通信教育部(通信学習)School of Correspondence Education (Correspondence Learning)
総合的な学習の時間の指導法Teaching Method on the Period for Integrated Studies
教科担当責任者 / Instructor in charge of class:遠藤 野ゆりNoyuri ENDO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 通信教育部(通信学習)School of Correspondence Education (Correspondence Learning) |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
担当者Instructor name | 窪 和広 |
科目種別Class Type | 通信学習(リポート・試験) |
履修学年Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory | 教職に関する科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Method for the Period for Integrated Studies. The significance of this subject, flame of purpose and contents in each school, how to make taching plans, the way of evaluation of students’ grades.
Students can develop the qualities and abilities to better solve problems and think about their own way of life through exploratory perspectives and ways of thinking and cross-sectional and comprehensive learning. They are required to acquire knowledge and skills related to the creation of a teaching plan for "time", specific teaching methods, and evaluation of learning activities. In particular, students need take a bird's-eye view of a wide range of phenomena from various angles by utilizing the perspectives and ways of thinking nurtured in each subject, and the basics necessary for creating lessons that realize learning that explores issues in the real world and real life.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
【学習の到達目標】Goal
探求的な見方・考え方をし、横断的・総合的な学習を行うことを通して、よりよく課題を解決し、自己の生き方を考えていくための資質・能力を育む「総合的な学習の時間」の指導計画の作成および具体的な指導の仕方、学習活動の評価に関する知識・技能を身につける。特に、教科ごとに育まれる見方・考え方を活用し、広範な事象を多様な角度から俯瞰してとらえ、実社会・実生活の課題を探求する学びを実現する授業づくりに必要な基礎的力を身につける。
【授業で使用する言語】Default language used in class
日本語 / Japanese
【科目の概要】Method(s)
総合的な宅習の時間の意義と原理、特に学校ごとに目標や内を定める際の考え方を理解する。総合的な学習の時間の指導計画作成の考え方を理解し、実際に指導計画が立てられるようになる。総合的な学習の時間の指導と評価の考え方および実践上の留意点を理解できる。総合的な学習の時間は教科横断型としてすべての教員が指導する可能性があり、教職の専門性として不可欠なスキルを学ぶ。
【成績評価基準】Grading criteria
リポートと単位習得試験
【テキスト名および詳細】Textbooks
原 清治 (監修), 春日井敏之 (監修), 篠原正典 (監修, 編集), 森田真樹 (監修, 編集)2018『総合的な学習の時間 (新しい教職教育講座 教職教育編)』ミネルヴァ書房、¥2,000+税
文部科学省(2017)『中学校学習指導要領(平成29年告示)』
文部科学省(2017)『中学校学習指導要領(平成29年告示)解説 総合的な学習の時間編』
文部科学省(2018)『高等学校学習指導要領(平成30年告示)』
文部科学省(2018)『高等学校学習指導要領(平成30年告示)解説 総合的な探究の時間編』
【学習指導、注意点等】Work to be done outside of class (preparation, etc.)
通信学習のリポートに添削・講評でフィードバックする。総合的な学習/探求の時間について、取得する免許種に応じて学んでほしい。特に高等学校に関しては、第一指定テキストでは事例がないため、インターネットや他の図書等などで当該の授業情報を積極的に探す等してほしい。