市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course
LANe200LA(英語 / English language education 200)English3ⅡEnglish 3 II
Speaking English in the Global World
URBANOVA JANAJana URBANOVA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | R2032 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 月4/Mon.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | 法2年[中級/日本語/英語圏の文化と社会] |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2017年度以降)Category (2018~) |
2017年度以降入学者 ILAC科目 200番台 外国語科目 4群[選択必修]外国語(英語) |
カテゴリー(2016年度以前)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Enhancing English language proficiency (four skills - listening, speaking, reading and writing) in order to actively communicate and gain knowledge in the international environment
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
今まで皆さんが学んできた英語の「聞く」「読む」「書く」「話す」という4技能の能力をレベルアップすることによって、国際環境における知識の獲得や、各自の意見を英語で述べることができる自信を身に付けることを目指します。
This course focuses on enhancing English language proficiency (four skills - listening, speaking, reading and writing) in order to actively communicate and gain knowledge in the international environment.
到達目標Goal
1)様々なトピックに関するリーディング、リスニング、スピーキングやライティングの練習を通じて、自分の意見を英語で自在に表現できる
2)発表の練習を通じて、プレゼンテーションスキルや英語能力を身に付ける
3)ディスカッション、ペアワーク、グループワークなどで英語のコミュニケーション能力や自由考察を高める
This course’s aim is to further develop the four language skills (listening, speaking, reading and writing) that students acquired in previous courses. The course will expand on these abilities by placing special emphasis on active communication and discussion on a variety of topics. Students will be encouraged to develop critical thinking and to share their opinions and knowledge in discussions, group&pair work and through delivering presentations.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
各学部のディプロマ・ポリシーのうち、以下に関連している。法学部・法律学科:DP3・DP4、法学部・政治学科:DP1、文学部:DP1、経営学部:DP1
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
1)ペアワーク、会話、グループワーク、グループディスカッション(スピーキング練習)
2)発表(プレゼンテーション練習)
3)リーディング、リスニング、ライティング、自由考察の練習
課題に対する説明やコメント等は授業の最後に行います。そこでは受講生からの質問も受け付けます。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
Week 1[対面/face to face]:Introduction
Explanation of course requirements, tasks and goals; Review of the main points studied in the spring semester
Week 2[対面/face to face]:Unit 6 Inspiring people
Speaking exercise: talking about an inspirational person; Grammar explanation and practice: reported speech
Week 3[対面/face to face]:Unit 6 Inspiring people
Watching video (TED Talks); Key words; Writing assignment: describing an inspiring person
Week 4[対面/face to face]:Unit 7 Ethical choices
Listening and speaking exercise: talking about ethical choices; Grammar: predictions
Week 5[対面/face to face]:Unit 7 Ethical choices
Watching video (TED Talks); Vocabulary in context; Presentation skills
Week 6[対面/face to face]:Unit 8 Better cities
Explanation of presentation No. 1 (parroting); Listening: Living abroad; Grammar: phrasal verbs
Week 7[対面/face to face]:Unit 8 Better cities
Watching video (TED Talks); Key vocabulary; Reading with comprehension: Having a say about your city
Week 8[対面/face to face]:Presentation No. 1
Students’ presentations No. 1: parroting; Explaining requirements and introducing topics for presentation No. 2
Week 9[対面/face to face]:Unit 9 Giving
Listening and speaking: talking about good cuases; Grammar explanation and practice: will for offers and first conditionals
Week 10[対面/face to face]:Unit 9 Giving
Watching video (TED Talks); Key words review; Communication: choosing a charity
Week 11[対面/face to face]:Unit 10 Mind and machine
Vocabulary related to brain functions; Speaking: talking about a game; Grammar: adverbs and adverbial phrases
Week 12[対面/face to face]:Unit 10 Mind and machine
Watching video (TED Talks); Key words review; Reading with comprehension: The power of the mind
Week 13[対面/face to face]:Presentation No. 2
Students' presentations No. 2 on the chosen topic
Week 14[対面/face to face]:Course wrap up
Final test; Students’ feedback; Let’s enjoy a poem
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
Class preparation, vocabulary review, homework, preparation for presentations.
本授業の準備学習・復習時間は、合わせて 1 時間を標準とします。
University guidelines suggest preparation and review should be around an hour a week for a one-credit course.
テキスト(教科書)Textbooks
David Bohlke and Stephanie Parker: Keynote Pre-Intermediate, Cengage Learning, 2018. Student's Book ISBN: 978-1-337-27392-3
参考書References
English to English dictionary:
https://dictionary.cambridge.org/
その他の参考書については授業中に紹介します。
成績評価の方法と基準Grading criteria
積極的な授業への参加が期待される。また、発表、宿題、最終テストなどを勘案して成績を評価する。なお、4回以上欠席した場合は、原則として単位の取得を認めない。
Students are expected to actively participate in class, prepare short presentations, complete writing assignments and pass the final test.
- Active participation in class: 20%
(In principle, no more than 3 absences will be permitted per semester for the student to receive academic credit in the course)
- Writing assignments, homework and tests: 40%
- Presentations: 40%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
There are no student comments that would require major changes to the course.(特になし)
The instructor is always happy to receive feedback on how to make learning more enjoyable and effective.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
● 指定の教科書
● 授業内容を見返すためのノート
● 辞書/電子辞書
(英和・和英辞典の他に、English-English dictionaryも必要。【参考書】に記載されたホームページをご参考ください。)
その他の重要事項Others
授業を登録した学生の英語レベルに応じて実際の授業内容はシラバスの内容と異なることもある。