理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe100LC(英語 / English language education 100)コンプリヘンシヴ・イングリッシュIComprehensive English I
中野 里美Satomi NAKANO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2021 |
授業コードClass code | H3053 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 木3/Thu.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 英語科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This class reinforces the development of a rich vocabulary and accurate grammatical knowledge, and based on this knowledge, aims at the comprehensive development of the four skills (reading, writing, listening and speaking). In the science and engineering fields, English is the common language. Technicians and scientists of the future will need the ability to comprehend and communicate in English to meet the need of society for high levels of English. In order to meet this need, this class emphasizes the development of basic, comprehensive skills and knowledge and the ability to apply them. Based on the needs of students, a variety of effective approaches will be used to strengthen basic English competency.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本授業は、豊かな語彙力・正確な文法力の定着を図ると同時に、それに支えられた4技能(リーディング、ライティング、リスニング、スピーキング)の総合的な向上を目的とする。理工・生命系の分野では、英語が世界共通語になっていることを受け、将来の技術者・研究者には必要な専門知識を英語で受信・発信できる英語力に加え、社会の要求に応えられる高度な英語運用能力の習得が求められる。本授業では、そのための基礎力・総合力・応用力をつけるべく、学生の英語力を基にどのスキルに重点を置くか見極めた上で、効果的な教授方法を取り入れて実施する。
到達目標Goal
At the end of the course, students are expected to improve their English comprehensive skills.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP3」と「DP4」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
By listening to recorded materials about social issues and reading some other news reports, participants will be able to understand, think about or discuss the matters in the world. To begin with, you will be given warm-up handout and then engage in some tasks. Feedback will be conducted in each class.春学期の授業は,原則としてオンラインで行う。 詳細は学習支援システムで伝達する。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回:Introduction and guidance
Students will be known about this course
第2回:Knowing about the technology
Civilian Drones
第3回:Knowing about the technology
Civilian Drones
第4回:Reading skills
Reading while young
第5回:Reading skills
Reading while young
第6回:Thinking about the future
Intelligent assistance
第7回:Thinking about the future
Intelligent assistance
第8回:Thinking about ecology
Keeping it clean
第9回:Thinking about ecology
Keeping it clean
第10回:Let Japan be known
Manners in public
第11回:Let Japan be known
Manners in public
第12回:Knowing about media Literacy
Which news is fake?
第13回:Knowing about media Literacy
Which news is fake?
第14回:Review
Final exam
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、1時間を標準とする】Students will be asked to prepare for texts before class.
テキスト(教科書)Textbooks
Listening to dialogues on social issues by James M. Vardaman (Tsurumi Shoten)
¥1800
参考書References
Participants will be given some information in the class.
成績評価の方法と基準Grading criteria
理由のない半期の欠席4回以上(4回を含む)で授業を放棄したとみなし、評価の対象外とします。公欠届、病欠(診断書、日付とフルネーム入りの病院の領収書など)などは証明できるものを持参すること。遅刻は授業開始15分以降の入室から。3回目の遅刻を1回欠席に換算します。こちらも遅延証明書があれば、当授業内に、持参した場合のみ有効とします。期末テスト80%,平常点10%(TOEICなど)他のタスク10%。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
If you have any questions, please feel free to ask them in the class.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
特にありません
その他の重要事項Others
復習を行うこと。