キャリアデザイン学部Faculty of Lifelong Learning and Career Studies
【2016年度以前入学者用】児童サービス論Library Services for Children
田中 順子Junko TANAKA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | キャリアデザイン学部Faculty of Lifelong Learning and Career Studies |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | C4741 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 月3/Mon.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | 2~4 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー(新)Category (2019) | 関連科目 |
カテゴリー(旧)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
(Course outline)
Achieving the effective service to users requires careful planning from the point of basic design before the library is opened. I want to derive an index of library services from library statistics, consider the characteristics of users to be serviced, and consider a library image that is appropriate for the region and organization (school, university, company, etc.).
This section will also discuss various issues related to library financial management and personnel management, and consider the effects of PFI(Private Finance Initiative), the designated manager system, and the issue of private vitality on library management in the future.
(Learning Objectives)
・ Students can explain the management of the public library.
・ Students can explain how to manage new public institutions such as PFI and designated manager system.
・ Students can be interested in articles about the operation of public libraries in newspapers and magazines.
(Learning activities outside of classroom)
Since the lecture will be given according to the chapter of the textbook, please read the relevant part of the textbook in advance before the lecture. The standard preparation and review time for this lecture is 2 hours each.
(Grading Criteria /Policy)
Class assignments (50%), term-end reports (50%) .
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
児童の発達状況と読書の役割を理解し、適切なサービスを実践する能力を習得する。
到達目標Goal
児童の発達状況と読書の役割を理解し、適切なサービスを実践する能力を習得する。絵本等の資料を使った読み聞かせを実践し、児童と本を結びつける手法も獲得する。また、学校との連携など、児童を取り巻く読書環境についても学ぶ。
Students learn about child's capability and importance of reading at their age.
They practice reading children's book and learn how to make children's environment comfortable for their reading.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
児童(乳幼児からヤングアダルトまで)を対象に、発達と学習における読書の役割、年齢層別サービス、絵本・物語等の資料、読み聞かせ、学校との協力等について解説し、必要に応じて演習を行う。
毎回、学生によるその日のテーマに関する発表や意見の提出を行い、それについて授業中にコメント、アドバイスを行う。良いコメントを紹介し、さらなる議論に活かす。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[オンライン/online]:児童サービスとは
児童サービスの理念について
2[対面/face to face]:児童について
児童の発達と読書について
3[対面/face to face]:乳幼児の読書環境
乳幼児の読書環境とブックスタート
4[対面/face to face]:児童サービスの歴史
児童サービスの歴史と法律について。児童の読書推進のための政府、自治体の取り組みについて
5[対面/face to face]:ブック・トーク
ブックトーク実践
6[対面/face to face]:読み聞かせ
読み聞かせ実践
7[対面/face to face]:ヤングアダルト
ヤングアダルトサービスについて
8[対面/face to face]:児童図書館
児童図書館の目的と役割
9[対面/face to face]:児童図書館リサーチ
児童図書館や児童図書コーナーの調査
10[対面/face to face]:他団体との連携
公立図書館と、学校図書館、他の施設との連携について
11[対面/face to face]:レファレンス・サービス
児童のためのレファレンスサービスについて
12[対面/face to face]:読書の児童への影響
幼少時の読書がどんな影響を与えるか学ぶ
13[対面/face to face]:学習支援
学習支援としての児童サービス
14[対面/face to face]:学校図書館
学校、学校図書館の活動
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
指定した範囲のテキストの読み込みを含め、
本授業の準備・復習時間に、各2時間を充てること。
Read a text book.
Learn about important points and think about their own idea for two hours.
テキスト(教科書)Textbooks
植松貞夫・鈴木佳苗編『児童サービス論』樹村房 2014
参考書References
笠原良郎編『楽しい読み聞かせ 学校図書館入門シリーズ3』全国学校図書館協議会
『図書館をつくる 教育をかえる』全国学校図書館協議会
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点、授業内の発表(20%)と中間レポートの提出(30%)、学期末のレポート(50%)。
Attend classes and present their ideas about current topics.(20%)
Research children's library and submit a report about it.(30%)
Submit a final report.(50%)
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
現場のリサーチや、読み聞かせの実践を通して、実情が実感できたという感想が多いので、学生による体験を積極的に取り入れていく。