市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course
LANe100LA(英語 / English language education 100)English2ⅠEnglish2I
鹿子嶋 由佳Yuka KAGOSHIMA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 市ヶ谷リベラルアーツセンター(ILAC)ILAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | R0407 |
旧授業コードPrevious Class code | E0407 |
旧科目名Previous Class title | English2Ⅰ |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 火1/Tue.1 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市外濠‐S202 |
配当年次Grade | 営1年[英語21組] |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
選択・必修Optional/Compulsory | |
カテゴリー(2017年度以降)Category (2018~) |
2017年度以降入学者 ILAC科目 100番台 外国語科目 4群[必修]英語 |
カテゴリー(2016年度以前)Category (2017) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
<Course outline>
The aim of this course is to help students acquire the necessary skills needed to express and share their opinions and experiences on various daily and modern social topics in English. It also enhances the development of students’ skills in discussing topics with classmates. By practicing speaking, writing and listening, it will help students build up the vocabulary knowledge needed to gather information to write essay paragraphs and have discussions in English.
<Learning Objectives>
1. Students will be able to use the English expressions they have learned, and will be able to give their ideas and experiences to classmates verbally.
2. By using English expressions they have learned, the students will be able to share their opinions with each other.
3. Students will be able to write essay paragraphs in logical order, and they will be able to express their ideas and experiences to classmates within the composition.
4. Students will be able to understand all the vocabulary in the textbook and they will be able to use them when speaking and writing.
<Learning activities outside of classroom>
In this course, students should be prepared for class and should be able to review what they have learned in one hour. Before class for Unit (1), students should check the meanings of new vocabulary and phrases in “Language Focus”, and practice reading them out loud. Before class for Unit (2), students should read the passage in the Unit in advance, and write down the following in their notebooks: new vocabulary, summary of the passage in Japanese, and “Comprehension” answers. In addition, students should preview what they will learn beforehand in order to understand topics for discussions in the textbook. After class, students have to review what they have learned.
<Grading Criteria/Policy>
1.Class activities (small tests and writing assignments) 30%
2.Preparation (vocabulary, summary and “Comprehension” answers) 20%
3.Final test 50%
・Students will fail the course if they are absent four times or more during the entire unit.
・If a student is late three times, it is counted as one absence.
・Students should show proof of their delay and absence.
・Students who talk in class, use a phone, doze/sleep, or come to class without the textbook will be get a black mark.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
この授業では、日常生活や現代社会の様々なトピックについて、自分の意見や経験を英語で表現したり、他の受講生の意見や経験を英語で聴いたりする力を養います。また、受講生同士で意見交換をするディスカッションの練習も行います。授業内でのspeaking, writing, listeningの練習をすることで、情報収集やparagraph writing, discussionに必要な語彙力の向上を目指します。
到達目標Goal
1.基本的な英語表現を用いて、自分の意見や経験を口頭で他者に伝えることができるようになる。
2.既習表現を駆使しながら、受講生同士で意見交換し合えるようになる。
3.論理的にパラグラフを構成して、自分の意見や経験を文章で他者に伝えることができるようになる。
4.テキスト内の語彙をすべて理解し、speakingやwritingで使えるようになる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
各学部のディプロマ・ポリシーのうち、以下に関連している。法学部・法律学科:DP3・DP4、法学部・政治学科:DP1、文学部:DP1、経営学部:DP1
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
各Unitの進め方として、1つのUnitを前半と後半に分け、2週にわたって1つのUnitを学習していきます。授業前に、指定した箇所の学習を各受講生が済ませていることを前提に授業を進めます。授業内では、その予習事項の確認やテキストを中心にlistening, speaking, writingの練習を行います。意見交換の練習では、ペアワークやグループワークを行います。テキストにはreadingのセクションもありますので、内容を確実に理解し、英語での意見交換の際に生かせるように進めていきます。学期中には学習進捗状況を確認するために、speakingのパフォーマンステストや語彙テストも行います。各課題のフィードバックは、授業中に各受講生と全体に向けて行います。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:ガイダンス
自己紹介、授業説明、アクティビティー
2[対面/face to face]:Unit 1 (1) I Love Making Jewelry!
