デザイン工学研究科Graduate School of Engineering and Design
OTR900N1(その他 / Others 900)海外研修プログラム2International Exchange Program2(The University of Utah)
OLIMPIA NIGLIOOlimpia NIGLIO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | デザイン工学研究科Graduate School of Engineering and Design |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2021 |
授業コードClass code | U0111 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 集中・その他/intensive・other courses |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 3 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | ○ |
選択・必修Optional/Compulsory | 選択 |
入学年度Admission year | |
カテゴリーCategory |
修士課程 都市環境デザイン工学専攻 共通基盤科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
SMALL TOWN, COMMUNITY AND URBAN RESTORATION.
People-Centred Approaches to Cultural Heritage | UN Agenda 2030
These Lectures aims to approach the students to the UN 2030 Agenda and the Sustainable Development Goals (SDGs), as the global plan of action for People, Planet, Prosperity, Peace, and Partnerships, which acknowledges that resilient and sustainable communities depend on the safeguarding of cultural and natural heritage. The program aims also to share solutions to revitalize and to enhance the small town in Japan in collaboration with the local communities.
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
【小都市、コミュニティ、都市保全再生 文化遺産への人々中心のアプローチ|国連アジェンダ2030】
本授業では,国連2030アジェンダと持続可能な開発目標(SDGs)の世界的な行動計画の一環として,文化遺産や自然遺産の保護がレジリエントで持続可能な地域社会の実現に不可欠であることを学びます.さらに,日本の小都市を活性化させ,地域社会との連携の中でより良いものにするための解決策を学びます.
到達目標Goal
将来の技術者や建築家として新たな視点を獲得することができます.また,国際的な法律や国際機関による勧告,コミュニティが中心となった都市保存再生計画の手順なども知ることができます.
To approach future engineers and architects to new perspectives and to know also international laws, recommendations and procedures to plan an urban restoration where the community plays a central role.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
デザイン工学研究科建築学専攻ディプロマポリシーのうち、「DP2」「DP7」に関連
デザイン工学研究科都市環境デザイン工学専攻ディプロマポリシーのうち、「DP7」に関連
デザイン工学研究科システムデザイン専攻ディプロマポリシーのうち、「DP5」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
本授業は外国人客員教授であるOlimpia NIGLIO教授が担当しますが,新型コロナウイルス感染拡大の影響により,オンラインで開講する可能性があります.開講時間割についてはHoppiiに掲載します.本授業の開講は2021年度のみです.
本授業は,理論的導入(本授業の主要部分),方法論とプロジェクト紹介,ケーススタディと先進的事例紹介の3部構成となっています.国連2030アジェンダとSDGsの17の目標を適用するための様々な方法を理解するため,理論的な部分に重点を置いています.
授業中の説明は,写真や動画を用いたヴィジュアルエイドを用いて行います.
Every lecture is organized in three parts: Theorical introduction (main topic), Methodology and Project; A case of study and best practice. The theorical support will be important to introduce the different methods of the application of the UN 2030 Agenda and the 17 goals.
Oral presentations will be organized by Power Point program with the support of the photos and videos.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1:Introduction
Introduction to the course. Cultural Heritage
2:Heritage and Community (I)
People-Centred Approaches to Cultural Heritage
3:Heritage and Community (II)
Connections of people with heritage and places
4:UN Agenda 2030 (I)
introduction and Purposes of the international document.
5:UN Agenda 2030 (II)
Goals 1, 2 and 3. The dialogue with the urban planning and architectural restoration
6:UN Agenda 2030 (III)
Goals 4, 5 and 6. The dialogue with the urban planning and architectural restoration.
7:UN Agenda 2030 (IV)
Goals 7, 8 and 9. The dialogue with the urban planning and architectural restoration
8:UN Agenda 2030 (V)
Goals 10, 11 and 12. The dialogue with the urban planning and architectural restoration
9:UN Agenda 2030 (VI)
Goals 13, 14 and 15. The dialogue with the urban planning and architectural restoration
10:UN Agenda 2030 (VII)
Goals 16, and 17. The dialogue with the urban planning and architectural restoration
11:New perspectives (I)
Heritage communities and individuals’ rights
12:New perspectives (II)
Intercultural dialogue and understanding, sustainability and well-being when addressing local, national, and international heritage policies and practice.
13:New perspectives (III)
Work to synergize cultural heritage conservation and management sustainably with the different cultures
14:Cultural Approaches (II) and Conclusions
Urban and territorial planning and development. Conclusions of the course
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
授業中に紹介した方法に沿って、大都市の旧市街や地方の小さな歴史的都市を分析する課題を出題します。
All students are invited to analyze an ancient district of a big city, or small ancient town in rural area, following the suggested approaches during the classes.
テキスト(教科書)Textbooks
授業実施時に紹介します
To be announced
参考書References
Agenda 2030 https://sdgs.un.org/2030agenda
Eric Y. J. Lee, Olimpia Niglio, Transcultural Diplomacy and International Law in Heritage Conservation: A Dialogue Between Ethics, Law, and Culture, Singapore 2021.
Olimpia Niglio, Cultural Heriage, new Perspectives, Roma, Tab Edizioni, 2021.
Olimpia Niglio, Historic Towns between East And West | Ciudades Históricas Entre Oriente Y Occidente, Roma, 2016.
Olimpia Niglio, The Value of Cultural Heritage Between the Far East and the Far West | El valor del patrimonio cultural entre Extremo Oriente y Extremo Occidente, Roma 2015.
Regional Revitalization | Government of Japan.
https://www.gov-online.go.jp/eng/publicity/book/hlj/20190501.html
成績評価の方法と基準Grading criteria
-授業中の討議応答:30%。
-1~2回の中間課題(プレゼンテーション):35%
-最終課題(レポート+プレゼンテーション):35%
最終プロジェクトではパワーポイントを用いて発表します.このほか,これらの内容を海外の学生と共有するために国際セミナーを開催する可能性もあります.
-Discussion Responses (answer questions during lectures): 30%
-Mid-Term Test ‒ one or two, with questions which are on presentations: 35%
-Final Project (Homework): 35%
The final project will be presented by a document in PPT and the proposal is also to organize an international seminar to share these experiences with other students in the world.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
単年度開講のため該当なし
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
オンライン授業参加および課題発表のためのノートPC等
その他の重要事項Others
創造性と革新性を評価します.履修者自分の出身地や研究対象としている都市について修復や再生が必要な地区や地域を選んで研究してもらいます.倫理的なアプローチと地域社会との対話が非常に重要になります.
本授業を担当するOlimpia NIGLIO教授は,ICOMOS PRERICO副会長、ACLAアジア文化景観協会副会長,EdA国際研究センター「Esempi di Architettura」所長,京都大学・北海道大学客員教授.コロンビア・ボゴタのホルヘ・タデオ・ロザノ大学教授を歴任しています.
Creativity and innovation will be appreciated. Students will be invited to research in their hometown and the city where they study to find district or area that need to restore and to enhance. The ethical approach and the dialogue with the community will be very important.
Professor Olimpia NIGLIO, Vice President ICOMOS PRERICO and ACLA Asian Cultural Landscape Association. Director International Research Center EdA “Esempi di Architettura” and already professor at Kyoto University and Hokkaido University. She has been titular professor at Jorge Tadeo Lozano University of Bogotá in Colombia.