理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe100LC(英語 / English language education 100)コミュニケーション・ストラテジーCommunication Strategies
久慈 美貴Miki KUJI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2022 |
授業コードClass code | H3022 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 火4/Tue.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 各学部・研究科等の時間割等で確認 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 英語科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
The purpose of this class is to develop the communicative competence necessary for effective participation in society and the world of work. Let's try to accustomed to the expressions of everyday-English and try to explain what you do or think of in English. Our goal is to get good communication skills and to have better understanding of foreign culture.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
英語を実社会で使用して仕事をするために必要な英語のコミュニケーション力を養成することを目的とする。日常生活にかかわる会話に慣れ、身の回りのことを英語で説明する練習をする。幅広いコミュニケーション力の習得と、異文化に対する理解を深めることを目標とする。
This course is planned to build communication ability required in society when you start to work after graduation. We practice in order to get wide variety of explanation and communication ability and understanding of different cultures.
到達目標Goal
日常的に使用する基礎語彙を使い、基礎的な文法に沿って平明な説明を口頭でできる。対話を深め、より多くの情報を取得するために、多面的な質問を多く発することができるようにする。
毎回の課題に沿って、グループディスカッションや個別のプレゼンテーションを行う。
To make clear explanation using everyday language and basic grammar.
To make various questions in order to get more information.
To make group discussion and presentation assignments given in the class.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、以下に関連している。理工学部:「DP3」と「DP4」。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
配布プリントのスキットを参考に語彙を増やし、表現練習をする。プリントを配布し、ペア・ワークやグループ・ワークで、トピックに関するインタビュー&レポートを作成したり、ロールプレイをする。
You will be given handouts of conversation skits or sample writings and practice in pair or group, making interview and report, doing roll playing.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Getting to Know Your Group(Speculating)
かんたんなice-breaking gameとインタヴューを通じて、グループ内またはペアワークのパートナーを描写してみよう。
2[対面/face to face]:Getting to Know Your Group(Role-playing)
4人程度のグループに分かれ、配布プリントの役割指定にしたがって、会話スキットを作成し、演じてもらいます
3[対面/face to face]:Annual event
日常会話のスキットを使って、日本の慣習を説明してみましょう。
4[対面/face to face]:Presentation: Annual event
グループで構成したAnnual event の説明会話スキットを演じてみましょう。
5[対面/face to face]:Lifestyle Survey I (on food)
Interview of your lifestyle(より詳しい情報を得るためのfollow-up questionを考える)
6[対面/face to face]:Lifestyle Survey II (on expense)
Interview of your lifestyle
7[対面/face to face]:Transportation
日常会話のスキットを使って、時間・場所・方向などを表す前置詞を練習します。
8[対面/face to face]:Making up a scene
日常会話のスキットを使って、グループごとにシーンを構成し、演じて見ましょう。
9[対面/face to face]:Situations from dialogue
一連のインタヴューを完成させ、シチュエーションを明確にするために必要な表現を考えてみましょう。
10[対面/face to face]:Guess What?(Making Questions)
Yes/No Question &
Wh-Question
11[対面/face to face]:Speculation from the appearnce of people
詳細情報を得るために有効な質問をできるだけたくさん考えてみましょう。
12[対面/face to face]:Explaining the Scene
Making explanation on a short movie
13[対面/face to face]:Review and preparation for the final interview
詳細情報を得るために必要な質問を考えてみましょう。
14[対面/face to face]:Final Interview
Interview and Report
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本受業の準備・復習時間は、各2時間を標準とします。
会話スキットのプリントやボキャブラリーシートを配布するので、発音・語彙をチェックしてください。グループ指定してインタヴューや会話スキットの作成をしますので、事前にどんな表現ができるか、考えてみましょう。より多くの情報を盛り込むために、自分でFurther Questionsを設定し、それに答えるなどのステップを踏んで、十分な説明を行う練習をしましょう。
Please prepare for and review class activities for 2 hours for each class. Check the handouts and see the vocabulary and grammar, then think what expressions are available in order to make yourself understood.
テキスト(教科書)Textbooks
プリントを配布
You will be given handouts.(We don't use textbook.)
参考書References
随時プリントを配布します。授業時はかならず辞書を携行してください。
No designated reference book. Please carry dictionary in each class.
成績評価の方法と基準Grading criteria
Interview sessionのレポート20%、授業時の発表(レポート、スピーチ)およびボキャブラリークイズなどの提出物80%として評価する。4回以上欠席した場合、評価の対象としない。遅刻も回数に応じて減点されるので、注意のこと。スピーチやグループワークでのインタヴューなど平常点の評価割合が大きいので、欠席しないようにしてください。
You will be assessed: Final Report(Interview session and Report)20%
Class Activities (Reports, speeches, vocabulary
quiz) 80%
If you don't attend 4 or more classes, you will not get the credit.
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
When you have any question on what you have to do during the class, please don't hesitate to ask. Try to make sure what you should do to complete the task. Asking questions to get information is important part of this class.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
特に使用しない。
その他の重要事項Others
授業時は必ず辞書を携行してください。
ペアワークやグループワークの際、相手から情報を引き出すために、どんどんfollow-up question を考えて、使ってみましょう。とにかく口に出してみる、そして修正する、という練習の繰り返しです。
Please carry dictionary for class activities. Try to make more questions and follow-up questions to get more information from your classmates. We will make try and error, try and error, try and error..... as we do like that, we can build the foundation of language ability.