理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe200LC(英語 / English language education 200)アカデミック・リーディングIAcademic Reading I
吉川 直澄Naozumi KIKKAWA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | H3441 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 月2/Mon.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 英語科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
(Course outline)
The purpose of this class is to improve academic reading ability through the development of basic vocabulary, grammar and sentence structure analysis skills. Vocabulary development focuses on considering the context and structure to discern meaning, rather than strict translation between English and Japanese. Grammar and sentence structure instruction emphasizes the use and application of previous knowledge to read actual English. Using these skills, it aims to reinforce basic reading competence as well as rapidly and concisely summarize the gist of the content based on an understanding paragraph structure.
(Learning Objective)
By the end of the course, students will be able to :
- read scientific articles written by first-rate writers.
- develop their English vocabulary and expressions frequently used in the field of science and technology.
- extract the key information from a passage, without translating each sentence literally.
- understand how the main idea in one paragraph relate to the idea in another, based on processing information described in short conversations, announcements and narrations.
(Learning activities outside of classroom
Students are expected to:
- spend at least two hours doing preparation and review of every course content.
- extend vocabulary more effectively by making their own vocabulary notebook.
(Grading Criteria/Policy)
Final grade will be calculated according to the following process:
13 weekly class assignments: 65%, term-end assignment: 25%, and in-class contribution: 10%.
Students will not be able to pass this course if they miss submitting more than 4 weekly class assignments except in extreme circumstances.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本授業では、学術的な文章を読む際の基本的な語彙力、文法力、構文解析力を養成することによって、リーディング力の向上を図る。語彙については日本語との一対一対応による暗記に留まることなく、文脈や文構造を幅広く考慮に入れて意味を捉える力へと発展させる。また文法と構文解析については既習知識を活用・応用して実際の英文を読む力を養う。これらのスキルをもとに、精読を通して個々の文の内容を正確に把握したり、文章全体を簡潔にかつ迅速に要約したり、必要な情報を検索したりすることができる読解力の養成を目指す。
The purpose of this course is to improve academic reading ability through the development of basic vocabulary, grammar and sentence structure analysis skills. Vocabulary development forcuses on considering the context and structure to discern meaning, rather than strict translation between English and Japanese. Grammar and sentence structure instruction emphasizes the use and application of previous knowledge to read actual English. Using these skills, it aims to reinforce basic reading competence as well as rapidly and concisely summarize the gist of the content based on an understanding paragraph structure.
到達目標Goal
一流のサイエンスライターの書いた科学記事を読みこなせるようになる。科学論文でよく使用する語彙や構文を修得できる。文章の中から必要な情報を見つけて、訳読に頼らず、理解できるようになる。短めの会話、アナウンス、ナレーションなどの中で述べられている情報をもとに要点、目的、基本的な文脈を推測できるようになる。
By the end of the course, students will be able to :
- read scientific articles written by first-rate writers.
- develop their English vocabulary and expressions frequently used in the field of science and technology.
- extract the key information from a passage, without translating each sentence literally.
- understand how the main idea in one paragraph relate to the idea in another, based on processing information described in short conversations, announcements and narrations.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、以下に関連している。理工学部:「DP3」と「DP4」。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
この授業は、テキストを中心とする講義と演習を行う。また、課題等の提出・フィードバックは「学習支援システム」を通じて行い、フィードバックは提出された課題レポートから実例や問題点を取り上げ、全体に対して行う。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
①[対面/face to face]:ガイダンス
授業の説明。予習すべき項目の指示。
②[対面/face to face]:Unit 1 The Scientific Method
精読
テキストの7ページと8ページの精読 科学的方法について
パラグラフの構造の説明
③[対面/face to face]:Unit 1 The Scientific Method
文法
テキストの9ページと10ページの練習問題 受動態 科学英語の語彙と数式の読み方
④[対面/face to face]:Unit 2 Observing the Solar System
精読
テキストの11ぺージと12ページの精読 太陽系の観測史について
⑤[対面/face to face]:Unit 2 Observing the Solar System
文法
テキストの13ページと14ページの練習問題 方程式の読み方 他動詞の目的語となる動名詞とto-不定詞
⑥[対面/face to face]:Unit 3 The Beauty of Mathematics
精読
テキストの15ページと16ページの精読 数式の美しさについて
⑦[対面/face to face]:Unit 3 The Beauty of Mathematics
文法
テキストの17ページと18ページの練習問題 数式の記号について 関係代名詞
⑧[対面/face to face]:Unit 4 From Light Bulbs to LEDs
精読
テキストの19ページと20ページの精読 電球とLEDについて
⑨[対面/face to face]:Unit 4 From Light Bulbs to LEDs
文法
テキストの21ページと22ページの練習問題 図形・面積・体積 関係副詞
⑩[対面/face to face]:Unit 5 The Risks and Rewards of Radiation
精読
テキストの23ページと24ページの精読 放射性物質について
⑪[対面/face to face]:Unit 5 The Risks and Rewards of Radiation
文法
テキストの25ページと26ページの練習問題 長さ・幅・高さ・深さ 分詞構文
⑫[対面/face to face]:Unit 6 The Man Who Saved Millions
精読
テキストの27ページと28ページの精読 ジェンナーの業績
⑬[対面/face to face]:Unit 6 The Man Who Saved Millions
文法
テキストの29ページと30ページの練習問題 工具と付属部品の名称 関係代名詞
⑭[対面/face to face]:学期末レポート課題の提示
学期末レポート課題の提示と説明を行い、提出期限を指示する。
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備学習・復習時間は、合わせて2時間を標準とします。英語専用のノートを作成し、それにテキストから覚えるべき表現や単語を書き出し、何度も反復練習をするように。
Students are expected to:
- spend at least two hours doing preparation and review of every course content.
- extend vocabulary more effectively by making their own vocabulary notebook.
テキスト(教科書)Textbooks
Advances in Science : Learning from the Past, Looking to the Future,Dave Rear & Kayoko Murakami, 南雲堂, 2019, 1900円.
参考書References
『理科系のための英語力強化法』、ジャパンタイムズ、2002年 『公式TOEIC(R)Listening & Reading 問題集8』、一般財団法人国際ビジネスコミュニケーション協会、2021年
成績評価の方法と基準Grading criteria
全13回の課題レポート(65%)、三段階評価する学期末レポート課題(25%)授業への積極的な参加・貢献(10%)、を総合的に検討して評価する。毎回の課題レポートの提出期限は翌週の授業日までとする。総合評価の中には、授業への積極的な参加・貢献も含まれる。未提出課題が5回以上になった者は原則として単位習得の資格を失う。
Final grade will be calculated according to the following process:
13 weekly class assignments: 65%, term-end assignment: 25%, and in-class contribution: 10%.
Students will not be able to pass this course if they miss submitting more than 4 weekly class assignments except in extreme circumstances.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
英語の効果的な勉強法を各自が習得できるようお手伝いします。質問があれば何時でもどうぞ。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
この授業は「学習支援システム」を使用する。
その他の重要事項Others
学生の皆さんのレベルに応じて、予定を変更する場合もありうる。