Preview, Language Focus, The Real World, Pronunciation, Communication
3[対面/face to face]:Unit 1 (2) I Love Making Jewelry!
Reading, Comprehension, Writing, VIDEO
4[対面/face to face]:Unit 2 (1) How Long Have You Been Playing Cricket?
Preview, Language Focus, The Real World, Pronunciation, Communication
5[対面/face to face]:Unit 2 (2) How Long Have You Been Playing Cricket?
Reading, Comprehension, Writing, VIDEO
6[対面/face to face]:Unit 3 (1) You Could Ask for Advice
Preview, Language Focus, The Real World, Pronunciation, Communication
7[対面/face to face]:Unit 3 (2) You Could Ask for Advice
Reading, Comprehension, Writing, VIDEO
8[対面/face to face]:Unit 4 (1) The Koala Was Taken to a Shelter
Preview, Language Focus, The Real World, Pronunciation, Communication
9[対面/face to face]:Unit 4 (2) The Koala Was Taken to a Shelter
Reading, Comprehension, Writing, VIDEO
10[対面/face to face]:Unit 5 (1) How Was It Formed?
Preview, Language Focus, The Real World, Pronunciation, Communication
11[対面/face to face]:Unit 5 (2) How Was It Formed?
Reading, Comprehension, Writing, VIDEO
12[対面/face to face]:Unit 6 (1) Look at That Narwhal!
Preview, Language Focus, The Real World, Pronunciation, Communication
13[対面/face to face]:Unit 6 (2) Look at That Narwhal!
Reading, Comprehension, Writing, VIDEO
小テスト(語彙, 表現)
14[対面/face to face]:まとめ・期末テスト
Listening, Writing, Readingに関するテストを行います。
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備学習・復習時間は、合わせて1時間を標準とします。受講生は、授業前に該当箇所の予習を行ってください。各Unitの (1) を授業で学習する前にはLanguage Focusの意味確認と発声練習を行い、そして各Unitの (2) を授業で学習する前には「Readingの予習」を行ってください。「Readingの予習」では、受講生が各自ノートに、意味を調べた語や語句のリスト・英文のまとめ(日本語)・Comprehensionの解答を書いてきてください。また、予習指定箇所学習予定以外の範囲も予習(語彙や内容のチェック)し、あらかじめディスカッション等のトピックに慣れておきましょう。授業後には、既習事項を綿密に復習してください。
テキスト(教科書)Textbooks
テキスト名:Time Zones 4 (Second Edition) - Student Book (Text only)
著者:David Bohlke and Jennifer Wilkin
出版社:Cengage Learning
出版年:2016年
価格:2440円+税
ISBN: 9781305259874
参考書References
特になし
成績評価の方法と基準Grading criteria
1.平常点30%(授業中の活動・小テスト・課題)
2.予習20%
3.期末試験50%
・欠席回数が4回以上の場合は、原則として単位取得資格を失います。
・3回の遅刻(授業開始時刻から10分を超える場合)で1回の欠席とします。
・遅刻や欠席に関して、証明できるもの(交通機関の遅延証明書等)がある場合は必ず担当者に渡してください。
・授業に関係のない私語、携帯電話の使用、居眠り、教科書・辞書の不携帯は減点対象となります。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
受講生の学習状況をみながら、基礎的な事項から応用的な事項まで確認していきます。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
授業に関する連絡は授業支援システムを使用します。
授業中に使用する辞書は、書籍または電子辞書とします。通信可能な電子辞書やスマートフォン等のアプリケーションの辞書を使用する場合は、その旨を担当者に伝えること。
その他の重要事項Others
授業に関する質問がある場合、授業前後に教室にて受け付けます。メールで質問する場合は、授業支援システムにて、この授業の「お知らせ」を参照してください。