市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course
LANe100LA(英語 / English language education 100)English1ⅡEnglish1II
藤井 道行Michiyuki FUJII
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | R0038 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 土2/Sat.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | 法1年[英語17組] |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2017年度以降)Category (2018~) |
2017年度以降入学者 ILAC科目 100番台 外国語科目 4群[必修]英語 |
カテゴリー(2016年度以前)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
(Course Outline)
This course will be conducted in a participatory learning environment.
The goal of this course is to enhance students’ reading and listening skills and improve grammar skills. In class, students will not just memorize words, phrases, and sentence patterns. They will have lots of opportunities to read, listen, think, and talk. Also, depending on the nature of the text and the purpose of reading it, students will either read quickly or attentively. This will allow them to learn when to use a dictionary and when not to. Some students may think their textbooks are a little too challenging in the beginning, partly because all the writing is in English. To overcome this concern, they only have to come to class well prepared (self-study is vital!), and then they will get the most out of their textbook readings. Students who study a lot outside of class are likely to be actively engaged in their class activities.
(Learning Objectives)
By the end of the course, students should be able to:
(1) improve and expand their vocabulary through extensive reading.
(2) read quickly or attentively depending on the nature of the text and the purpose of the reading.
(3) identify essential and non-essential information in the text.
(4) learn when to look up words in the dictionary and when not to while reading the text.
(5) take notes on spoken material and summarize its content.
(6) give feedback on what they have read or listened to in simple written and spoken English.
(Learning activities outside of class)
Needless to say, preparation for class activities differs for each student. However, one thing they should include in their pre-class activities is reading the text out loud. Even though silent reading enables students to read faster, reading aloud is a great means of actively engaging with the course material. This practice helps them understand what they are reading at a deeper level. It also boosts their listening and speaking skills. Their study time should be at least one hour for each class.
(Grading Criteria /Policy)
Students’ final course grades will be determined based on the following criteria:
Mid-term Exam : 40% (the exam will cover the material from the first half of the course)
Final Exam: 40% ( the exam will cover the material from the second half of the course)
Participation: 20% (how often students contribute positively to class activities will be evaluated, not just their presence in class)
Students must earn at least 60% points to pass the course.
If students miss four or more classes, they will be automatically graded with a 'fail' for the course.
Arriving late twice will equal one absence.
If students are late more than thirty minutes, they will be counted absent.
The proposed schedule is subject to change.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
English 1 I(春学期) までに学んだことを基礎にして、学生が、英語4技能の中でも、特に「読む」「聞く」の分野における意欲を高め、スキルを伸ばすことを目的とした授業を徹底した演習スタイルで行います。All in English のテキストには、再読・再聴に耐える中身の充実したものを選びました。
到達目標Goal
ある程度の長さの様々なスタイルの英文の内容を、文章に応じて速読、精読を柔軟に使い分けながら正確に把握する力を持つことができる。また、読み取った、聞き取った内容についての批評的なコメントを、英語で簡潔に口頭あるいは文章で表現する意欲と能力をもつことができる。そうした目標を達成するために必要とされる基本的な文法事項を定着させることができる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
各学部のディプロマ・ポリシーのうち、以下に関連している。法学部・法律学科:DP3・DP4、法学部・政治学科:DP1、文学部:DP1、経営学部:DP1
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
この授業は、全授業回を対面で行います。
毎回の授業は、学生が自分の予習の成果を発表することをメインとした、演習形式で行います。予習の内容に関しては、「授業時間外の学習」の項目に記載してあります。もう少し補って言えば、テキストの本文の語句、表現、文法事項、内容についての補足説明のような講義的な時間帯は当然ありますが、学生が、各タスクに答えること、文章をパラグラフごとに要約すること、本文全体を読んで考えたことを発表することが授業の中心となります。また、本文とリスニングのスクリプトの音読にも十分時間を割き、各トピックについての理解、関心を深めます。
「授業計画」は、授業の展開によって、若干の変更があり得ます。
課題等の提出・フィードバックは「学習支援システム」を通じて行います。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Unit 8a
Vacations and memories
2[対面/face to face]:Workbook 8a
Business or pleasure
3[対面/face to face]:Unit 8b
Walking for wildlife
4[対面/face to face]:Workbook 8b
Where to go, what to do there
5[対面/face to face]:Unit 8c
All aboard!
