社会学研究科Graduate School of Sociology
SOC500E1-0300(社会学 / Sociology 500)学際研究1(人間形成とsocial pedagogyの視座)Interdisciplinary Studies 1
平塚 眞樹
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 社会学研究科Graduate School of Sociology |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | X6031 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 土2/Sat.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Course outline : Social pedagogy is the study of approaching people pedagogically with a social and political perspective. It has developed in Europe (especially in Scandinavia and the German-speaking countries) in the field and among professionals working with children, older people, disabled people, migrants, excluded young people and women. The field covers a wide range of activities such as education, childcare, welfare and leisure activities in the community. In this class, I will introduce some of the sites in the Nordic countries, and discuss what can be seen when we look at human development (learning and growing up) from the perspective of social pedagogy.
Learning Objectives : Master's programme students are required to acquire a basic grounding in social pedagogy, to develop a professional understanding of human development, and to be able to participate in high quality discussions through English literature.
Doctoral Course students are required to be able to reflect the perspectives of social pedagogy in their own research topics, to have an insight into human development through the perspective of social pedagogy, and to be able to lead high quality discussions through the English literature.
As we will read literatures in each class, students will need to prepare and review it. The standard study time for this class is at least two hours in each class.
Grading Criteria /Policy : Students are graded on the quality of presentation about articles and contribution to the discussion in each class. Presentation (50%), participation in the discussion (50%)
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
Social pedagogyは、一言でいえば、社会的政治的視野をもってpedagogicalに人にアプローチする学問です。欧州(特に北欧・ドイツ語圏)において、子ども、高齢者、障がい者、移民、排除された若者・女性などに関わる現場や専門家の中で発達しました。現場は、地域における教育・保育、福祉、余暇活動など広範です。本授業では、担当教員がこれまで訪問してきた北欧圏の現場も紹介しつつ、人間形成(ひとの学び・育ち)をsocial pedagogyの視座でみると何がみえてくるか、文献を読み合いながら考えます。
到達目標Goal
修士課程
Social pedagogyに関する基礎的素養を身につける。
人間形成(ひとの育ち・学び)に関する専門的理解を深める。
英語文献を介して、質の高い議論に参加する。
博士後期課程
自分の研究テーマにsocial pedagogyの視座を反映できる。
Social pedagogyの視座を通した人間形成の課題について知見をもつ。
英語文献を介して質の高い議論をリードする。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP4」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
はじめに担当教員によるsocial pedagogyに関する基礎的レクチャーと、いくつかの現場訪問記録の紹介を通して、最低限のイメージ共有を図る。その後、関連文献を読み合いながら「social pedagogyの視座を通した人間形成の課題」を論じあい、思考を深める。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:オンライン/online
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[オンライン/online]:イントロダクション
本授業の目的・方法・進行予定などを共有し、授業で読み合う文献を決める
第2回[オンライン/online]:social pedagogyとはなにか?
担当教員によるsocial pedagogyの基本的理解に関するレクチャー
第3回[オンライン/online]:人間形成とはなにか?
担当教員による人間形成と教育の関係に関するレクチャー
第4回[オンライン/online]:social pedagogyの現場
欧州におけるsocial pedagogyの現場を学ぶ
第5回[オンライン/online]:social pedagogyの基本的理解に関する文献を読む①
social pedagogyの基本的文献を読みあい、理解を共有する
第6回[オンライン/online]:social pedagogyの基本的理解に関する文献を読む②
social pedagogyの基本的文献の論点について議論をおこなう
第7回[オンライン/online]:social pedagogyの基本的理解に関する文献を読む③
social pedagogyの基本的理解に関する文献について包括的討議をおこなう
第8回[オンライン/online]:social pedagogyの現場の専門家に関する文献を読む①
social pedagogyの現場の専門家に関する文献を読み合い理解を共有する
第9回[オンライン/online]:social pedagogyの現場で働く専門職に関する文献を読む②
social pedagogyの現場の専門家に関する文献の論点について議論を行う
第10回[オンライン/online]:social pedagogyの現場で働く専門職に関する文献を読む③
social pedagogyの現場の専門家について文献をめぐり包括的討議を行う
第11回[オンライン/online]:人間形成の現場におけるsocial pedagogyに関する文献を読む①
人間形成の現場におけるsocial pedagogyに関する文献を読み合い理解を共有する
第12回[オンライン/online]:人間形成の現場におけるsocial pedagogyに関する文献を読む②
人間形成の現場におけるsocial pedagogyに関する文献の論点について議論を行う
第13回[オンライン/online]:人間形成の現場におけるsocial pedagogyに関する文献を読む③
人間形成の現場におけるsocial pedagogyに関する文献について包括的討議を行う
第14回[オンライン/online]:まとめと確認
これまでの学習をふりかえり、まとめと確認を行う
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
毎回の授業で少しずつ文献を読んでいきますので、その予習・復習が必要です。本授業の予習・復習時間は1回あたり2時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
特定のテキストを使わず論文を読んでいきます
候補としている論文は以下のようです。
・J. Storø. (2012). The Difficult Connection between Theory and Practice in Social Pedagogy. International Journal of Social Pedagogy, 1(1), 17-29. Available online: http://www.internationaljournalofsocialpedagogy.com
・J. Hämäläinen (2012). Social Pedagogical Eyes in the Midst of Diverse Understandings, Conceptualisations and Activities.International Journal of Social Pedagogy, 1(1), 3-16. Available online: http://www.internationaljournalofsocialpedagogy.com
・Niels Rosendal Jensen (2013), ‘Social pedagogy in modern times’, in “education policy analysis archives” Volume 21 Number 43
・Úcar, X. (2021). Constructing questions for the social professions of today: the case of social pedagogy. International Journal of Social Pedagogy, 10( 1): 9. DOI: https://doi.org/10.14324/111.444.ijsp.2021.v10.1.009.
・Langager, S. (2011). “If my friends are there, I’ll come too…” Social Pedagogy, Youth Clubs and Social Inclusion Processes. Chapter 11, Social Pedagogy for the Entire Lifespan, Volume 1, Edited, Kornbeck, J & Jensen, N, R. Bremen: EHV.
・Häkli, J., Korkiamäki, R., & Kallio, K. P. (2018). ‘Positive recognition’ as a preventive approach in child and youth welfare services. International Journal of Social Pedagogy, 7( 1): 5. DOI: https://doi.org/10.14324/111.444.ijsp.2018.v7.1.005.
・Petersen, K. E. (2021). Leisure and youth clubs’ work with young people of ethnic minority background living in socially deprived housing areas: creating processes of hope and empowerment through social pedagogical work. International Journal of Social Pedagogy, 10( 1): 10. DOI: https://doi.org/10.14324/111.444.ijsp.2021.v10.x.010.
参考書References
適宜紹介します
成績評価の方法と基準Grading criteria
毎回の授業における質の高い報告、討議への貢献で評価をおこないます。報告(50%)、討議への参加(50%)
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
昨年度授業を担当していないため記載せず
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
オンライン方式の授業になりますので、ICTなど参加環境を整える必要があります
担当教員の専門分野等
<専門領域>
<研究テーマ>
<主要研究業績>
以下の学術情報データベースを参照ください
https://kenkyu-web.hosei.ac.jp/Profiles/14/0001340/profile.html