市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course
LANf200LA(フランス語 / French language education 200)フランス語3ⅡFrench 3 II
中村 美緒Mio NAKAMURA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | R5206 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 水5/Wed.5 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | 法2年T |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2017年度以降)Category (2018~) |
2017年度以降入学者 ILAC科目 200番台 外国語科目 4群[必修]諸外国語 |
カテゴリー(2016年度以前)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【Course outline】This is a reading class for articles on current affairs written in French. Learn the passive voice, present participle and gerondif, conditional mood, and subjunctif mood that you haven’t learned last year so that you can read actual sentences written in French with a dictionary.
【Learning Objectives】We aim to be able to pronounce correctly in French even at first sight, and to be able to understand the contents by examining the meaning of words in a dictionary. We will also review the knowledge of grammar of level 4 of the French test.
【Learning activities outside of classroom】 Preparation study and review time is set to be 1 hour in total. Practice pronunciation by the time using the audio on the textbook publisher's website. Let's examine the meaning of the word and prepare the translation that the content will be transmitted properly in class. The nominated student should be prepared to develop from the theme and present the results of the research for the next presentation format.
【Grading Criteria /Policy】Comprehensive evaluation of 30% of normal points such as reading aloud, Japanese translation, presentation, etc. in class and 70% for final exams or assignments will be given.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
「フランス語1」で学んだ文法事項を復習しながら、時事問題の記事を読む講読の授業です。昨年度にはまだ学習していない受動態、現在分詞とジェロンディフ、条件法、接続法なども習得してフランス語で書かれた文章を辞書さえあれば読めるようになりましょう。
到達目標Goal
初見のフランス語でも正しく発音ができ、辞書で単語の意味を調べれば内容を理解することができるレベルを目指します。フランス語検定4級程度の文法の知識も復習します。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
各学部のディプロマ・ポリシーのうち、以下に関連している。法学部・法律学科:DP3・DP4、法学部・政治学科:DP1、文学部:DP1、経営学部:DP1
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
まず音読練習をして、それから日本語に訳してみましょう。訳をつけるのに必要な文法事項を復習し、新しい語彙や言い回しも学習します。読んだ内容を発展させてより詳しく調べた結果を、毎回1~2名ずつパワーポイント等により発表してもらいそれについてグループディスカッションを行います。音読パートは出版社のサイトにある音声教材であらかじめ練習をして、授業では確認をしながら声に出してみましょう。教科書を3章読んだら、4回目は簡単な文章で書かれたフランス語の実際の新聞記事を使って進度を確認します。フランス語検定の過去問題でも実力を確認しましょう。音読・日本語訳は一人ずつで行いますが、ディスカッションは4~5名のグループで行います。
In the first three classes, students will learn the following textbooks of last year: Passive, Present Participle and Jerondif, Subjunctive mood, and Conjonctif mood. After that, we will learn one lesson at a time in one class using a text for reading. First of all, let's practice reading aloud, and then translate it into Japanese. You will review the grammar necessary to translate and learn new vocabulary and phrasings. Each time, one or two students will do a presentation by PowerPoint in class, and a group discussion will be held about the results of further investigation by developing the contents read. Practice the aloud part in advance with the audio teaching materials on the publisher's website, and let's speak out while checking in class. After reading three chapters of the textbook, the fourth time we will check our progress using the actual French newspaper article written in a simple sentence. Check your skills also in past French test questions. Reading aloud and translating in Japanese are conducted by one person, but discussions are held in groups of 4 to 5 people. Please submit the posted materials after exchanging questions and presenting questions at the e-mail address you will be shown in the first class.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1回目[対面/face to face]:8.ボンボン
条件法現在
2回目[対面/face to face]:9.イギリスが持つ漁業権
大過去、条件法過去
3回目[対面/face to face]:10.食品ロスとの闘い
単純未来、近接未来、前未来
4回目[対面/face to face]:新聞記事、仏検過去問など
実力確認、復習
5回目[対面/face to face]:11.カタルーニャ
指示代名詞
6回目[対面/face to face]:12.諸聖人の大祝日
前置詞+lequel、前置詞+qui
7回目[対面/face to face]:13.トリュフ
間接話法(平叙文)
8回目[対面/face to face]:新聞記事、仏検過去問など
実力確認、復習
9回目[対面/face to face]:14.心のレストラン
間接話法(疑問文・命令文)
10回目[対面/face to face]:15.クリスマスマーケット
代名詞の語順
11回目[対面/face to face]:16.新型コロナウイルス
過去分詞の一致
12回目[対面/face to face]:新聞記事、仏検過去問など
実力確認、復習
13回目[対面/face to face]:新聞記事、仏検過去問など
実力確認、復習
14回目[対面/face to face]:まとめと期末試験
試験または課題
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備学習・復習時間は、合わせて1時間を標準とします。教科書出版社のサイトにある音声を使って、授業までに発音を練習しておきましょう。単語の意味を調べて、内容がきちんと伝わる訳を準備しておきましょう。指名された担当者は、テーマから発展させて調べた結果を次回プレゼン形式で発表できるように準備しましょう。
テキスト(教科書)Textbooks
『アンフォvol.6』井上美穂、Florence Yoko SUDRE著 (駿河台出版社)
参考書References
特にありません。
成績評価の方法と基準Grading criteria
授業中の音読・和訳・プレゼンなどの平常点30%、期末試験または課題70%で総合的に評価します。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
授業を進める速度は、ようすを見て調整します。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
仏和の辞書が必要です。