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
履修者の皆さんの意見・希望を考慮したいと思いますので、学期の途中でアンケートを実施する予定です。積極的なフィードバックをお願いします。
I am planning a questionnaire in the middle of the semester because I would like to consider the opinions and wishes of all the students. Please give me your positive feedback.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
PC、Tablet、Smart Phoneのいずれかを用意しておいてください。授業への持ち込みも自由です。
Get your PC, Tablet, or Smart Phone ready. Feel free to bring it into class.
その他の重要事項Others
担当教師はトヨタ自動車Toyota Motor Corp.(海外営業部門)ならびに子会社の経済研究所Instituted for International Economic Studies(Global経営、Innovation戦略、自動車産業のCASEやIoTなどの分析)での勤務経験を有します。現在は自社での調査研究を中心に、医療システム系企業Visca corp.の相談役、産官学団体Robot Revolution & Industrial IoT Initiativeのコアメンバー、自動車問題研究会の幹事などを兼務してますので、自らの経験や知見を活かした授業を心がけます。
関連科目
None.