人間社会研究科Graduate School of Social Well-being Studies
LANe500J1(英語 / English language education 500)学術英語English for Academic Purposes
山本 五郎Goro YAMAMOTO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 人間社会研究科Graduate School of Social Well-being Studies |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2021 |
授業コードClass code | S0031 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 木4/Thu.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | |
配当年次Grade | 1・2 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory |
福祉社会専攻 専門展開科目(研究基盤) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This course is designed for graduate students to cultivate their academic reading and writing skills. As the materials and contents of this course will largely reflect students’ research interests, it is important for each student to clarify the particular areas of study or research topics he or she is focusing on in the graduate program upon attending the first class meeting of this course. At the completion of the course, students will have acquired a practical strategy for reading English research papers and be able to appropriately cite data, suggestions, or findings from previous studies. Students will also be able to write an abstract for their own research project in English according to the format required by particular academic journals.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
英語の専門書及び学術論文の輪読と,論文や研究発表のための要旨(abstract)作成のライティングスキル習得を目的とする。
到達目標Goal
英語で書かれた専門書・研究論文を批判的に読解できるようになること。
英語の論文や研究発表のタイトルの付け方,スライドの構成,参考文献のフォーマットなどについて理解すること。
論文や研究発表の要旨(abstract)が英語で書けるようになること。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
ハンドアウトを配布してリーディング及びライティング演習に取り組んで行きます。
課題等に対するフィードバックについては,学習支援システムのコメント欄等で対応します。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回:ガイダンス
授業の進め方,評価方法,使用教材・授業内演習についての説明
第2回:Academic reading 1
Selected readings: Online articles
第3回:Academic reading 2
Selected readings: Research papers
第4回:Academic reading 3
Selected readings: Domestic issues
第5回:Academic reading 4
Selected readings: International issues
第6回:Academic reading 5
Selected readings: Current social issues in Japan
第7回:Academic reading 6
Translation
第8回:Academic reading 7
Summarization
第9回:Academic writing 1
Abstract:Vocabulary items
第10回:Academic writing 2
Abstract: Common phrases
第11回:Academic writing 3
Abstract: Sentence structures
第12回:Academic writing 4
Voice
第13回:Academic writing 5
Tense
第14回:Academic writing 6
Abstract writing
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
授業で取り上げる題材については予習復習を行うこと。
本授業の準備学習・復習時間は合わせて2時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
ハンドアウト
参考書References
適宜紹介します。
成績評価の方法と基準Grading criteria
平常点50%(授業内演習等), レポート等課題50%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
学生の研究トピックと英語力に応じて適宜授業内容を調整していきます。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
英和辞典(電子辞書可)
担当教員の専門分野等
コーパス言語学,英語学,辞書学,英語教授法(TESOL)