公共政策研究科Graduate School of Public Policy and Social Governance
SES700P2-005(環境創成学 / Sustainable and environmental system development 700)サステイナビリティ特殊研究3AAdvanced Study on Sustainability 3A
宮川 路子Michiko MIYAKAWA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 公共政策研究科Graduate School of Public Policy and Social Governance |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | X9750 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 土2/Sat.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory |
サステイナビリティ学専攻 (博士後期課程)必修科目(研究指導科目) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
As a doctoral dissertation instruction subject in the Graduate School of Public Policy and Social Governance, devise research topics and select themes for doctor's degree acquisition. We will provide guidance according to the situation of individual students regarding basic data collection, survey of prior research, discussion and analysis of issues, setting and verification of hypothesis, summary of the thesis etc.
The goal for students is to acquire expertise and research skills that will enable them to obtain a doctoral degree and to develop the ability to write a dissertation.
Learning Objectives
The goal of this course is to provide students with the skills needed in the process of completing a doctoral dissertation.
Students will write their dissertation by selecting a research concept and topic, collecting basic materials, surveying previous research, organizing and analyzing issues, and formulating and testing a hypothesis.
Learning activities outside of classroom
Students will conduct research on their research topic. Students will prepare resumes, materials, etc. for their reports.
Grading Policy:Depends on the progress of the paper(100%).
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
テーマに基づいて文献調査を行い、論文執筆を開始する。また、博士課程中間報告会に向け準備を行う。
到達目標Goal
博士論文の完成を目指してより内容を深めていく。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」「DP3」に関連している。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
個別と受講者全体が集まる二つの形態による指導を行う。受講者が進めている研究内容について、その進捗状況を報告し、参加者全員で質疑・討論を行う。受講者全員が検討に参加することにより、研究がブラッシュアップされ、理解度が深まることを狙っている。
講義の方法は対面で行う予定である。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:オンライン/online
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[オンライン/online]:論文骨子案の確定
論文の骨子案を確定する。
第2回[オンライン/online]:論文執筆(1)
論文の執筆を行う。
第3回[オンライン/online]:論文執筆(2)
論文の執筆を行う。
第4回[オンライン/online]:論文執筆(3)
論文の執筆を行う。
第5回[オンライン/online]:論文執筆(4)
論文の執筆を行う。
第6回[オンライン/online]:論文執筆(5)
論文の執筆を行う。
第7回[オンライン/online]:論文執筆(6)
論文の執筆を行う。
第8回[オンライン/online]:論文執筆(7)
論文の執筆を行う。
第9回[オンライン/online]:論文執筆(8)
論文の執筆を行う。
第10回[オンライン/online]:論文執筆(9)
論文の執筆を行う。
第11回[オンライン/online]:論文執筆(10)
論文の執筆を行う。
第12回[オンライン/online]:論文執筆(11)
論文の執筆を行う。
第13回[オンライン/online]:論文執筆(12)
論文の執筆を行う。
第14回[オンライン/online]:中間報告会の準備
論文の執筆を行う。
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
次回のゼミまでに指示された作業を行うこと。
テキスト(教科書)Textbooks
特に使用しない。
参考書References
適宜指示する。
成績評価の方法と基準Grading criteria
論文の進捗状況(100%)
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
お互いにしっかりと連絡を取り、報告を心がける。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
特になし
その他の重要事項Others
特になし。
担当教員の専門分野等
<専門領域>公衆衛生学、産業保健、統合医療(分子整合栄養療法、水素療法)、統計学
<研究テーマ>就労者のストレスと健康
<主要研究業績>Subjective social status: its determinants and association with health in the Swedish working population (the SLOSH study),The European Journal of Public Health 2012年
ソフト面から考える快適職場ー職場のメンタルヘルス対策の一環としてー 労働安全衛生広報 2010年
マネジメントシステムによる産業保健活動産業保健21 2010年