理工学部Faculty of Science and Engineering
OTR400XE(その他 / Others 400)卒業研究Research for bachelor’s degree
金井 敦Atsushi KANAI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工学部Faculty of Science and Engineering |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | H6135 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 年間授業/Yearly |
曜日・時限Day/Period | 集中・その他/intensive・other courses |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工学部>Category |
応用情報工学科 学科専門科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Course outline:
On the basis of a teacher's individual guidance, You select a graduation thesis. You utilize the knowledge studied in the past three years by the lecture meeting, a applied informatics seminar, PBL, and applied informatics experiment I-II-III, etc., and carry out a theory establishment, an analysis, and an experiment and evaluation by myself over one year. You submit the result as an article.
Learning Objectives:
The goal is to utilizing the knowledge in the past three years, he conducted his own research, theory construction, analysis, and experiments for one year and to submit the result as a paper.
Learning activities outsaide of classroom:
Under the individual guidance of a full-time faculty member, Students will think and carry out your own ideas.
Grading Criteria/Policies:
The faculty member in charge will evaluate individually based on the contents of the graduation research progress report (end of spring semester), graduation research report (end of autumn semester), and graduation thesis. In this case, students who have achieved 60% or more of the set goals will be accepted. The same evaluation will be applied to online classes.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
専任教員の個人指導のもとに、論文テーマを選定し、過去3年間に講義、情報工学ゼミナール、PBL、情報工学実験I・II・IIIで学んできた知識、実験法、などを活用して1年間にわたって自ら調査、理論構築、解析、実験を遂行し、その結果を論文にして提出する。
到達目標Goal
専門領域において、自律して、問題設定を行い、問題を解くための計画の策定および実施を自ら行えるようにする。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」と「DP2」と「DP4」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
専任教員の個人指導のもとに、自ら発想し遂行する。
課題(試験やレポート等)についてやディスカッション時に講評する。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第2回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第3回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第4回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第5回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第6回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第7回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第8回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第9回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第10回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第11回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第12回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第13回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第14回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第15回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第16回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第17回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第18回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第19回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第20回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第21回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第22回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第23回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第24回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第25回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第26回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第27回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
第28回[対面/face to face]:ゼミごとに設定
担当教員より指示
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
専任教員の個人指導のもとに、自ら発想し遂行する。
テキスト(教科書)Textbooks
過去使用した教科書、テーマ関連書籍,他ゼミにより指定する。
参考書References
テーマに関連する書籍、論文
成績評価の方法と基準Grading criteria
卒業研究進捗報告(春学期末)、卒業研究報告(秋学期末)、および卒業論文の内容により、担当教員が個別に評価する。この場合、設定した到達目標を60%以上達成している学生を合格とする。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
学生とのコミュニケーションを密にとり、丁寧な指導を行う。
その他の重要事項Others
オンラインでの開講となった場合、オンライン授業の方法や授業計画の変更、成績評価方法の変更などについては、学習支援システムでその都度提示する。担当教員から学習支援システムを通じた連絡がないか、日ごろからよく確認するようにしてください。