国際文化学部Faculty of Intercultural Communication
LANs300GA(スペイン語 / Spanish language education 300)カタルーニャの文化Ⅰ(言語A)Catalan Culture I
DANIEL FORTEA MUNOZDaniel FORTEA MUNOZ
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 国際文化学部Faculty of Intercultural Communication |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | C0950 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 水4/Wed.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 / Ichigaya |
教室名称Classroom name | 市外濠‐S302 |
配当年次Grade | 2~4 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | ○ |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
旧科目との重複履修Duplicate Subjects Taken Under Previous Class Title | |
人数制限・選抜・抽選Capacity/Selection/Rondom | |
毎年・隔年Frequency | 毎年開講 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【Course outline】
“Barcelona”, “Gaudí”, “Dalí”, “Barça”, “human towers”… Because of the recent Catalan independence movement, many people have started to relate these words not to Spain, but to Catalonia. However, they are not but the tip of the iceberg of what Catalonia has to offer.
Obviously, one cannot really appreciate Catalonia’s fascinating world without its own language, Catalan. But not only that, since approaching its culture and society also requires it most of the times. Because of this, the main goals of this class are to acquire a basic knowledge of Catalan, and also to create opportunities to enhance interest in Catalonia’s world.
Finally, this class is followed by “Catalan Culture II (Language B)”, so those who have interest in it, please do not hesitate to take them both. Besides, Catalan is a language that particularly cannot be isolated from its political and social circumstances, so I would highly recommend you to take “Catalan Culture III (History and Society A)” and “Catalan Culture IV (History and Society B)” as well.
【Learning Objectives】
1. Acquire a basic knowledge of Catalan language (CEFR A1 level).
2. Find motivation so as to continue having interest in Catalan and Catalonia’s history, culture and society.
【Learning activities outside of classroom】
It is necessary at least 30 and 60 minutes for preparing and reviewing each class, respectively. However, it is very important to pay heed not only to the “amount” of time, but also to its “quality”. For example, it is essential to avoid distractions and factors that may cause procrastination.
【Grading Criteria / Policy】
1. Minitests (30%)
2. Self-study file (20%)
3. Final term test (20%)
4. Composition (15%)
5. Attitude in class (15%)
100 being the best possible grade, it is necessary to reach at least 60 to pass the course.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
「バルセロナ」「ガウディ」「ダリ」「バルサ」「人間の塔」……。近年の独立問題をきっかけに、これらの言葉をスペインにではなく、むしろカタルーニャに関連づける人が増え始めているに違いありません。しかし、それはカタルーニャの魅力の氷山の一角に過ぎないのです。
その魅力はカタルーニャ語なしでは本格的に味わえないことは言うまでもなく、カタルーニャ文化・社会の大部分に触れることもできません。そこで、この授業はカタルーニャ語の基礎をしっかり身につけることはもとより、カタルーニャの世界に関心を持つ機会をつくることも目的とします。
最後に、この授業の続きとして「カタルーニャの文化Ⅱ(言語B)」もあるので、関心を持った学生はぜひ、最後まで付き合ってください。なお、カタルーニャ語はその政治的かつ社会的な状況を知ることが特に欠かせない言語であるため、並行して「カタルーニャの文化Ⅲ(歴史・社会A)」および「カタルーニャの文化Ⅳ(歴史・社会B)」を履修することを強く推薦します。
到達目標Goal
① 基礎カタルーニャ語の能力を確実に習得すること(ヨーロッパ言語共通参照枠A1レベル相当)。
② カタルーニャ語とカタルーニャの歴史・文化・社会に関心を持ち続けるモチベーションを見つけること。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
国際文化学部のディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」「DP3」「DP4」に関連。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
① 小テスト:定期的に行う10~15分の筆記・リスニングのテストです。
② 自主学習ファイル:カタルーニャ語に関する自主的な活動を証明するファイルの提出です。
③ 期末テスト:筆記・リスニングテストです。
④ 作文:提出日までの文法・語彙を活かした簡単な自己紹介文です。
⑤ 授業態度:主に授業中・外に行った活動を理解・上達しようとする努力です。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:ガイダンス、挨拶などの日常表現
—Com anem? —Molt bé, gràcies. I tu?
2[対面/face to face]:アルファベット、発音、二重母音、強勢の位置、主語の人称代名詞、人称冠詞、動詞ser、疑問文、否定文
—Ets de Barcelona, oi? —No, jo soc de Girona.
3[対面/face to face]:名詞と形容詞の性数、冠詞、動詞estar、動詞tenir、疑問詞
—Com és en Jiro? —En Jiro té 20 anys i és molt simpàtic.
4[対面/face to face]:位置と存在の動詞、位置の表現
El Museu Picasso és al centre de Barcelona. A Barcelona hi ha molts museus!
5[対面/face to face]:指示詞、所有詞
Aquests són els meus pares i aquest és el meu gos.
6[対面/face to face]:動詞ser, estar, haver-hi, tenirの使い分け
La Marina és molt activa, però ara està cansada i té una mica de son.
7[対面/face to face]:現在の規則動詞と不規則動詞、時間の表現
Jo visc a Mallorca. Estudio a la universitat i treballo en un restaurant italià.
8[対面/face to face]:動詞poder、動詞voler、動詞conèixer, saber, poderの使い分け、前置詞、つなぎ言葉
—Saps qui és aquell noi? —No, no ho sé, no el conec pas.
9[対面/face to face]:直接・間接目的格弱勢代名詞
Vull aquest videojoc, però els pares no me'l compren.
10[対面/face to face]:動詞agradarと同型の動詞、動詞句と他の便利な表現
M'agrada molt el cafè, però avui m'estimo més un te.
11[対面/face to face]:量詞、不定語
—Vols veure alguna pel·lícula? —No, no en vull veure cap.
12[対面/face to face]:再帰代名詞を使う動詞
Nosaltres normalment ens aixequem a les set.
13[対面/face to face]:期末テスト
筆記・リスニングテストを実施します。
14[対面/face to face]:映画鑑賞とディスカッション
カタルーニャの映画を観てから、カタルーニャ語で内容についてディスカッションを行います。
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
少なくとも60分の予習と180分の復習・宿題を必要とします。ただし、時間の「長さ」はもちろん、その「質」も非常に大事です。例えば、集中の妨害や先延ばしを引き起こしやすい要素をなるべく避けることが肝心です。
テキスト(教科書)Textbooks
配布資料(文法・練習・語彙を含みます)。
参考書References
教場ではより細かい参考書リストを提供します。
田澤耕(2002)『カタルーニャ語辞典』大学書林。
―――(2007)『日本語カタルーニャ語辞典』大学書林。
―――(2013)『カタルーニャ語小辞典』大学書林。
―――(2013)『カタルーニャを知る事典』平凡社。
Dols, Nicolau, and Richard Mansell, 2017, Catalan: An Essential Grammar, London and New York, Routledge.
成績評価の方法と基準Grading criteria
① 小テスト〔30%〕
② 自主学習ファイル〔20%〕
③ 期末テスト〔20%〕
④ 作文〔15%〕
⑤ 授業態度〔15%〕
成績評価は100点満点とし、60点以上が合格となります。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
特になし。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
特になし。
その他の重要事項Others
本シラバスは授業の進捗状況や受講生の関心などに合わせて、適宜変更される可能性があります。また、新型コロナ感染症の流行等、社会状況を鑑みて、一部の授業をオンラインで行う可能性があります。
助成機関
本科目はラモン・リュイ財団の助成を受けて開講されています。