理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe200LC(英語 / English language education 200)アカデミック・リーディングIIAcademic Reading II
児玉 真希Maki KODAMA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | H3462 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 月2/Mon.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 英語科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
【授業の概要 Course Outline】
The purpose of this class is to improve academic reading ability through the development of basic vocabulary, grammar and sentence structure analysis skills. Vocabulary development focuses on considering the context and structure to discern meaning, rather than strict translation between English and Japanese. Grammar and sentence structure instruction emphasizes the use and application of previous knowledge to read actual English. Using these skills, it aims to reinforce basic reading competence as well as rapidly and concisely summarize the gist of the content.
【到達目標 Learning Objectives】
By the end of this course, students will build required vocabulary and grammatical skills to read scientific journal articles. Students will also improve their reading speed and be able to understand the text more accurately.
【授業時間外の学習 Learning activities outside of classroom】
Students are expected to prepare and review the materials covered in class for approximately an hour.
【成績評価の方法と基準 Grading Criteria /Policy】
Quizzes (30%), Final exam(20%), Assignments (30%), Active in-class participation(20%)
In order to pass the class, students must exceed 60% of the grading criteria. Students cannot pass the class if they miss more than four classes. Two tardies and/or leaving early without a valid excuse are counted as one absence.
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本授業では、学術的な文章を読む際の基本的な語彙力、文法力、構文解析力を養成することによって、リーディング力の向上を図る。語彙については日本語との一対一対応による暗記に留まることなく、文脈や文構造を幅広く考慮に入れて意味をとらえる力へと発展させる。また文法と構文解析については既習知識を活用・応用して実際の英文を読む力を養う。これらのスキルをもとに、精読を通して個々の文の内容を正確に把握したり、文章全体を簡潔にかつ迅速に要約したり、必要な情報を検索したりすることができる読解力の養成を目指す。
到達目標Goal
1)英文を正確に迅速に読める力を身につける。
2)語彙力と英文法の向上を図る。
3)科学論文を読み解く力を養う。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、以下に関連している。理工学部:「DP3」と「DP4」。
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
・この授業は講義形式ではなく、演習形式で行われる。そのため、受講者の積極的な参加が求められる。
・各授業において、先週のポイントや受講者が行った課題や宿題の良かった点や修正すべき点、共有すべき重要な点などを紹介しながら解説することによって、理解を深めることに努めたい。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[オンライン/online]:INTRODUCTION
Classroom routines and procedures
2[対面/face to face]:Chapter 6A
Behind the scenes
3[オンライン/online]:Chapter 6B
Every picture tells a story
4[対面/face to face]:Chapter 7A
Live and learn
5[オンライン/online]:Chapter 7B
The hotel of Mom and Dad
6[対面/face to face]:Mid-term course review 1
Reading quiz
7[オンライン/online]:Chapter 8A
The right job for you
8[対面/face to face]:Chapter 8B
Have a nice day!
9[オンライン/online]:Chapter 9A
Lucky encounters
10[オンライン/online]:Chapter 9B
Digital detox
11[対面/face to face]:Mid-term course review 2
Reading quiz
12[オンライン/online]:Chapter 10A
Idols and icons
13[対面/face to face]:Chapter 10B
And the murderer is...
14[対面/face to face]:FINAL TEST
FINAL TEST
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、1時間を標準とする】
・各授業後に学習した内容を復習し、隔週ある小テストに備える。
・授業内で出された課題をこなし、学習した内容を定着させる。
テキスト(教科書)Textbooks
Christina Latham-Koenig, Clive Oxenden, Jerry Lambert, Paul Seligson, Kate Chomacki, American English File Level 3, 3rd Edition (Oxford University Press) ISBN 978-0-19-490662-3
参考書References
授業内で指示する。
成績評価の方法と基準Grading criteria
小テスト (30%), 学期末テスト(20%), 課題提出 (30%), 授業への積極的な参加姿勢 (20%)
60パーセント以上で単位習得となる。原則として 半期で4回欠席した場合、単位は認めない。遅刻・早退は2回を持って欠席1回とみなす。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
本年度授業担当者変更によりフィードバックできません
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
英和辞書。オンライン教材のためのPC。
その他の重要事項Others
学習支援システムでの連絡を適宜確認すること。
指定の教科書は各自必ず購入し、毎回の授業へ持参すること。