人間社会研究科Graduate School of Social Well-being Studies
PSY500J2(心理学 / Psychology 500)心理療法特論心理療法特論
小林 由佳Yuka KOBAYASHI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 人間社会研究科Graduate School of Social Well-being Studies |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | S1029 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 火2/Tue.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | 多現福‐202 |
配当年次Grade | 1・2 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | ○ |
カテゴリーCategory |
臨床心理学専攻 専門展開科目(専門技能科目) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Course outline : Psychologists understand their clients' problems and select the most effective treatment from among those they can offer, but their perspective of understanding problems is limited. In this lecture, we will attempt to examine the similarities and differences among multiple psychotherapies and their perspectives in order to gain a viewpoint from which to understand psychological problems from multiple perspectives.
Learning Objectives : The goal of this course is to understand the similarities and differences among several psychotherapies, their attempts at integration and combination, and to view psychological problems from this perspective.
Learning activities outside of the classroom : In order to conduct exercises, please organize your questions about the contents to be covered in the next lecture. The standard preparation and review time for this class is 2 hours each.
Grading Criteria /Policy : Class participation (60%), Assignments and Reports (40%)
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
心理職はクライエントの問題を理解し、提供しうる治療の中から効果的なものを選択しますが、その問題理解の視野には限界があります。本講義では、複数の心理療法およびその視点の共通点と相違点を踏まえた統合や組み合わせの試みを通して、心理的な問題を多角的に理解する視点を得ることを目的とします。
到達目標Goal
本講義では、複数の心理療法の共通点と相違点、統合や組み合わせの試みを理解し、この観点から心理的な問題を見立てることを目標とします。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」と「DP2」と「DP3」と「DP4」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
講義のみでなく、発表、ディスカッション、グループワークを行います。受講生の積極的な参加を期待します。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:オリエンテーション
授業の進め方、成績評価、授業の概要
第2回[対面/face to face]:心理療法への統合的アプローチ①
共通要因アプローチ
第3回[対面/face to face]:心理療法への統合的アプローチ②
技法折衷アプローチ
第4回[対面/face to face]:心理療法への統合的アプローチ③
理論統合アプローチ
第5回[対面/face to face]:心理療法への統合的アプローチ④
同化的統合アプローチ
第6回[対面/face to face]:心理療法への統合的アプローチ⑤
多元的アプローチ
第7回[対面/face to face]:各心理療法の共通点と相違点①
アセスメントと変化のメカニズム
第8回[対面/face to face]:各心理療法の共通点と相違点②
治療関係と介入技法
第9回[対面/face to face]:各心理療法の共通点と相違点③
臨床例と効果研究
第10回[対面/face to face]:不安とうつの統一プロトコル①
統一プロトコルの基本的な考え方
第11回[対面/face to face]:不安とうつの統一プロトコル②
統一プロトコルの治療手続き
第12回[対面/face to face]:プロセスベースドセラピー①
プロセスベースドセラピーの基本的な考え方
第13回[対面/face to face]:プロセスベースドセラピー②
プロセスベースドセラピーの治療手続き
第14回[対面/face to face]:授業のまとめ
授業の振り返り
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
授業内容に関連した課題を提示するので、授業の間にそれに取り組むことが求められます。演習を実施するため、次回講義で扱う内容の疑問点は整理しておいてください。本授業の準備学習・復習時間は各 2 時間を標準とし ます。
テキスト(教科書)Textbooks
テキストは適宜お知らせします。
参考書References
「心理療法統合ハンドブック」(杉原保史、福島哲夫、誠信書房:2021)
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点(60%)、課題・レポート(40%)
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
課題と授業中のディスカッションを連動させ、授業内容の理解度をより深める