理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe200LC(英語 / English language education 200)アカデミック・ライティングAcademic Writing
太田 美智子Michiko OHTA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | H3584 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 水5/Wed.5 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 英語科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This class aims at developing students' basic knowledge of accurately constructing English sentences leading to writing paragraphs and essays in which students develop the foundations of academic writing. Attention will be paid to not merely translating to English, but to developing the awareness and skills of writing in a more English-like way, finding and researching good topics and content-based writing.
・ Reviewing basic grammatical structure in order to write English more correctly and confidently.
・ You can choose most appropriate type of essay.
The lesson will involve using textbook and also free-writing.
At the beginning of the class, feedback for the previous class is given using some comments from submitted reaction papers.
Grading:
Class Work and Participation 30%
Short Reports 30%
Term-Examination 40%
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本授業は、英文をセンテンスレベルで正確に組み立てるための基本的な知識や、自分の意見や考えをまとめてパラグラフを書く基礎力を身につけ、エッセンス・ライティング、アカデミック・ライティングを視野に入れた力へと発展させることを目的とする。伝えたいテーマについて調査し、その結果をパラグラフ構成に則って効果的に書く経験を通して、学生に達成感と自信を与える。
到達目標Goal
・ Reviewing basic grammatical structure in order to write English more correctly and confidently.
・ You can choose most appropriate type of essay.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、以下に関連している。理工学部:「DP3」と「DP4」、生命科学部「DP1」。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
The lesson will involve using textbook and also free-writing.
At the beginning of the class, feedback for the previous class is given using some comments from submitted reaction papers.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[オンライン/online]:Introduction
Explanation of Class Rules. You will write a brief self-introduction.
第2回[対面/face to face]:Unit 1
* These are facts
* Writing to inform
第3回[対面/face to face]:Unit 2
* Separating into groups
* Writing to classify
第4回[オンライン/online]:Unit 3
* If I were you...
* Writing to advise
第5回[対面/face to face]:Unit 4
* Sizing things up
* Writing to evaluate
第6回[オンライン/online]:Unit 5
* Mission accomplished
* Describing an achievement
第7回[対面/face to face]:quiz
quiz
第8回[オンライン/online]:Unit 6
* This really happened
* Reporting an event
第9回[対面/face to face]:Unit 7
* Every problem has a solution
* Solving a problem
第10回[オンライン/online]:Unit 8
* Let me make it clear
* Writing to clarify
第11回[対面/face to face]:Unit 9
* Don’t you see it my way?
* Persuasive writing
第12回[対面/face to face]:Unit 10
* One thing leads to another
* Cause & effect
第13回[オンライン/online]:Review
Review
第14回[オンライン/online]:Quiz
Quiz
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、4時間を標準とする】You are expected to preview each lesson, also do exercises assigned in the textbook.
テキスト(教科書)Textbooks
Jigsaw Intro—Insight Reading to Successful Writing, Robert Hickling, Jun Yashima, Cengage Learning、2021、2150yen
参考書References
Writing Series, Kerry Ito, Kenkyusha
成績評価の方法と基準Grading criteria
Class Work and Participation 30%
Short Reports 30%
Term-Examination 40%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
It is important for us to find intersting topics.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
Electronic dictionaries