人文科学研究科Graduate School of Humanities
LIT500B2(文学 / Literature 500)女性文学BWomen's Literature B
藤木 直実
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 人文科学研究科Graduate School of Humanities |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | X0139 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 火4/Tue.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory | 日本文学専攻(修士課程)-専門科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
We will focus our scrutiny on works of literature by contemporary female authors. After ascertaining Japan’s contemporary gender norms, we will attempt to discern aspects of the interplay. between these norms and women’s literature in line with specific works, reflecting on how the gender of the writer has influenced their works and expressions. In addition, making references as appropriate, we shall work to apprehend the historical course of modern women’s literature. Through these tasks, we seek to provide students with the opportunity to master the perspectives, techniques, and methods for critical reading of women’s literature. In doing so, students will discover and think about challenges that are also relevant to today's society, as well as suggestions for their own research.
By the end of the course, students should be able to do the followings:
In this class, we will take up literary texts by modern female writers and read them carefully. We will review the gender norms of modern Japan, read the aspects of negotiations between those norms and women's literature in line with concrete works, and consider how the writer's gender affects the works and expressions. In addition, we will try to understand the flow of modern women's literature by referring to it as appropriate. Through these tasks, students will acquire perspectives, techniques, and methods for perusing women's literature, and aim to be an opportunity for each student to discover, think, and think about issues that lead to the real world and suggestions for their own research.
Before/after each class meeting, students will be expected to spend four hours to understand the course content.
Before:The reporter investigates and considers the work of the author in charge and prepares a handout. Other students should read the works of the target author, check the necessary items, and summarize their personal opinions.
After:Based on the discussions in the class and the comments of the teacher, deepen the research and consideration of the target work.
Your overall grade in the class will be decided based on the following
Term-end report : 50%、Presentation content and quality : 30%、in class contribution: 20%
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
男女を再生産する文化構造、および性差そのものの見直しなど、性の制度に対する根本的な再審の潮流は、いわゆる第二波フェミニズムを画期として世界規模で広がった。日本においても、戦後の新体制と教育環境の中で成人した女性たちが、女性としての存在、身体性、関係性などを問い直す作業のなかから、男性作家主導の戦後文学の理念や方法への批評性にもとづいた新たな文学世界を拓いていった。これらの新しい表現は、男性文学を本流として前提する「女流文学」ではなく、「女性文学」として再定位されるのにふさわしい。以上の視座に立ち、現代女性作家の作品を具体的に検討することで、女性による文学表現やその基盤となった女性文化の評価、また女性文学がそなえる性差を変容し越境する志向などの論理化を、演習形式で実践する。
到達目標Goal
この授業においては、現代の女性作家による文学テクストを取り上げ、精読を行う。現代日本のジェンダー規範を確認し、それらの規範と女性の文学との交渉の様相を具体的な作品に即して読み、書き手のジェンダーが作品や表現にどのような影響を及ぼすかを考える。また、近代女性文学史の流れを適宜参照し、把握に努める。これらの作業を通して、女性文学を精読するための視点と技術と方法を身につけ、実社会にもつながる課題や自身の研究への示唆を、受講者それぞれが発見し、考える、きっかけとなることを目指す。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
演習形式による。担当者はあらかじめ対象作家作品にかかわる調査をハンドアウトにまとめて報告し、それにもとづいて受講生全員で討議をおこなう。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:ガイダンス
授業の目的、計画、方法についての概説、春学期の振り返り
第2回[対面/face to face]:中島京子「FUTON」
担当者による報告と受講生による討議
第3回[対面/face to face]:柳美里「JR上野駅公園口」
担当者による報告と受講生による討議
第4回[対面/face to face]:崔実「ジニのパズル」
担当者による報告と受講生による討議
第5回[対面/face to face]:今村夏子「こちらあみ子」
担当者による報告と受講生による討議
第6回[対面/face to face]:西加奈子「i」
担当者による報告と受講生による討議
第7回[対面/face to face]:梨木香歩「僕は、そして僕たちはどう生きるか」
担当者による報告と受講生による討議
第8回[対面/face to face]:桐野夏生「路上のX」
担当者による報告と受講生による討議
第9回[対面/face to face]:角田光代「森に眠る魚」
担当者による報告と受講生による討議
第10回[対面/face to face]:中脇初枝「きみはいい子」
担当者による報告と受講生による討議
第11回[対面/face to face]:くどうれいん「氷柱の声」
担当者による報告と受講生による討議
第12回[対面/face to face]:小川洋子「ミーナの行進」
担当者による報告と受講生による討議
第13回[対面/face to face]:今期のまとめ
秋学期の学修内容の振り返り
第14回[対面/face to face]:今年度のまとめ
春学期秋学期を通じた学修内容の振り返り
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備学習・復習時間は、各2時間を標準とします。
【予習】報告者は、担当の作家作品について調査と考察を行い、ハンドアウトを作成する。他の受講生は、対象作家作品を読み、必要事項を確認して、私見をまとめておく。
【復習】授業での討議や教員のコメントを踏まえて、対象作品への調査考察を深める。
テキスト(教科書)Textbooks
開講時に指示する
参考書References
岩淵宏子・北田幸恵編著『はじめて学ぶ日本女性文学史【近現代編】』(ミネルヴァ書房、2005)、岩淵宏子・北田幸恵・長谷川啓編『編年体近代現代女性文学史』(至文堂、2005)、与那覇恵子『後期20世紀女性文学論』(晶文社、2014)、その他、授業時に適宜指示する。
成績評価の方法と基準Grading criteria
期末レポート(50 %)に加えて、報告の内容と水準(30 %)、授業 中の貢献度(20 %)を勘案し、総合的に判断する。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
学生の興味関心を広げるための話題提供につとめる。学生の意見を
尊重し、その発想に学問的裏付けが得られるようサポートし、自由
に発言しやすい環境をつくる。
担当教員の専門分野等
<専門領域>日本近代文学、フェミニズム・ジェンダー批評
<研究テーマ>森鷗外と女性、女性文学
<主要研究業績>『〈妊婦〉アート論』(共編著)、『日本文学の「女性性」』(共著)