国際文化学部Faculty of Intercultural Communication
LANd100GA(ドイツ語 / German language education 100)ドイツ語コミュニケーションⅠGerman Communication I
Annette GruberGruber ANNETTE
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 国際文化学部Faculty of Intercultural Communication |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | C0580 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 土2/Sat.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 / Ichigaya |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | 1 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
旧科目との重複履修Duplicate Subjects Taken Under Previous Class Title | |
人数制限・選抜・抽選Capacity/Selection/Rondom | グループ指定 |
毎年・隔年Frequency | 毎年開講 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
In this class you will acquire basic knowledge and understanding of German vocabulary, phrases, sentence structures, grammar and pronunciation as well as communication skills in terms of speaking, listening, reading and writing.
There will be weekly homework based on the Arbeitsbuch as well as on HOPPII. The required study time for preparation and review will be up to one hour.
There will be a test at the end of each unit, which accounts for 60%, active classroom participation and regular attendance are essential and account for 40%. Always make sure to arrive on time.
授業で使用する言語Default language used in class
ドイツ語 / German
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
This course aims to develop basic communication skills in German. The focus is on building up vocabulary, grammar, idiomatic phrases, pronunciation, listening and writing skills in order to master simple everyday situations in a German context.
到達目標Goal
当講座では、学生一人ひとりがドイツ語で基礎的なコミュニケーションができるようになることを目指す。Basicな言語運用能力の一層の定着を目指す。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
国際文化学部のディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」「DP3」「DP4」に関連。
授業で使用する言語Default language used in class
ドイツ語 / German
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
想定された日常生活の具体的な場面の中で、実際にドイツ語を使ってみることによって、ドイツ語の基礎知識習得をはかる。
コミュニケーション能力育成という理由から、授業はすべてドイツ語で行われる。授業形態は言語活動、例えばペアワーク、グループワークなどが中心となる。授業での学習が最優先であるが、学習した内容を十分理解するために復習をすることが要求される。何よりも、楽しくドイツ語を学べるよう心掛けたい。
課題の提出およびフィードバックはHOPPIIで行う。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Einfuehrung
Uebersicht ueber Kursinhalte und Durchfuehrung
2[対面/face to face]:Im Moebelhaus
Akkusativ
3[対面/face to face]:Wie findest du den?
Syntax
4[対面/face to face]:Im Kaufhaus
Nomen im Plural
5[対面/face to face]:Termine vereinbaren
Idiomatische Phrasen
6[対面/face to face]:Mit Papa im Supermarkt
Personalpronomen im Dativ
7[対面/face to face]:Orientierung im Supermarkt
Nomen im Dativ
8[対面/face to face]:Gespraeche mit Verkaeufern
Idiomatische Phrasen
9[対面/face to face]:Einen Gast bewirten
Imperativ
10[対面/face to face]:Berufe: Vor-und Nachteile
Modalverben
11[対面/face to face]:Mein Arbeitsplatz
Wo? in, bei + Dativ
12[対面/face to face]:Verabredungen
Uhrzeit
13[対面/face to face]:Datum, Termine
Zeitangaben
14[対面/face to face]:Zusammenfassung und Wiederholung
Syntax, Wortschatz, Phrasen
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
You need to prepare for and revise every lesson. There will be assigmnments in the "Arbeitsbuch" and on the Learning Management System (HOPPII) every week. The workload should be up to 2 hours.
テキスト(教科書)Textbooks
Tangram aktuell 1, Lektion 1-4
Tangram aktuell 1, Lektion 5-8
参考書References
自分にあった辞書、電子辞書でも可
成績評価の方法と基準Grading criteria
There will be a test after each chapter, which accounts for 60%.
Attendance, classroom participation and attitude account for 40%.
Always arrive for the lessons on time.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
学生からの声に真摯に耳を傾ける。授業進度、説明の適切さなど、要望があれば応える。