理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe200LC(英語 / English language education 200)アカデミック・リーディングIIAcademic Reading II
磯部 芳恵Yoshie ISOBE
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | H3473 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 月2/Mon.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 英語科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
The purpose of this class is to improve academic reading ability through the development of basic vocabulary, grammar and sentence structure analysis skills. Vocabulary development focuses on considering the context and structure to discern meaning, rather than strict translation between English and Japanese. Grammar and sentence structure instruction emphasizes the use and application of previous knowledge to read actual English. Using these skills, it aims to reinforce basic reading competence as well as rapidly and concisely summarize the gist of the content based on an understanding of paragraph structure.
The first goal of the course is for students to increase their knowledge of
science about natural phenomenon. The second goal is for students to develop reading speed and comprehension and write logical summaries.
Classroom methods include:
1. short lectures and explanations by the teacher
2. pair and group discussions
3. The textbook includes various activities including dictation and English composition.
Grading will be based on participation in class activities(30%), homework(30%), quizzes and tests(30%), and assignments(10%).
In principle, no more than 3 absences per term are allowed.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本授業では、学術的な文章を読む際の基本的な語彙力、文法力、構文解析力を養成することによって、リーディング力の向上を図る。語彙については日本語との一対一対応による暗記に留まることなく、文脈や文構造を幅広く考慮に入れて意味を捉える力へと発展させる。また文法と構文解析については既習知識を活用・応用して実際の英文を読む力を養う。これらのスキルをもとに、精読を通して個々の文の内容を正確に把握したり、文章全体を簡潔にかつ迅速に要約したり、必要な情報を検索したりすることができる読解力の養成を目指す。TOEIC教材を使用するリスニングの訓練も継続させる。
Some objectives for skills:
1.Improve reading speed and comprehension
2. Learn how to make summaries
3. Increase vocabulary skills
Some objectives for skills:
1.Improve reading speed and comprehension
2. Learn how to make summaries
3. Increase vocabulary skills
到達目標Goal
The first goal of the course is for students to increase their knowledge of
science about natural phenomenon. The second goal is for students to develop reading speed and comprehension and write logical summaries.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、以下に関連している。生命科学部「DP1」。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
Classroom methods include:
1. short lectures and explanations by the teacher
2. pair and group discussions
3. The textbook includes various activities including dictation and English composition
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:オンライン/online
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Unit 7
Why are Hurricanes Seasonal?
語彙、訳読。
2[オンライン/online]:Unit 7
Why are Hurricanes Seasonal?
内容理解問題、英作文。
3[対面/face to face]:Unit 8
Why does Food Rot?
語彙、訳読。
4[オンライン/online]:Unit 8
Why does Food Rot?
内容理解問題、英作文。
5[対面/face to face]:Unit 9
Why do Clocks Go Clockwise?
語彙、訳読。
6[オンライン/online]:Unit 9
Why do clocks Go Clockwise?
内容理解問題、英作文。
7 [対面/face to face]:Review
Unit 7-9の復習。
8[オンライン/online]:Unit 10
Why is the Ocean so Salty?
語彙、訳読。
9[対面/face to face]:Unit 10
Why is the Ocean so Salty?
内容理解問題、英作文。
10[オンライン/online]:Unit 11
Why don't Skyscrapers Fall Over?
語彙、訳読。
11[対面/face to face]:Unit 11
Why don't Skyscrapers Fall Over?
内容理解問題、英作文。
12[オンライン/online]:Unit 12
Why does Fluoride Prevent Tooth Decay?
語彙、訳読。
13[オンライン/online]:Unit 12
Why does Fluoride Prevent Tooth Decay?
TOEIC practice test
内容理解問題、英作文TOEIC 模擬テスト。
14 [対面/face to face]:Review & wrap up
秋学期の復習と授業内テスト。
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
1. Reading: Preparation for the reading sections of the textbooks( 2-4 hours)
2. Summaries: Homework will be assigned.(2-4 hours)
University guidelines suggest preparation and review are around 4 hours a week for a two-credit course and around an hour a week for a one-credit course.
テキスト(教科書)Textbooks
Science for Inquiring Minds(成美堂)1,900円。
『TOEIC TEST リスニング スピードマスター』(Jリサーチ出版)1,400円。
参考書References
講義中に指示する。
成績評価の方法と基準Grading criteria
Grading will be based on participation in class activities(30%), homework(30%), quizzes and tests(30%), and assignments(10%).
In principle, no more than 3 absences per term are allowed.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
Not applicable.
その他の重要事項Others
・欠席は4回となった時点で単位取得の資格を失います。欠席は平常点から減点となります。病気等で欠席の場合、それを証明する書類を提出すること。
・音読やペア活動では、積極的に周囲と協力しながら行うこと。
・30分以内の遅刻、早退は3回で1回とみなします。
・30分以上の遅刻、早退は欠席1回として扱います。
・授業態度の悪い者(携帯電話の使用、居眠り、私語、度重なる遅刻や血でき、ペア活動不参加など)は、減点の対象となるので注意すること。
・テキストは必ず購入すること。他人のテキストをコピーすることは認めません。