理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe100LC(英語 / English language education 100)コミュニケーション・ストラテジーCommunication Strategies
太田 美智子Michiko OHTA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | H3018 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 水4/Wed.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 英語科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
The purpose of this class is to develop the communicative competence necessary for effective participation in society and the world of work. The class aims to help students acquire a broad ability to communicate, starting from familiarity with daily conversation to explaining topics of students' own interest or field of study, while deepening understanding of foreign cultures necessary for global citizens. Based on a firm foundation of basic skills, the class focuses on the future needs and interests of students.
The goal of this class is to heighten your vocabulary, listening and English communication skills.
You will learn and use key vocabulary and useful phrases. You will be given listening tasks.
At the beginning of the class, feedback for the previous class is given using some comments from submitted reaction papers.
Grading:
Class work and participation 30%
Short reports 20%
Examinations 50%
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本授業は、英語を実社会で有効に使用して仕事をするために必要な英語のコミュニケーション力を養成することを目的としている。日常生活に関わる会話になれることから、自分の興味のあるトピックや専門領域の事柄について英語で説明できるところまで幅広いコミュニケーション力の修得を目指すとともに、国際人として異文化に対する理解を深める。確かな基礎力の上に、将来的ニーズや興味に即した英語力、研究や実務につながる応用力をつけられるようにする。
到達目標Goal
The goal of this class is to heighten your vocabulary, listening and English communication skills.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、以下に関連している。理工学部:「DP3」と「DP4」。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
You will learn and use key vocabulary and useful phrases. You will be given listening tasks.
At the beginning of the class, feedback for the previous class is given using some comments from submitted reaction papers.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[オンライン/online]:Introduction
Explanation of Class Rules. Get to know each other.
2[対面/face to face]:Unit 1
The woman in the Picture
3[対面/face to face]:Unit 2
Back to Titanic
4[オンライン/online]:Unit 3
Leaving Port
5[対面/face to face]:Unit 4
Don’t do it!
6[対面/face to face]:quiz
Quiz
7[オンライン/online]:Unit 5
Do you love him?
8[対面/face to face]:Unit 6
I can’t see you
9[オンライン/online]:Unit 7
I’m flying!
10[対面/face to face]:Unit 8
Iceberg right ahead!
11[オンライン/online]:quiz
quiz
12[対面/face to face]:Unit 9
An Honest Thief
13[オンライン/online]:Unit 10
Goodbye, mother
14[オンライン/online]:quiz
quiz
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、4時間を標準とする】You are expeceted to preview each lesson.
テキスト(教科書)Textbooks
Learn English with TITANIC, Teruhiko Kadoyama, Simon Capper, Sebido, 2016, 2300yen
参考書References
Ballard, R.D. (1988). Discovery of the Titanic. NY: Warner Madison Preaa
成績評価の方法と基準Grading criteria
Class work and participation 30%
Short reports 20%
Examinations 50%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
Learning English through movies are effective. Let's study English together.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
Electronic dictionaries