通信教育部(スクーリング)School of Correspondence Education (Schooling)
HIS200TD(史学 / History 200)西洋史概説(夏期スクーリング)Western History
内田 康太
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 通信教育部(スクーリング)School of Correspondence Education (Schooling) |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | 35012/35013 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
担当教員(自由記述)Instructor name | 内田 康太 |
科目種別Class Type | スクーリング |
教室名称Classroom name | |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory | 夏期 |
期間Period | 2群午後 |
定員Capacity | |
予備登録の有無Presence or Absence of Preliminary Registration | |
受講可能な学科・学年Eligible Courses / Grade | 『法政通信』受講申込み等関連頁を参照 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Course outline: This course outlines the constitution of the Athenian democracy and the Roman republic. Not only analyzing them individually but also comparing each other to identify their characteristics, it also helps students learn the usefulness of comparative history.
Learning Objectives: The followings are the goals of this course.
- Students are able to acquire fundamental knowledge concerning the constitution of the Athenian democracy and the Roman republic.
- Students are able to explain similarities and differences between them.
- Students are able to understand the significance of comparing them each other.
Learning activities outside of classroom: Before/after each class meeting, students will be expected to spend four hours to understand the course content. They are expected to read relevant books, such as those listed in the reference section, and learn by themselves.
Grading Criteria: Grading will be decided based on term-end examination (80%) and in-class contribution (20%).
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
古代地中海世界に成立した諸国家のうち、アテナイ民主政とローマ共和政の国制について概説する。個々に独立した分析だけではなく、両者の比較という方法でそれぞれの特質を把握することにより、歴史研究における比較史の有用性も学ぶ。
到達目標Goal
この授業の到達目標は以下のとおり。
・アテナイ民主政とローマ共和政の国制について基礎的知識を習得する。
・両者の国制について、類似点と相違点を説明できる。
・両者の国制を比較することの意義を理解できる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「史学科:DP1,DP3」「地理学科:DP1」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
この授業は講義形式で行うが、授業時間内に質疑応答の機会を設ける。さらに、第5日目までは毎日、その日の講義内容に対するリアクションペーパーを書いてもらい、翌日の授業でフィードバックを行う。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:イントロダクション
アテナイ民主政とローマ共和政
第2回[対面/face to face]:アテナイ民主政の国制(1)
参政権
第3回[対面/face to face]:アテナイ民主政の国制(2)
投票
第4回[対面/face to face]:アテナイ民主政の国制(3)
民会
第5回[対面/face to face]:アテナイ民主政の国制(4)
役人・政務官
第6回[対面/face to face]:アテナイ民主政の国制(5)
裁判
第7回[対面/face to face]:ローマ共和政の国制(1)
参政権
第8回[対面/face to face]:ローマ共和政の国制(2)
投票
第9回[対面/face to face]:ローマ共和政の国制(3)
民会
第10回[対面/face to face]:ローマ共和政の国制(4)
役人・政務官
第11回[対面/face to face]:ローマ共和政の国制(5)
裁判
第12回[対面/face to face]:試験・まとめと解説
到達度の確認
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備学習・復習時間は、各2時間を標準とする。参考書として挙げた書籍などを用いて、自主的に学習することが求められる
テキスト(教科書)Textbooks
特になし。担当教員が作成したレジュメ・資料を配布する。
参考書References
橋場弦『古代ギリシアの民主政』,岩波新書,2022年.
島田誠『世界史リブレット3 古代ローマの市民社会』,山川出版社,1997年.
成績評価の方法と基準Grading criteria
期末の筆記試験(80%)
リアクションペーパーや質問等、授業への積極的参加度(20%)
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
本年度より新規担当のためフィードバックできない。