理工学部Faculty of Science and Engineering
PHY200XE(物理学 / Physics 200)物理学応用(情報)Applied Physics
原 仁Hitoshi HARA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工学部Faculty of Science and Engineering |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | H6131 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 金3/Fri.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工学部>Category |
応用情報工学科 学科専門科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Physics is positioned as one of the most fundamental disciplines in the natural sciences. Learn concepts and methods from the fundamentals of physics, raise discretion to qualitatively capture things, and enhance understanding ability to quantitatively grasp. Advance classes while associating physics with social life how it is applied to social life.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
物理学は、自然科学の中で最も基礎的な学問分野の1つと位置づけられています。 物理学の基礎から考え方および手法を学び、物事を定性的に捉える考察力と定量的に捉える理解力を高めます。 物理学がどのように社会生活に応用されているか情報と関連づけながら授業を進めます。
Physics is positioned as one of the most fundamental disciplines in the natural sciences. Learn concepts and methods from the fundamentals of physics, raise discretion to qualitatively capture things, and enhance understanding ability to quantitatively grasp. Advance classes while associating physics with social life how it is applied to social life.
到達目標Goal
物理量と基本法則の理解力を養い、身近な生活空間にある自然現象や実際の応用として使われている物理学の基礎を学習します。
Learn the fundamentals of physical phenomena that are used as natural phenomena and practical applications in familiar living space, cultivating understanding of physical quantity and basic law.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」と「DP2」と「DP4」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
パワーポイントの資料を用いて、物理の基礎を確認しながら進めます。 授業の中で演習問題を出題して基本的な理解をチェックし、履修状況や理解度に合わせて学習を進めます。 リアクションペーパー等におけるコメントは適宜授業内で紹介し、授業内容の理解に活かします。
Proceed with checking the foundation of physics using PowerPoint presentation materials. In the lesson, we ask questions on exercises, check basic understanding, advance learning according to the course situation and understanding degree.
Comments on reaction papers will be introduced in the class and will be used to understand the content of the class.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:概論
Introduction
物理学的思考法の大切さについて
About the importance of physical thinking
2[対面/face to face]:運動の概念
The concept of movement
運動をモデル化して数学的・統計的に捉える
Modeling motion and capturing it mathematically and statistically
3[対面/face to face]:空間における運動
Capturing movement in two dimensions
運動を二次元的に捉える
Capturing movement in two dimensions
4[対面/face to face]:力と運動
Force and Eexercise
物体の運動の理由づけを行う
Reason the movement of the object
5[対面/face to face]:ニュートンの法則
Newton's second law
物体に働く力で運動を考える
Thinking about movement with the force acting on an object
6[対面/face to face]:仕事とエネルギー
Work and Energy
自然科学のエネルギーの概念を理解する
Understanding the concept of energy in the natural sciences
7[対面/face to face]:力積と運動量
Impulse and Momentum
力積と運動量の変化の関係を考える
Consider the relationship between impulse and change in momentum
8[対面/face to face]:動力学
Dynamics
円運動を中心として惑星の運動を捉える
Capturing the movement of the planet centered on the circular motion
9[対面/face to face]:剛体の運動
Rigid body movement
弾性やトルク・慣性モーメントから運動を考える
Considering motion from elasticity, torque, and moment of inertia
10[対面/face to face]:流体
Fluid
流体の運動の基本的性質を捉える
Capturing the basic properties of fluid motion
11[対面/face to face]:振動
Vibration
単振動の現象を考える
Consider the phenomenon of simple vibration
12[対面/face to face]:波・音の特性
Wave / Sound characteristics
身の回りの波・音を一般的な現象と性質を考える
Consider the general phenomenon and nature of the waves and sounds around us
13[対面/face to face]:光の波動性と粒子性
Wave nature and particle nature of light
光の粒子としての性質を捉える
Capturing the properties of light as particles
14[対面/face to face]:期末試験
Final exam
授業時間内で期末試験を行う
The final exam will be held during class hours
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、4時間を標準とする:高校物理学の基礎知識
4 hours is the standard for out-of-class learning such as preparation and review of this class.:Basic knowledge of high school physics
テキスト(教科書)Textbooks
パワーポイント資料を使用し、特に教科書は設定しません。
Use PowerPoint presentation materials , not textbooks.
参考書References
必要に応じて授業の中で紹介します。
I will introduce it in class as needed.
成績評価の方法と基準Grading criteria
演習問題のレポート提出(50%)と期末試験(50%)による総合評価とします。
Comprehensive evaluation by submitting a report of exercises (50%) and final exam (50%).
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
特になし
Nothing special
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
特になし
Nothing special
その他の重要事項Others
オンラインでの開講となった場合、オンライン授業の方法や授業計画の変更、成績評価方法の変更などについては、学習支援システムでその都度提示します。担当教員から学習支援システムを通じた連絡がないか、日ごろからよく確認するようにしてください。
If the class is offered online, the learning support system will provide information on changes to the online lesson method, lesson plan, and grade evaluation method each time. Please check regularly to see if the instructor has contacted you through the learning support system.