スポーツ健康学部Faculty of Sports and Health Studies
HSS100IA(健康・スポーツ科学 / Health/Sports science 100)武道指導論演習Budo Coaching (seminar)
【2018年度以前入学生対象】
佐藤 伸一郎Shinichiro SATO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | スポーツ健康学部Faculty of Sports and Health Studies |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | M4270 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | 総合格闘技指導論(実習)[2012年度以前入学生]※通年科目のため、柔道指導論実習と武道指導論演習を履修必須。 |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 土1/Sat.1 |
科目種別Class Type | 演習 |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | 1~4 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | ※2017年度以前入学生対象※2012年度以前入学生は通年科目のため、柔道指導論実習と武道指導論演習を履修必須 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリーCategory |
専門教育科目 スポーツコーチングコース専門科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【Course outline 】
Martial arts is a culture unique to Japan that originated from martial arts, etc., and by learning basic movements and basic techniques according to the movement of the opponent, attacking the opponent and defending the opponent's technique, It is an exercise where you can enjoy the fun and joy of competing for victory or defeat. Practice making the martial arts class.
【Learning Objective】
To be able to conduct safe and effective classes that take advantage of the characteristics of martial arts.
To choose words that are easy for students to understand, and to give effective demonstrations that help them understand.
For those who wish to advance their skills, we will introduce opportunities for dan promotion and other means to help them become dan masters.
【Learning activities outside of classroom】
The students will be instructed in class, but they should also read the Health and Physical Education section of the Courses of Study for Junior High Schools and High Schools (Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology). Since there are many special movements unique to judo, please take time to learn them. The standard preparation and review time for this class is 2 hours each.
【Grading Criteria /Policy】
Practice class exam 50%.
Students will be divided into groups and take on the roles of teacher and students to conduct a mock class. The teacher and students will be evaluated on how they choose the theme of the class, the consistency of the class structure with respect to the theme, the skill of their demonstration, and the clarity of their language.
Ordinary score: 50%.
Evaluation will be based on the degree of active participation in class and comments made.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
中学校及び高等学校の保健体育の授業における、武道の授業づくりについて演習する。
到達目標Goal
・武道の特性を生かした安全で効果的な授業を展開できるようにする。
・授業を受ける側が理解しやすい言葉を選び、理解を助ける効果的なデモンストレーションができるようにする。
・技能が進んだ希望者には、昇段審査の機会を紹介するなど有段者への道を拓く。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
・武道の歴史や特性について分析し、学習指導計画の作成演習を行う。
・作成した学習指導案による模擬授業を行い、教師役と生徒役を相互に分担して実習する。
・武道における怪我や事故の具体的事例を分析し、安全な授業づくりについて考える。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:授業の概要とその進め方
オリエンテーション(授業の進め方)
2[対面/face to face]:武道の歴史と特性
武道の歴史と特性
3[対面/face to face]:学習指導要領解説「保健体育編」
学習指導要領改訂の要点と武道の扱い(中学校における武道必修化の目指すもの)
4[対面/face to face]:学習指導計画①
学習指導計画の作成の仕方と留意点
5[対面/face to face]:学習指導計画②
武道の単元計画及び学習指導案作成演習
6[対面/face to face]:模擬授業①
膝車、支え釣り込み足の解説と指導演習
7[対面/face to face]:模擬授業②
体落としの解説と指導演習
8[対面/face to face]:模擬授業③
大腰の解説と指導演習
9[対面/face to face]:模擬授業④
大内刈りの解説と指導演習
10[対面/face to face]:模擬授業⑤
抑え技の解説と指導演習
11[対面/face to face]:模擬授業⑥
練習法と試合の解説と指導演習
12[対面/face to face]:学習指導計画①
観点別評価による評価規準の設定の仕方と留意点
13[対面/face to face]:学習指導計画②
観点別評価による評価演習
武道における安全指導
14[対面/face to face]:授業のまとめと評価
試験、まとめ
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
・授業内で指示するが、中学校及び高等学校学習指導要領解説保健体育編(文部科学省)読み込むこと。柔道独特の特殊な動作が多いので、その習得に時間をかけてください。本授業の準備学習・復習時間は各 2 時間 を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
・中学校及び高等学校学習指導要領解説保健体育編(文部科学省)
参考書References
・柔道授業づくり教本(全日本柔道連盟)
・柔道の安全指導第三版(全日本柔道連盟)など
成績評価の方法と基準Grading criteria
・模擬授業試験 50%
グループを作り先生役と生徒役に分かれ模擬授業を行います。授業のテーマの選び方、テーマに対する授業の組み立ての整合性、デモンストレーションの巧拙、言葉のわかりやすさなどを評価します。
・平常点 50%
積極的な授業参加度合いと発言等で評価します。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
模擬授業などの演習や実技練習の機会を多く設定した。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
特になし。
その他の重要事項Others
春学期の柔道実習を履修した後に履修することが望ましい。
履修者が30名を超える場合は人数制限する場合があります。