理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe100LC(英語 / English language education 100)コンプリヘンシヴ・イングリッシュIIComprehensive English II
花﨑 一夫Kazuo HANAZAKI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | H3069 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 火2/Tue.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 英語科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This class reinforces the development of a rich vocabulary and accurate grammatical knowledge, and based on this knowledge, aims at the comprehensive development of the four skills (reading, writing, listening and speaking). In the science and engineering fields, English is the common language. Technicians and scientists of the future will need the ability to comprehend and communicate in English to meet the need of society for high levels of English. In order to meet this need, this class emphasizes the development of basic, comprehensive skills and knowledge and the ability to apply them. Based on the needs of students, a variety of effective approaches will be used to strengthen basic English competency.
By the end of the course, students should be able to attain basic, comprehensive skills and knowledge and the ability to apply them.
Before each class meeting, students will be expected to have read the relevant chapter from the textbook. Your required study time is at least one hour for each class meeting.
Your overall grade in the class will be decided based on the following
Term-end examination: 50%, Assignments: 50%
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
大学のグローバル化が求められている現在、英語力は異文化間コミュニケーションを円滑に進めるために必要な重要なツールとなっている。そこでより高度な英語力を養成するために本授業では、パラグラフレベルでの読解力を養成し、アカデミックな内容の文章を読みこなせるようになることを目的に、様々な演習を行う。
到達目標Goal
アカデミックな内容の英語で書かれた文章を正確に読み解くことが出来る。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、以下に関連している。理工学部:「DP3」と「DP4」。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
基本的にはテキストに沿って学習をすすめる。1回の授業でどのくらい進むかについては、学習支援システムを通して事前にお知らせする予定です。
毎回、授業の内容が理解できているかを確認するための小テストを実施する予定です。皆さんの小テストの出来具合を見て、翌週に必要に応じてコメント・解説をしてフィードバックします。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1.[対面/face to face]:Introduction
Language and mind rethought
2.[未定/undecided]:Chapter1
Language and mind rethought
3.[未定/undecided]:Chapter2
Is human language unrelated to animal communication systems?
4.[未定/undecided]:Chapter2
Is human language unrelated to animal communication systems?
5.[未定/undecided]:Chapter3
Are there language universals?
6.[未定/undecided]:Chapter3
Are there language universals?
7.[未定/undecided]:Chapter4
Is language innate?
8.[未定/undecided]:Chapter4
Is language innate?
9.[未定/undecided]:Chapter5
Is language a distinct module in the mind?
10.[未定/undecided]:Chapter5
Is language a distinct module in the mind?
11.[未定/undecided]:Chapter6
Is there a universal Mentalese?
12.[未定/undecided]:Chapter6
Is there a universal Mentalese?
13.[オンライン/online]:Chapter7
Is thought independent of language?
14.[対面/face to face]:まとめ
期末試験
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、1時間を標準とする】授業の内容に関連する予習用課題を授業前に学習する。授業後は、もう一度その課題に取り組み、授業で学習した内容を定着させる。
テキスト(教科書)Textbooks
The Language Myth
Vyvyan Evans著
Cambridge University Press
アマゾンで電子書籍版が¥2581で
購入可能です。
ペーパーバックは2022年2月7日現在、¥3661となっております。
参考書References
授業中などに適宜、紹介する。
成績評価の方法と基準Grading criteria
課題など:50%
期末テスト:50%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
小テストを多く実施することで、学生の理解度を確認することができたので、今年度も小テストを多く実施し、その結果を授業にフィードバックしたいと考えている。
その他の重要事項Others
①授業には必ず辞書を持参すること(電子辞書可)
②初回授業で履修上の注意点を詳細に説明するので、必ず参加すること。
コロナの状況次第では、対面式でなくオンライン形式の授業を実施する場合もある。その場合にはHoppiiを通して事前に連絡する。