理工学部Faculty of Science and Engineering
MAT300XG(数学 / Mathematics 300)論理と推論Automated Inference
塩谷 勇Isamu SHIOYA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工学部Faculty of Science and Engineering |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | H9100 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 月3/Mon.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工学部>Category |
創生科学科 学科専門科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
In order to describe our arguments accurately and objectively in the fields of sciences and engineerings, basic knowledge on the field of mathematical logic science is necessary. In this lecture, you learn basic knowledge and basic skills necessary to understand logical argument accurately and to describe your own argument based on mathematical logic. In addition, you will learn about the basic knowledge of inference that inevitably derives argument derived from logical argument.
(Goal)
In mathematical logic, in particular, learn the basic ideas of propositional logic and first-order predicate logic, understand the logical assertions expressed by logical expressions, and conversely acquire the ability to express logical assertions with logical expressions. The goal is to do. You will also learn basic knowledge about mechanical reasoning using computers.
・ Understand the difference between predicate logic and our daily logic.
・ Can prove a simple example.
・ Understand the concept of symbolic logic.
・ Understand whether there are any problems that cannot be solved by logic.
(Learning activities outside of classroom)
Before/after each class meeting, students will be expected to spend four hours to understand the course content.
Students are encouraged to prepare for the textbook and solve the exercises (or assignments) corresponding to the previous lesson.
(Grading Criteria)
Your overall grade in the class will be decided based on the following:
Short reports 40%, Mid-term examination 20%, Term-end examination 40%.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
理学,工学の分野で自分の主張を正確かつ客観的に記述するには,数理論理学の分野に関する基礎知識が必要である.本講義では,論理的主張を正確に理解し,また自分の意図する主張を数理論理学に基づいて記述する上で必要な基礎知識,基礎技術を学ぶ.さらには,論理的主張から必然的に導き出される主張を求める推論の基礎知識についても学ぶ.
到達目標Goal
数理論理学のなかでも,特に命題論理と一階述語論理の基本的な考え方を習得し,論理式が表わす論理的主張を理解することと,逆に論理的主張を論理式で表わす力を習得することを目標とする.また,コンピュータを用いた機械的推論に関する基礎知識を学ぶ。
・述語論理と我々の日常の論理の違いが理解できる。
・簡単な例の証明ができる。
・記号論理学の考え方が理解できる。
・論理で解決できない問題はないかが理解できる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」と「DP2」と「DP4」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
講義と演習を組み合わせて行う.最初に、(1)前回の復習、(2)前回の課題の解説と解答状況、(3)新規の内容、(4)演習の提示を中心に進める。
適宜レポート課題を提示する。
対面とリモートを織り交ぜた対面で実施する。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[オンライン/online]:ガイダンス
記号論理とは何か。どこに役立つかを学ぶ。
2[オンライン/online]:命題論理1
ブール代数、命題論理の体系
3[対面/face to face]:命題論理2
論理式の推論、公理系
4[対面/face to face]:命題論理2
完全性、健全性
5[対面/face to face]:命題論理演習1
課題の証明演習
6[対面/face to face]:命題論理演習2
課題の応用演習
7[対面/face to face]:述語論理1
述語論理の構文
8[対面/face to face]:述語論理2
述語論理式の意味
9[対面/face to face]:述語論理3
述語論理の推論
10[対面/face to face]:論理式の標準形
述語論理の標準形
11[対面/face to face]:導出原理1
述語論理の計算と証明
12[対面/face to face]:述語論理演習1
述語論理の証明演習
13[未定/undecided]:述語論理演習2
述語論理の応用演習
14[未定/undecided]:まとめ
この授業で得られた結果をまとめる。授業全体の講評を行う。
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、4時間を標準とする】多くのテキストが出版されており、図書館などで参照してほしい。
テキスト(教科書)Textbooks
講義資料を配付する。
参考書References
鹿島亮.数理論理学.朝倉書店(2009).
古森雄一・小野寛晰.現代論理学序説.日本評論社(2010).
萩谷昌己・西崎真也.論理と計算のしくみ.岩波書店(2007).
成績評価の方法と基準Grading criteria
試験(40%),小テスト(20%)、レポート(40%)の結果で評価する.課題のフィードバックを行う.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
全体が見えにくいために,復習を行う.応用を提示したい.