社会学部Faculty of Social Sciences
COT100EA(計算基盤 / Computing technologies 100)プログラミング入門Introduction to Computer Programming
橋本 政樹Seiki HASHIMOTO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 社会学部Faculty of Social Sciences |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | L0160 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 木2/Thu.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
入学年度Admission year | |
カテゴリーCategory | 情報教育基礎 |
カテゴリー(2022年度以降入学者)Category (2022~) | |
カテゴリー(2018~2021年度入学者)Category (2018~2021) | |
カテゴリー(2017年度以前入学者)Category (~2017) | |
コース・プログラム名Course/Program name |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
(Course outline)
In this class, you will learn the simple mechanics of computers and their programs, as well as their advantages and problems. We will also focus on the narrative aspect of computers and programs. Knowledge of programming is becoming more and more important as we examine society.
(Learning Objectives)
Each step of the programming learning process has a sequence of steps that can be expressed in a graphically ingenious way. This will enable them to exchange, process, and present information using programs.
In this series of programming studies, we aim for students to understand the mechanisms of computers, problems of information networks, and the meaning of new information technologies and contents, as well as their various relationships in the real world.
(Method(s))
The class is designed to provide an examination of programming and its place in society. Each session will include a sample study and original hands-on practice of the content of the objectives, and you will submit them as a report.
I'll also provide feedback on submitted reports as needed through presentations and email comments.
(Learning activities outside of classroom)
Before each class meeting, students will be expected to have read the relevant chapter(s) from the text. Your required study time is at least two hour for each class meeting.
(Grading Criteria /Policy)
Grading will be based on the overall evaluation of each report (40%), final assignment (30%), and practical training presentation (30%).
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
コンピュータは、日常生活、社会経済システム、エンターテイメントに大きな影響を与えると同時に、ある種の制約ももたらしている。そのため、その基盤となっているプログラミングについての知識は、社会を考察していくうえでも重要になっている。
本授業では、コンピュータとそのプログラムの簡単な仕組みを学ぶと同時に、その利点と問題点を考察する。コンピュータとプログラムにおける物語的な側面にも注目する。
到達目標Goal
プログラミング学習の各ステップには、一連の流れがあり、グラフィックス的にも工夫した表現ができるようになる。それによって、プログラムを利用した情報の交換・加工・発表ができるようになる。
このような一連のプログラミング学習の中で、コンピュータの仕組み・情報ネットワークの問題点・新しい情報技術やコンテンツの意味と現実社会における様々な関わりも理解できるようになることを目指す。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
社会学部のディプロマポリシーのうち,DP2・DP4に関連。 DPについてはこちら https://www.hosei.ac.jp/shakai/info/article-20200325181407/
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
授業ではプログラミングと、その社会的位置づけに関する考察ができるように、
毎回、目的に沿った内容のサンプル学習とオリジナル実習を行う。その中でテーマ別に実習の課題を数回出題し、レポートとして提出してもらう。
また提出されたレポートは発表やコメントメールなどにより、随時フィードバックする。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
[第1回] [対面/face to face]:プログラミングとは
プログラミングとその言語の説明
[第2回] [対面/face to face]:Processing のグラフィックス
プログラミングによるグラフィッ
クスの練習
[第3回][対面/face to face]:簡単な画像プログラム
画像に関するプログラミング練習
[第4回][対面/face to face]:変数
プログラミングにおける変数とは
[第5回][対面/face to face]:条件を伴うプログラム
条件に応じてプログラムの動作を変化させる
[第6回] [対面/face to face]:複雑な条件を伴うプログラム
複雑な条件に応じてプログラムの動作を変化させる
[第7回] [対面/face to face]:中間課題発表
6 回までの内容をまとめ、一つのプログラムを作成
[第8回][対面/face to face]:繰り返しを伴うプログラム
繰り返し処理をさせてグラフィックスを描く
[第9回] [対面/face to face]:インタラクティブなプログラム
ユーザーの反応によってプログラムの動作を変化させる
[第10回] [対面/face to face]:インタラクティブで構造化されたプログラム
きちんと構造化された、インタラクティブなプログラムの練習
[第11回] [対面/face to face]:Android プログラミング
プログラミングとスマートフォンの関係
[第12回] [対面/face to face]:最終課題作成
最終課題案に基づきプログラミング
[第13回][対面/face to face]:最終課題発表
最終課題を完成させる
[第14回][対面/face to face]:最終課題発表
最終課題を発表する
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
各自、席に着いたら、PC を操作しながら、前回の実習内容を復習し、予習をすること。
本授業の準備学習・復習には十分に時間をかけ、各回の復習課題に取り組むこと。本授業の準備学習・復習時間は各2時間を標準とする。
テキスト(教科書)Textbooks
毎回プリントを配布する。
参考書References
講義時に随時紹介する。
成績評価の方法と基準Grading criteria
成績評価は各課題(40%)、期末課題(30 %)と、実習発表(30 %)等
を加味して総合的に行う。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
皆さんがプログラミングを楽しめるように、TA の人たちと協力しながら、様々な工夫をしていきたい。