経営学研究科Graduate School of Business Administration
MAN600F1-0065(経営学 / Management 600)人材・組織マネジメント演習Seminar in Human Resources Management
小川 憲彦Norihiko OGAWA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 経営学研究科Graduate School of Business Administration |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | X7109 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 土6/Sat.6 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory |
修士課程(夜間)授業科目 人材・組織マネジメントコース |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
The purpose of this seminar is to learn fundamentals needed for academic studies. Academic or scientific studies are meant to add something new to a knowledge system in a certain field. You need to utilize existing knowledge of your study field (i.e., previous studies including theories) to know what something new is in the field. Accordingly, you have to independently explore, read, summarize, and constructively critique articles concerning your theme, which should be premised for academic studies, and to find room for academic contributions (adequate research questions). In this seminar, you will acquire instruction, advice, and suggestions for advancement of your study.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
人材・組織マネジメントに関する研究の実践を通じて、研究のイロハの学習を目的とします。大学ないし大学院における研究とは、適切な方法に基づいて、ある領域についての知識体系に新しい知見を加えることです。何が新しいかを判断するためには、既存の知識の学習が必要です。研究の前提となる学習や研究活動は、自分自身で行う必要があります。クラスではその指導・アドバイス等を行います。
到達目標Goal
「人材・組織マネジメントに関する高水準な修士論文を執筆すること」を到達目標とします。そのためには、①人材・組織マネジメントの観点に即した研究テーマの設定、②研究テーマに関連する先行研究の探索、内容理解、論点整理、および批判的考察に基づく研究課題(問い)の設定と仮説の構築、③研究課題を明らかにするための、あるいは仮説を検証するための調査対象の選定、研究デザイン及び研究方法の検討とその実施、④収集したデータの分析、⑤学術論文として文書化すること、等が必要となります。
(理論的研究を妨げるものではありませんが、一般に社会人学生の場合、自らのリソースである職場や所属組織を活用できる経験的研究が望ましいと考えています。)
The goal of this seminar is to write a superior master thesis on HRM (which includes OB, HRD, or Organization theories).
You need to:
(1) read extensively and also understand, sort, organize, and constructively critique previous studies concerning your theme,
(2) set adequate research questions based on critical literature review on the subject you study,
(3) design an empirical study including deciding the research method, data type, ways to analyze, and proposing an analytical framework consist of hypotheses,
(4) select and find a research target suitable for your theme and questions
(5) implement research practices
(6) document and report the results as a master thesis.
Although we also accept theoretical studies as well as empirical studies, studies using your own resources such as an affiliation you work for and/or workplace would be suitable for night-course students who have a lot of hands-on working experiences.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」「DP3」に関連、特に「DP2」「DP3」は強く関連している。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
演習は1~3名程度の少人数で個々の学習・進捗状況に合わせて柔軟に実施され、多くは平日夜や土曜日を利用して行われます。指導スタイルは、履修者数、指導教員の方針や方法論、研究テーマ等に応じて様々です。
また、授業方式についても「対面授業」と「オンライン授業(リアルタイム配信型)」を状況に合わせて柔軟に使い分けながら進めていきます。
ただし、4月上旬のプロポーザル発表会と9月頃に行われる秋の中間報告会への参加は全員に義務付けられています。人材・組織マネジメントコースの全教員からアドバイスを受けると同時に、他の学生の進捗を見ることで、多様な視点から研究テーマを掘り下げていく機会となります。
A seminar for one or a small number of students is usually opened on Saturday or weekday nights in accordance with study progress, schedule, available time before the due date of the master thesis, and others.
The method of instruction depends on the number of students, instruction policy, methodology used, and others. The format for conducting the class (in person, online, or hybrid of them) also depends on situations such as COVID-19.
Note: It is mandatory for students in the HRM course to attend and give presentations at both regular course meetings in early April and September. There will be opportunities, not only to receive advice from various professors in our course, but to recognize your progress compared to other students, and to reconsider your research from new points of views or alternative approaches.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第15回[対面/face to face]:中間報告会の振り返り
アドバイス内容に基づく研究計画の改善
第16回[対面/face to face]:調査実施状況の確認①
調査進捗の報告に基づく基本的フィードバック
第17回[対面/face to face]:調査実施状況の確認②
研究課題とデータの整合性に関するフィードバック
第18回[対面/face to face]:調査実施状況の確認③
必要な追加調査や調査項目の修正への助言
第19回[対面/face to face]:調査結果の検討①
仮分析に基づく結果の批判的検討
第20回[対面/face to face]:調査結果の検討②
分析結果(発見事実)と先行研究の知見との比較
第21回[対面/face to face]:調査結果の検討③
分析結果の理論的、実践的貢献とその含意に関する検討
第22回[対面/face to face]:調査結果の検討④
分析結果の限界と今後の課題に関する検討
第23回[対面/face to face]:論文執筆の基本的指導①
論文作法の確認、章立てや構成について
第24回[対面/face to face]:論文執筆の基本的指導②
個別章ごとの議論内容と注意点について
第25回[対面/face to face]:論文内容の指導①
問題意識と先行研究ならびに研究課題までの展開について
第26回[対面/face to face]:論文内容の指導②
研究方法と分析結果ならびに考察までの展開について
第27回[対面/face to face]:論文内容の指導③
全体の整合性の確認および文献表とアブストラクトの確認
第28回[対面/face to face]:論文の最終チェック
発見事実に関する批判的見直しと論文体裁等全体の最終確認
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
具体的課題に指示された文献等はもちろんですが、テーマに関連する先行研究や分析方法に関する文献は随時自発的に読み学習を進めること。
Although it is obvious to read articles and publications designated by your instructor, you should read previous studies or other related documents spontaneously and initiatively. Studying analytical methods by yourself is also encouraged.
テキスト(教科書)Textbooks
履修者の研究進捗状況等に合わせて指導教員が個別に提示します。
参考書References
履修者の研究進捗状況等に合わせて指導教員が個別に提示します。
成績評価の方法と基準Grading criteria
報告内容、課題対応や進捗状況などの平常点4割、修士論文の評価6割で総合的に評価します。
Your overall grade in the seminar will be decided on (1) attendance and attitude, assignments, progress reports, and others in seminar (40%), and (2) the manuscript of your master thesis (60%).
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
提出期日は年明けすぐであり、一切融通は利きません。したがって、提出一か月前までには初稿完成を目指します。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
対面の場合はクラス人数分の報告資料。オンラインの場合は電子データで事前送付。特に見てほしい長文があれば1週前を目途に送付することが望ましい。