6[対面/face to face]:Workbook 8c
Travel questions
7[対面/face to face]:中間試験
中間試験実施
まとめと解説
8[対面/face to face]:Unit 8f
Questions and answers
9[対面/face to face]:Unit 9a
Shopping trends
10[対面/face to face]:Workbook 9a
Gift items
11[対面/face to face]:Unit 9b
Spend or save?
12[対面/face to face]:Workbook 9b
Passwords
13[対面/face to face]:Unit 9c
The art of the deal
14[対面/face to face]:期末試験
期末試験実施
まとめと解説
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
基本的に、上記の「授業計画」に即した準備学習をコンスタントに行い授業に臨むことが必要となります。準備学習のどこに力点を置くかは学生により多少の違いがあると思いますが、必須事項を挙げると次のようなります。
1. リーディングのパートを速読し、内容をおおまかに掴む。
2. テキストの内容把握問題、文法問題等の豊富な各タスクに取り組む。
3. 本文を熟読し、気になる語句、表現を英和・英英辞典を使って調べる。その場合、語の定義だけでなく例文にも目を通す。
4. 熟読の過程で、疑問点等をメモする。また、本文の内容を整理するために要約文を書く。
5. リスニングのパートは、オンラインで音声資料を聞き、内容についてのメモを取った後でスクリプトを読み、聞き取れなかった箇所をチェックする。
6. 時間の許す範囲で、各回のトピックに親しみを持ち、理解を深めるために、本文のキーとなる人物・事柄をオンライン等で調べる。
この準備学習の段階で特に心がけたいことは、テキストの内容が無理なく頭に入るように、文章を声に出して正確に読めるようにすることです。
授業後には、その回に出てきた語句、内容、文法事項等を整理するために本文を読み直し、音声資料を聞き直すこと。
本授業の準備学習・復習時間は合わせて1時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
教科書:Life (Second Edition) 4B Combo Split
著者:Paul Dammett, John Hughes, Helen Stephenson
出版社:National Geographic Learning
出版年:2019
価格:2,860円
参考書References
https://ngl.cengage.com/life
https://www.bbc.com/news
https://www.bbc.co.uk/sounds/podcasts
https://www.npr.org/podcasts-and-shows
https://www.democracynow.org/
成績評価の方法と基準Grading criteria
中間試験:40%(授業内容の理解度を測るための、聞き取りも含めた総合問題)
期末試験:40%(授業内容の理解度を測るための、聞き取りも含めた総合問題)
平常点:20%(授業内でのあらゆる活動、具体的には、指名による、あるいは自主的な発表、積極的な質問、予習の確認のための単語の問題に答える等)
単位を取得するためには、60%以上の点を得ることが必要となります。
学期中の欠席は3回までとし、それ以上授業を欠席した場合は原則として単位は認めません。遅刻は30分以内とし、2回の遅刻で1回の欠席扱いとします。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
前年度のアンケートでは、「類義語、関連語など多くの単語の知識を深めることができた。」「緊張感があり、得るものが多い授業だった。」という授業の意図したことにしっかりと反応を示してくれたコメントがありました。また、テキストの本文と関連した新聞、雑誌等からの補足資料については、「引用なされる補足の記事も本文と併せて読むことで、より立体的に話の内容が掴めて楽しかった。」というコメントがありました。しかし一方で、「教科書をもう少し取り扱って欲しかった。」という、もっともな意見もありました。今年度は補足資料をより厳選し、学生がせっかく買ったテキストを授業で最大限活用するように努めたいと思います。また、授業の「緊張感」に関しては、それが過度に陥らないように心がけます。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
学習支援システムを使用します。
その他の重要事項Others
質問がある場合は、授業後、あるいは「学内メール」で受け付けます。