国際文化学部Faculty of Intercultural Communication
HIS300GA(史学 / History 300)中国の文化Ⅹ(歴史)Chinese Culture X
張 玉萍Yuping ZHANG
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 国際文化学部Faculty of Intercultural Communication |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | C0919 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 集中・その他/intensive・other courses |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 / Ichigaya |
教室名称Classroom name | オンライン(市ヶ谷) |
配当年次Grade | 2~4 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | ○ |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
旧科目との重複履修Duplicate Subjects Taken Under Previous Class Title | |
人数制限・選抜・抽選Capacity/Selection/Rondom | |
毎年・隔年Frequency | 隔年開講 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Starting with things that have close relationships with daily living such as language, ceremonies, and clothes, we will enter the world of modern and contemporary China. The purpose of this lesson is to ensure that China, which is often felt far away as a neighbor for the Japanese, becomes more familiar. Some topics taken from Chinese culture will be introduced and explained focusing on their historical background and influence.
At present, the level of trust between Japan and China is far from satisfactory. This lesson will help students to understand the causal relationship between the current situation and Japan-China relations from the reversal of the two countries' positions at the end of the 19th century to the present day. Then, the possibilities of fostering mutual trust between Japan and China will be explored, and the methods of cross-cultural understanding will be learned.
Students are expected to further their own understanding of the content of each assignment by further researching the areas of interest to them. The standard preparation and review time for this class is 2 hours each.
An essay test will be given in the final session. Students are required to choose one of the six themes studied in class that interests them, research it in depth, and summarize it by themselves. In the examination, students are required to discuss two questions, one on the theme they have researched and one on the theme designated by the instructor. Students are allowed to bring their own materials and handouts from the class.
The final exam (70 points) and the regular exam (30 points for watching the class materials) will be used to evaluate the overall performance of the course.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
言語・儀礼・服装など日常生活と密接な関係を持つ事柄から始め、近現代中国の世界へと入っていく。日本人にとっては隣国でありながら遠く感じられている中国の存在が、より一層身近になるようにすることが本授業の目的である。中国文化の中から幾つかのトピックを取り上げて、その歴史的な背景・影響を紹介・解説する。
到達目標Goal
現在、⽇中両国⺠間の信頼関係は⼗分とは⾔えない。その原因を追究するには、近現代の⽇中関係史を避けて通ることはできない。19世紀末に⽇中両国の地位が逆転してから今⽇にいたるまでの⽇中関係が、現状とどのような因果関係にあるのかを、この授業を通じて知ることができる。そのうえで⽇中間の相互信頼を醸成する可能性を探り、異文化理解の方法を習得することができる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
国際文化学部のディプロマポリシーのうち、「DP2」「DP3」に関連。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
授業はオンラインの形で進めていく。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:オンライン/online
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[オンライン/online]:ガイダンス
中国とは何か(1)
地域文化へのアプローチ
地理――東低西高、南船北馬
第2回[オンライン/online]:中国とは何か(2)
民族――56民族の由来と特徴、分布
第3回[オンライン/online]:中国とは何か(3)
言語――普通話と方言
第4回[オンライン/online]:儒教(1)
中国人の価値観の中核
第5回[オンライン/online]:儒教(2)
儒教の興隆、衰退、復活
第6回[オンライン/online]:満族(1)
“入主中原”
第7回[オンライン/online]:満族(2)
“満” と“漢”
第8回[オンライン/online]:旗袍(1)
下位文化から上位文化への上昇
第9回[オンライン/online]:旗袍(2)
上位文化から下位文化への転落および復活
第10回[オンライン/online]:清末留日学生(1)
史上初の留日ブーム
ーー師弟関係の逆転
第11回[オンライン/online]:清末留日学生(2)
革命の揺りかご――東京と中華民国の成立
第12回[オンライン/online]:日中間における人的交流(1)
政治家としての戴季陶と日本
第13回[オンライン/online]:日中間における人的交流(2)
戴季陶の日本観およびその意義
第14回[オンライン/online]:全体総括
授業内容に関する理解度の確認
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
各課題の内容に関して、興味のある部分をさらに自分なりに調べて、理解を深めていく。本授業の準備学習・復習時間は各2時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
授業用資料はオンライン上で公開する。
参考書References
張玉萍『戴季陶と近代日本』法政大学出版社、2011年。
成績評価の方法と基準Grading criteria
最終回に論述テストを行なう。授業で学んだ六つのテーマの中から興味を持ったものを一つ選び、それについて自分でより深く調べてまとめておく。試験では自分で調べたテーマと教員が指定したテーマの計二問について論述する。資料や授業のレジュメの持込を認める。
期末テスト(70点)、平常点(授業資料の視聴確認、30点)により総合的に評価する。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
特になし。