人文科学研究科Graduate School of Humanities
HUG500B5(人文地理学 / Human geography 500)人文地理学特殊講義ⅠSpecial Lecture on Human Geography Ⅰ
増淵 敏之
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 人文科学研究科Graduate School of Humanities |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | X0449 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 月3/Mon.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory | 地理学専攻(修士課程)-専門科目 |
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Outline (in English)
(Course outline)
As an outline of the class, we will discuss the process of development and the current situation, focusing on content tourism, which is a form of cultural tourism. It also mentions the ideal way of the industry that produces the content itself, which is a resource of content tourism.
(Learning Objectives)
The goal of students is to understand the overall tourism behavior of content tourism.
(Learning activities outside of classroom)
The purpose of the lesson is to clarify the factors of generalization of content tourism while reading the tourism behavior and changes in the surrounding environment.
(Grading Criteria /Policy)
The significance is that it helps students to think about their competitive advantage in the global society by learning how to utilize content tourism for the promotion of Japanese industry and regional development.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
授業の概要としては、文化観光の一形態であるコンテンツツーリズムを軸に、その発展の過程、現状を視野に入れて論じていきます。またコンテンツツーリズムの資源であるコンテンツそのものを生産する産業のありかたにも言及していきます。授業の目的は観光行動、観光を取り巻く周辺環境の変化を読み込みつつ、コンテンツツーリズムの一般化の要因についてを明らかにしすることです。意義は日本の産業振興、地域振興のためにコンテンツツーリズムの活用の方法を学ぶことで、グローバル社会のなかでの競争優位を考える一助になる点にあります。
到達目標Goal
・学生がコンテンツツーリズムの定義、これまでの経緯を理解することで、観光そのものの本質を把握できます。
・学生がコンテンツツーリズムの資源となるコンテンツ産業振興政策及び企業のイノベーションを理解することができます。
・学生がグローバル社会の中でのコンテンツツーリズムの果たす役割、コンテンツ産業の比較優位確保の重要性を理解できます。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
講義を中心に進めます。適宜、授業内での議論も行い、また授業の性格上、映像資料を効果的に使っていきます。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[未定/undecided]:ガイダンス/guidance
授業の概要/Class outline
第2回[未定/undecided]:取り巻く環境の変化/Changes in the surrounding environment
コンテンツを取り巻く経済,社会状況の変化についての説明/Explanation of changes in economic and social conditions surrounding content
第3回[未定/undecided]:コンテンツツーリズムの定義と研究の系譜/Definition of content tourism and genealogy of research
コンテンツツーリズムの定義とこれまでの研究の流れについての説明/Explanation of the definition of content tourism and the flow of research so far
第4回[未定/undecided]:アニメツーリズムと地域振興/Anime tourism and regional promotion
アニメを活用した集客による地域振興についての説明/Explanation about regional promotion by attracting customers using animation
第5回[未定/undecided]:インバウンド観光客の増加/Increase in inbound tourists
インバウンド観光客の増加の要因についての説明/Explanation of the factors behind the increase in inbound tourists
第6回[未定/undecided]:コンテンツツーリズムと拡張現実/Content tourism and augmented reality
バーチャルにシフトする観光の変化/Explanation of changes in tourism that shift virtually
第7回[未定/undecided]:プロダクトプレイスメント/Product placement
コンテンツ作品を活用したプロモーションについての説明/Explanation of promotion utilizing content works
第8回[未定/undecided]:コンテンツ産業の東京集中と地域分散/Concentration of content industry in Tokyo and regional decentralization
コンテンツ産業のこれまでと今後についてno
説明/About the past and future of the content industry no
Explanation
第9回[未定/undecided]:クールジャパン/Cool Japan
政府のクールジャパン政策の評価/Evaluation of the government's cool Japan policy
第10回[未定/undecided]:韓国のコンテンツ産業振興政策/Korea's content industry promotion policy
韓国のコンテンツ産業政策の評価/Evaluation of Korean content industry policy
第11回[未定/undecided]:ローカルコンテンツ/Local content
ローカルでのコンテンツ産業創出/Creating a local content industry
第12回[未定/undecided]:メディアの変化/Media changes
メディアの多様化/Media diversification
第13回[未定/undecided]:体験的具体例の紹介/Introduction of experiential concrete examples
札幌、岩見沢、南魚沼、宇都宮などの事例/Cases of Sapporo, Iwamizawa, Minami Uonuma, Utsunomiya, etc.
第14回[未定/undecided]:議論(日本のコンテンツの未来)/Discussion (Future of Japanese content)
日本のコンテンツは比較優位をどう取ればいいのか?/How should Japanese content take a comparative advantage?
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
復習をしてきてください。本授業の準備学習・復習時間は各 1 時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
特にありません。PP(授業資料)を配布します。
参考書References
増淵敏之(2010)『物語を旅するひとびと―コンテンツツーリズムとは何か?』彩流社
増淵敏之(2018)『ローカルコンテンツと地域再生 観光創出から産業振興へ』水曜社
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点30%、レポート70%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
本年度新規科目につきアンケートを実施していません。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
特にありません。
その他の重要事項Others
・オフィスアワー月曜日16-18時
・実務経験者として、さまざまな地域振興に関わっていますので、携わった事例も授業内で紹介します。
担当教員の専門分野等
<専門領域><研究テーマ><主要研究業績>
文化地理学
・『路地裏が文化を生む!: 細街路とその界隈の変容』青弓社
観光地理学
・増淵敏之(2010)『物語を旅するひとびと―コンテンツツーリズムとは何か?』彩流社
地域振興
・増淵敏之(2018)『ローカルコンテンツと地域再生 観光創出から産業振興へ』水曜社
経済地理学
・増淵敏之(2010)『欲望の音楽』法政大学出版局