現代福祉学部Faculty of Social Policy and Administration
LANe200JA(英語 / English language education 200)発展英語A(ライティング入門)Advanced English A
田高 信一Shinichi TATAKA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 現代福祉学部Faculty of Social Policy and Administration |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2023 |
授業コードClass code | N0464 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 水3/Wed.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 |
教室名称Classroom name | 多現福‐204 |
配当年次Grade | 2 |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | 抽選科目。2021年度以降入学者のみ履修可。抽選に当選した場合同一曜日・時限の発展英語Bに自動登録となる。同一名称科目については1クラスのみ履修可能。 |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
入学年度Admission year | |
カテゴリー(2021年度以前)Category (~2021) | |
カテゴリー(福祉コミュニティ)Category (Department of Community Development) |
総合教育科目 言語コミュニケーション科目 |
カテゴリー(臨床心理)Category (Department of Clinical Psychology) |
総合教育科目 言語コミュニケーション科目 |
カテゴリー福祉コミュニティ学科(2020年度以前入学者)Category福祉コミュニティ学科 (~2020) | |
カテゴリー福祉コミュニティ学科(2021年度以降入学者)Category福祉コミュニティ学科 (2021~) | |
カテゴリー臨床心理学科(2020年度以前入学者)Category臨床心理学科 (~2020) | |
カテゴリー臨床心理学科(2021年度以降入学者)Category臨床心理学科 (2021~) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This is a once-a-week English course where students learn how to write clear sentences and paragraphs in English.
The objective of this course is to deepen students’ knowledge about academic writing and develop students' writing skills with improved accuracy, fluency and confidence.
After completing the course, students will be able to:
1. analyze model paragraphs
2. find ideas for their writing
3. put their ideas into sentences
4. organize their sentences into paragraphs
5. review their paragraphs
6. revise their paragraphs so that they become even stronger
Students will be expected to have completed textbook exercises before class and the required assignments after class. Students should expect 1.5 hours or more of homework and study time outside class.
Final grade in the class will be decided based on the following.
Participation: 10%, Vocabulary List: 10%, Quick-Write: 10%, Final Exam: 30%, Major Writing Assignments: 40%
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
英語でパラグラフを作成するために必要な知識とスキルの獲得を目指す。Process approachでパラグラフを書くために必要なステップを学ぶ。具体的にはトピックの選び方、ブレインストーミングの手法、topic sentenceやsupporting sentenceの書き方、ドラフトの書き方、フィードバックの与え方、ドラフトの修正の仕方などを習得する。また、良い英文を書くために必要な文法知識の定着も図る。
到達目標Goal
・授業の予習、復習、ライティング課題を通して、以下のアカデミックライティングの基礎を身につける。
1. モデルパラグラフを正しく分析できる。
2. ライティングに必要なアイディアを創出することができる。
3. 自分の考えをまとめて文章にすることができる。
4. 文章をパラグラフへと発展させることができる。
5. 自分で作成したパラグラフを丁寧に見直すことができる。
6. 自分で作成したパラグラフを修正し、より良いパラグラフを作成することができる。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP2」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
指定テキストを用いて、ペアワーク・グループワークを積極的に取り入れながらアクティブラーニング形式での授業を行います。 授業中にノートPCかタブレットを用いて作業を行います。毎回の授業に必ずデバイス(ノートPCかタブレット)を持参してください。
課題等に対するフィードバックについては,Google Classroom のコメント欄等で対応します。定期的にGoogle Classroom にアクセスし、教員からのフィードバックを確認するようにしてください。授業内で Google Classroom の使い方を説明します。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Course Orientation, Self-Introduction
授業の進め方、評価方法、 指定テキス トの使用法、授業内外での英語学習な どについての説明
2[対面/face to face]:Textbook unit 1 Beginning to Work
Recognizing and writing complete sentences
3[対面/face to face]:Textbook unit 1 Beginning to Work (continued)
Identifying strong and weak paragraphs
4[対面/face to face]:Textbook unit 2
Gifts
Identifying topics and main ideas
5[対面/face to face]:Textbook unit 2
Gifts (continued)
Using commas in sentences with and and but
6[対面/face to face]:Textbook unit 3
An Interesting Place
Developing paragraphs with descriptive details
7[対面/face to face]:Textbook unit 3
An Interesting Place (continued)
Writing about places
8[対面/face to face]:Textbook unit 4
An Exceptional Person
Using word maps to brainstorm
9[対面/face to face]:Textbook unit 4
An Exceptional Person (continued)
Writing about people
10[対面/face to face]:Textbook unit 5
Trends and Fads
Review of descriptive vocabulary
11[対面/face to face]:Textbook unit 5
Trends and Fads
(continued)
Writing about a trend
12[対面/face to face]:Textbook unit 6
Fact or Fiction
Opinions and examples in supporting sentences
13[対面/face to face]:Textbook unit 6
Fact or Fiction
(Continued)
Review
Writing about your opinions
14[対面/face to face]:Final exam
Course round-up
Final exam
Course round-up
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の予習・課題の時間は、各 1.5 時間を標準とします。
テキスト(教科書)Textbooks
書名:Writing Paragraphs from Topic to Paragraph (2nd ed.)
著者:Dorothy Zemach & Carlos Islam
出版社:Macmillan Education
参考書References
必要に応じて適宜紹介します。
成績評価の方法と基準Grading criteria
Participation: 10%, Vocabulary List: 10%, Quick-Write: 10%, Final Exam: 30%, Major Writing Assignments: 40%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
本年度授業担当者変更によりフィードバックできません。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
各自でノートPCかタブレットを毎回の授業に持ってくるようにしてください。
その他の重要事項Others
授業の展開によっては、上記の授業スケジュールは若干の変更があり得ます。