理工学研究科Graduate School of Science and Engineering
PCE500Y1(プロセス・化学工学 / Process/Chemical engineering 500)反応工学特論Advanced Chemical Reaction Engineering
山下 明泰Akihiro YAMASHITA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工学研究科Graduate School of Science and Engineering |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | YD020 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 月4/Mon.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory | 生命機能学専攻 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Originally, chemical engineering deals with designing a chemical plant and operating the entire system with the less environmental load. The basic principle of chemical engineering is composed of transport phenomena, chemical thermodynamics, and chemical reaction kinetics. It has been a critical issue to describe chemical reactions mathematically; however, it may be all right in most cases by introducing relatively bold assumptions for this purpose. This special lecture teaches how to model real systems mathematically without losing reliability.
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
化学工学は元来化学工場を設計運転するための学問であり、その根幹をなすのは輸送現象論、化学熱力学、および反応工学といわれている。化学反応をいかにして数学的に取り扱うは大きな問題であるが、比較的大胆なモデルを導入しても、大半の現象を説明することができる。本講義ではそのモデル化の手法を中心に理解を進める。
到達目標Goal
反応工学的な数学モデルの組み立て、およびその解の導出・運用を通じて、簡単な実装置の設計ができるようになる。
To design a simple yet realistic system that involves a chemical reaction by introducing a solution of the mathematical model assembled from the chemical reaction engineering point of view.
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
学部の講義で学んだ基本的な物質収支の復習から始め、その概念の化学反応系に対する応用を考える。基本的な数学および物理化学の理解は必須である。また、常微分方程式の数値解法に習熟していることが望ましい。
なお、本講義は、教室での対面式、またはハイフレックス(対面式+オンラインライブ配信)方式での実施を原則とし、教材、板書、講義とも、総て英語のみで行う。
Starting from a simple material balance learned in undergraduate chemical engineering courses, students should learn its application to a system in which a chemical reaction plays a significant role. Therefore, understanding basic mathematics, as well as physics, is necessary. Since deriving and solving differential equations are often involved in the designing procedure, advanced calculus, including numerical technique, would help to understand the subject.
This course is taught either in classroom or high flex (on-line live) and is exclusively taught in English.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回 #1[対面/face to face]:反応工学の定義
Definitions of chemical reaction engineering
化学工学の中に於ける反応工学の位置を考える。
Role of chemical reation engineering in chemical engineering
第2回 #2[対面/face to face]:化学反応と反応次数(1)
Chemical reaction & degree of reaction #1
反応次数の意味について考える。
Meaning of the degree of reaction
第3回 #3[対面/face to face]:化学反応と反応次数(2)
Chemical reaction & degree of reaction #2
反応次数の決定法について考える。
Determination of the degree of rection
第4回 #4[対面/face to face]:化学反応装置の種類
Various chemical reactors
工業的に利用されている反応装置の形状を分類する。
Classifications of chemical reactors
第5回 #5[対面/face to face]:槽型反応装置(1)
Tank reactors #1
槽型反応装置の物質収支について考える。
Material balances in tank reactors
第6回 #6[対面/face to face]:槽型反応装置(2)
Tank reactors #2
槽型反応装置の物質収支の解を導出する。
Mathematical solutions for tank reactors
第7回 #7[対面/face to face]:槽型反応装置(3)
Tank reactors #3
連続槽型反応装置(CSTR)を設計する。
Design of a continuous stirred tank reactor (CSTR)
第8回 #8[対面/face to face]:管型反応装置(1)
Tube reactor #1
管型反応装置の物質収支について考える。
Material balance in tube reactors
第9回 #9[対面/face to face]:管型反応装置(2)
Tube reactor #2
管型反応装置の物質収支の解を導出する。
Mathemitical solutions for tube reactors
第10回 #10[対面/face to face]:非等温系化学反応(1)
Non-isothermal chemical reaction system #1
アレニウスの式を利用して、非等温系反応装置を設計する。
Introduction of the Arrhenius equation
第11回 #11[対面/face to face]:非等温系化学反応(2)
Non-isothermal chemical reaction system #2
非等温系の反応装置おける物質収支と熱収支を誘導する。
Material and energy balances in non-isothermal chemical reaction system
第12回 #12[対面/face to face]:非等温系化学反応(3)
Non-isothermal chemical reaction system #3
連立常微分方程式の数値解として、非等温系反応装置のシミュレーション解析を行う。
Computer simulation of non-isothermal chemical reaction system by solving material and energy balance equations.
第13回 #13[対面/face to face]:異相系反応装置
Chemical reaction between two phases
異相系反応として、ヒグビー~八田の理論(反応吸収)を学ぶ。
Absorpotion of gas into liquid with chemical reaction -- Higbie-Hatta theory
第14回 #14[対面/face to face]:吸着を伴う反応系
Chemical reaction with adsorption
代表的な吸着反応系として、ラングミュア~ヒンシェルウッド型について学ぶ。
Introduction of Langmuir-Hinshelwood type reactions
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習時間は、各4時間を標準とします。】多くの課題では、Microsoft Excelを用いて常微分方程式の数値解を導出する。また、教材、講義が総て英語なので、英語での講義に慣れていることが望ましい。
Since numerical solutions play a significant role in many problems dealt in class, students are required to use Microsoft Excel for this purpose. Also, since all the materials are given in English, students are requested to be familiar with technical terms in English.
テキスト(教科書)Textbooks
Levenspiel, Octave: Chemical Reaction Engineering, 3rd Ed., John Wiley & Sons.
参考書References
山根恒夫:生物反応工学(第2版)、産業図書
成績評価の方法と基準Grading criteria
1回25%換算、合計4回の課題の提出による。
Students must hand in all four take-home examinations, 25% each.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
練習問題がやや挑戦的であるが、ヒントがない方が良いという指摘を受けて、真に考える講義を目指す。
Although all the problems are a little challenging, no hints are suggested by the previous students. Since modeling is a real thinking process for solving a given problem, we are moving toward a real thinking class.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
ノート型パソコン。
A laptop personal computer is required in most classes.
その他の重要事項Others
他の講義よりも内容に切れ目がないため、1回の欠席で内容の把握が著しく難しくなることがある。毎回の授業の冒頭で行う、「前回の復習」の理解が次の理解への鍵となる。
Students may get lost even if one class is missing because the course is composed of more consecutive materials. Reviews at the beginning of each class will be a key to the next material.