市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course
LANe100LA(英語 / English language education 100)English1ⅠEnglish1I
久慈 美貴Miki KUJI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | R0043 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 水1/Wed.1 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | 法1年[英語20組] |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2017年度以降)Category (2018~) |
2017年度以降入学者 ILAC科目 100番台 外国語科目 4群[必修]英語 |
カテゴリー(2016年度以前)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This class aims at enhancing your English-reading and writing skill. You'll be given various types of articles from newspapers or magazines. Try to pick out theme and support parts of the article and understand what the writer means.
you have to prepare for the class activities for at least 2 hours.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
reading とwritingを主眼に英語スキルの向上を目指します。テキストとして、新聞・雑誌の記事をプリントして配布します。基本文法と語法を確認しながら文を読み、英語でまとめる練習をします。さまざまなジャンルと長さの英文を正確に読み取ることを目標に、流れに沿って論旨をつかみ、必要な情報を取り出しましょう。
到達目標Goal
To read various fields and various length of articles and pick out key words/key phrases.
To understand the topic of the article, following the the flow of paragraphs.
To understand the suggestions and opinions of the writer and to give comments on them.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
各学部のディプロマ・ポリシーのうち、以下に関連している。法学部・法律学科:DP3・DP4、法学部・政治学科:DP1、文学部:DP1、経営学部:DP1
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
The address of the article we use in the class will be announced, or handouts will be given in the classroom. You will read them, check vocabulary and pick out important words/phrases, then make up summaries.
You hill also have to read news articles of your own choice and write weekly report paper. This is preparation for Presentation session for the Autumn Term. Read various kinds of news report and find out WHAT field of news you are interested in.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Introduction
What's the Problem?
論旨のピックアップと要約文の作り方のフォームを配布して解説する。
2[対面/face to face]:Natural Environment
配布記事を読み、内容を確認するクイズに答える。
3[対面/face to face]:Natural Environment 2
記事を読み、要約を作成する。
4[対面/face to face]:Global Warming
記事を読み、内容に関するクイズに答える。
5[対面/face to face]:Global Worming 2
記事を読み、要約を作成する。
6[対面/face to face]:Society
記事を読み、内容に関する駆使図に答える。
7[対面/face to face]:Society 2
記事を読み、要約を作成する。
8[対面/face to face]:Great Speeches
記事を読み、内容に関するクイズに答える。
9[対面/face to face]:Great Speeches 2
記事を読み、要約を作成する。
10[対面/face to face]:Around Wars
記事を読み、内容に関する駆使図に答える。
11[対面/face to face]:Around Wars 2
記事を読み、要約を作成する。
12[対面/face to face]:Health
記事を読み、内容に関するクイズに答える。
13[対面/face to face]:grammar review
文法と語法の復習プリントを配布する。
14[対面/face to face]:Review for Spring Term
春期のまとめ
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
You are required to prepare for/review class activities for two hours for each class. Read the given article, check vocabulary and pick out keywords/ key phrases, review grammar points. You also have to read a news article besides the given article(more than 500 words) and write weekly reports on it.
テキスト(教科書)Textbooks
プリント配布または記事のURLを告知する
参考書References
とくに指定しない
成績評価の方法と基準Grading criteria
期末試験30%、授業時の提出物50%、授業時の発表20%として評価する。4回以上欠席した場合、評価の対象としない。
You will be assessed by: Final Test 30%
Assignments (Weekly Report and Classwork paper)
50%
Class activities (active participation in the
classwork 20%
If you don't attend 4 or more classes, you will not get the credit.
When you come late for the class 3 times, it will be counted as one absence.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
評価票の提出について:レポートする記事の選択は「各自の興味あるもの」としていますが、秋期のプレゼンテーションの下準備で、各自の興味の方向性をしぼることが目的です。単発でおわる記事ではなく、シリーズとして追いかけられそうなもの、続報が手に入りやすそうなトピックを選んでください。とくに、人物の紹介記事などを扱う場合は、ほかにどんな切り口がありそうか、広く展開できそうなものかを考えて、レポートに取り上げるかどうかを判断するとよいでしょう。(スポーツ関連で試合の結果を報じるものなどは不適といえます。)
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
授業には必ずハードコピーの辞書または電子辞書を携帯してください。通信機器は使用しないでください。語義の確認だけではなく、用例を見て言葉の使い方をチェックするために、辞書を活用していただきたいと思います。
Please carry your dictionary in the classroom and check not only meaning of words but also the usage and sample sentences to enhance your language skills.
その他の重要事項Others
授業時は必ず辞書を携行してください。
Please carry your dictionary in the classroom and check not only meaning of words but also the usage and sample sentences to enhance your language skills.