現代福祉学部Faculty of Social Policy and Administration
LANe200JA(英語 / English language education 200)英語10(Critical Thinking)English 10
山本 五郎Goro YAMAMOTO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 現代福祉学部Faculty of Social Policy and Administration |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | N5708 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 木3/Thu.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | 3 |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
入学年度Admission year | |
カテゴリー(2021年度以前)Category (~2021) | |
カテゴリー(福祉コミュニティ)Category (Department of Community Development) |
総合教育科目 言語コミュニケーション科目 |
カテゴリー(臨床心理)Category (Department of Clinical Psychology) |
総合教育科目 言語コミュニケーション科目 |
カテゴリー福祉コミュニティ学科(2020年度以前入学者)Category福祉コミュニティ学科 (~2020) | |
カテゴリー福祉コミュニティ学科(2021年度以降入学者)Category福祉コミュニティ学科 (2021~) | |
カテゴリー臨床心理学科(2020年度以前入学者)Category臨床心理学科 (~2020) | |
カテゴリー臨床心理学科(2021年度以降入学者)Category臨床心理学科 (2021~) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This course is designed to develop students' critical thinking skills.
Through various exercises in English, students will learn the foundations of critical thinking such as judging claims, identifying arguments, analyzing arguments, evaluating arguments, finding methods of solution, and so on.
These exercises will also provide the opportunity to comprehend the structure of the cognitive activities involved in critical thinking.
At the completion of this course, students will have a good sense of how to dismantle and reconstruct the information they learned and apply their knowledge to new situations to solve problems or develop their own research proposals.
Students will be expected to have completed the required assignments after each class meeting. After each class meeting, students will be expected to spend two hours to understand the course content.
Grading will be based on in class contribution (40%), short reports (20%), quizzes (30%), and term-end examination (10%)
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
英語での演習を通してcritical thinking(批判的思考)のスキルを身に着けることを目的とする。
到達目標Goal
批判的思考に必要な基礎知識やスキルを英文を通して身に着けること。
学び取った情報を適切に解釈し,問題点の指摘や問題解決の方法,他の課題への応用が提案できるようになること。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP2」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
授業では毎回配布する英文のハンドアウトを基に,クリティカルシンキングスキルの演習に取り組む。
第2回以降毎回授業開始時に小テストを行う。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:ガイダンス
授業の進め方,評価基準,使用教材,演習内容等の説明
第2回[対面/face to face]:Recognizing arguments 1
Identifying claims
第3回[対面/face to face]:Recognizing arguments 2
Counting claims
第4回[対面/face to face]:Analyzing arguments 1
Inference indicators
第5回[対面/face to face]:Analyzing arguments 2
Implied claims
第6回[対面/face to face]:Evaluating arguments 1
Categorical claims
第7回[対面/face to face]:Evaluating arguments 2
Syllogisms
第8回[対面/face to face]:Deductive reasoning 1
Check validity using forms
第9回[対面/face to face]:Deductive reasoning 2
Check validity using tables
第10回[対面/face to face]:Inductive reasoning 1
Assess the evidence
第11回[対面/face to face]:Inductive reasoning 2
Check the relevance
第12回[対面/face to face]:Constructing arguments 1
Formulating arguments
第13回[対面/face to face]:Constructing arguments 2
Supporting conclusion / citing sources
第14回[対面/face to face]:授業の振り返り / テスト
Review / Test
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
配布するハンドアウトを基に各自授業外で復習すること。
本授業の準備学習・復習時間は合わせて2時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
ハンドアウト
参考書References
必要に応じて適宜紹介します。
「ウィズダム4版」(三省堂)
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点(授業内演習等)40%, 小テスト20%, レポート・提出物課題30%,期末テスト10%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
提出物課題へのフィードバックをより丁寧に行う。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
英和辞典(電子辞書可)
その他の重要事項Others
授業内のディスカッション,プレゼンテーション,ピア・レビュー等の演習・活動が中心です。
英語能力に関する受講制限は設けませんが,積極的に演習活動に取り組める方の受講を期待します。
受講生の英語力によって授業内容や課題を適宜調整します。