経営学研究科Graduate School of Business Administration
MAN700F1-0007(経営学 / Management 700)博士コースワークショップⅠADoctoral Workshop ⅠA
経営学専攻 専任教員
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 経営学研究科Graduate School of Business Administration |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | X7450 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 集中・その他/intensive・other courses |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory |
博士後期課程授業科目 選択必修科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
The series of Dissertation Workshop classes (Ⅰ, Ⅱ, Ⅲ) aim at students who have been writing a doctoral dissertation. Each workshop requires that students make a mandatory presentation at the mid-year interim debriefing at least once during an academic year. The debriefing is carried out in accordance with the three-step-system encouraging completion of the doctoral dissertation steadily and in a planned way.
The debriefing session will give you a good opportunity to get comments, advice, questions, and other feedbacks from various professors, as well as a place to improve yourself via friendly competition with other students and by sharing useful information including research methods and different points of views.
Research proposals are examined and assessed by supervisors and judged whether required step is cleared or not.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
博士コースワークショップは、経営学専攻における博士論文執筆中の学生を対象としており、中間報告会における報告が主たる内容である。中間報告会は、博士論文執筆が計画的かつ着実に進むように設定された3段階のステップ制に基づいて行われる。中間報告会は、複数の教員による質疑及び助言を受ける良い機会であると同時に、博士課程大院生が互いの研究の技法や情報を共有することで、相互に研鑽が積める場でもある。
博士コースワークショップⅠAでは、中間報告会での報告内容が、ステップ1のクリアに求められる「研究計画書」の水準に達するように、指導教員および副指導教員による指導が行われる。
到達目標Goal
The goal of this class is to pass the first step or step one of the dissertation examination. In order to do that, you are required to make a presentation based on a submitted research proposal including (1) issues and research questions based on the critical literature review of previous studies on your fields of subjects, (2) methods you will adopt, (3) the dissertation organization, (4) the writing schedule.
For the writing of a superior dissertation, you will be able to learn a lot from the advice and comments from your instructor and sub-instructor, as well as those of other faculties, graduate students, and participants through Q and A sessions.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」「DP3」に関連、特に「DP1」は強く関連している。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
博士後期課程の学生は、クリアすべきステップに向けて、論文もしくはそれに準ずる文書を作成し、指導教員および副指導教員より随時指導を受ける。そして、博士論文完成に向けた中間的な成果を中間報告会において報告し、複数の教員による批判や助言をもらい、報告会参加者との質疑応答を経て、ステップ判定を受けることになる。
なお、中間報告会には、報告しない博士課程大学院生も全員参加すること。修士課程の大学院生や研究生も研究科長の許可を得て参加することができる。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:研究テーマと計画の報告
研究テーマや計画、現状の研究成果を副指導教員に報告する
第2回[対面/face to face]:主要先行論文サーベイの報告
研究テーマに基づく、主要先行論文サーベイを副指導教員に報告する
第3回[対面/face to face]:研究方法の報告
研究テーマ・論文サーベイに基づく、研究方法を副指導教員に報告する
第4回[対面/face to face]:博士論文の構成の報告
研究テーマ・論文サーベイ・研究方法に基づく、博士論文構成を副指導教員に報告する
第5回[対面/face to face]:プロポーザル論文執筆指導
研究テーマ・論文サーベイ・研究方法、博士論文構成に基づいたプロポーザル論文執筆の指導を副指導教員からうける
第6回[対面/face to face]:博士コース中間報告会①
博士コース中間報告会に参加し、「研究計画書」に基づいて報告する。原則、7 月第1 土曜日に開催予定である。
第7回[対面/face to face]:博士コース中間報告会②
博士コース中間報告会に参加し、「研究計画書」に基づいて報告する。原則、7 月第1 土曜日に開催予定である。
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
You should steadily progress your research in a planned way. Preparation for the requisite presentation in the workshop as well as making provisions on academic conferences and posting to peer-reviewed journals is needed. After the workshop presentation, you should organize advice, criticisms, other feedbacks, and your thoughts. Based on those works, you should sort tasks and improve your studies continuously for your dissertation.
テキスト(教科書)Textbooks
Not specified
参考書References
Not specified
成績評価の方法と基準Grading criteria
Grading will be decided by deliberation in the faculty meeting of the Graduate School of Business Administration based on the evaluation assessed by your main instructor, sub instructor, and the dean considering submitted papers, presentations, responses in the Q and A sessions, and others.
Successful applicants given higher than A-(A minus) credit will be entitled to take the next class of Dissertation Workshop ⅡA and/or ⅡB. Note that students who passed the Dissertation Workshop ⅠA examination do not have to take Dissertation Workshop ⅠB.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
『博士演習』授業との連携を高め、より効果的に博士論文が執筆できるよう努める。
その他の重要事項Others
受講生の要望や進行状況によって適宜授業計画を修正することが想定される。
In addition, all doctoral students in the Graduate School of Business Administration who will not be reporting on the mid-year interim debriefing should also participate in the workshop. The master’s course graduate students and research students may participate the workshop with the permission of the Dean of the Graduate School.