GBPGBP (Global Business Program)
LANj100LF(日本語 / Japanese language education 100)Elementary Foreign Languages EElementary Foreign Languages E
Toyoko KONO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | GBPGBP (Global Business Program) |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | A5570 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 火2/Tue.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 / Ichigaya |
教室名称Classroom name | 院202 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリーCategory |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
This course is for students with no or little knowledge of Japanese. It aims to develop students’ basic communication skills in Japanese in daily situations.
このクラスは にほんごを はじめて べんきょうする がくせいの クラスです。
もくてきは、にほんごで かんたんな コミュニケーションが できるように なることです。
到達目標Goal
By the end of the semester, students are expected to have gained basic language proficiency in Japanese equivalent to A2.1 (Waystage) in CEFR (the Common European Framework of Reference for Languages scale) and N5 (or halfway to N4) in JLPT (the Japanese Language Proficiency Test scale).
・このクラスでは、にほんごをつかって きほんてきな コミュニケーションが できるようになります。
・かんじを150ぐらい よんだり かいたりすることが できます。
・CEFRのA2レベルの ちからが つきます。
・JLPTのN5レベルの ちからが つきます。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
This course is designed to develop the basic communication skills necessary for daily situations, including speaking, listening, writing, and reading. It will also cover basic grammar, vocabulary, and Kanji, providing students with the resources they need to achieve their communicative goals.
Feedback for assignments will be provided through Google Classroom, where assignments should also be submitted.
にちじょうてきなコミュニケーションスキルを みにつけるために、はなしたり、きいたり、よんだり、かいたりします。
きほんてきな ぶんぽうや、かんじ、ことばなどもべんきょうします。
しゅくだいの ていしゅつ・フィードバックは、Google Classroomでします。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Lesson 1-3
L1.I am Lin Tai
L2.What is that CD?
L3.This is Yuri University
Hiragana
L1.わたしは リン・タイです
L2.それは なんの CDですか
L3.ここは ゆりだいがくです
ひらがな
2[対面/face to face]:L4-5
L4.What are you going to do tomorrow?
L5.What time is it now in Sydney?
Hiragana
Katakana
L4.あした なにを しますか
L5.シドニーは いま なんじですか
ひらがな
カタカナ
3[対面/face to face]:L6-7
L6.I 'm going to Kyoto
L7.It's beautiful photograph, isn't it?
Katakana
L6.きょうとへ いきます
L7.きれいな しゃしんですね
カタカナ
4[対面/face to face]:L7-9
L7(2)
L8.Where is Mt.Fuji?
L9.What kind of sports do you like?
Kanji 1
L7(2)
L8.ふじさんは どこに ありますか
L9.どんな スポーツがすきですか
かんじ 1
5[対面/face to face]:L9-11
L9(2)
L10.I learned the tea ceremony from Ms.Watanabe
L11.Which is colder, Tokyo or Seoul?
Kanji 2
L9(2)
L10.わたしは わたなべさんに おちゃを ならいました
L11.とうきょうと ソウルと どちらが さむいですか
かんじ 2
6[対面/face to face]:L11-13
L11(2)
L12.How was your trip?
L13.We want something to eat, don't we?
Kanji 3
L11(2)
L12.りょこうは どうでしたか
L13.なにか たべたいですね
かんじ 3
7[対面/face to face]:L13-14
L13(2)
L14.My hobby is listening to music
Kanji 4
L13(2)
L14.わたしの しゅみは おんがくを きくことです
かんじ 4
8[対面/face to face]:L14-15
Mid-term Exam(L1‐14)
L14(2)
L15.Others are using it now
Mid-term Exam(L1‐L14)
Kanji 5
L14(2)
L15.いま、ほかのひとが つかっています
かんじ5
ちゅうかんしけん(L1-14)
かんじ 5
9[対面/face to face]:L15-16
Mid-term Speech
L15(2)
L16.May I touch it a little?
Kanji 6
L15(2)
L16.ちょっとさわってもいいですか
かんじ 6
10[対面/face to face]:L16-17
L16(2)
L17.Please don't overdo it
Kanji 7
L16(2)
L17.あまり むりを しないで ください
かんじ 7
11[対面/face to face]:L18-19
L18.I have never seen sumoL17.Please don't overdo it
L19.I think the station is bright and clean
Kanji 8
L18.すもうを みたことが ありません
L19.えきは あかるくて、きれいだと おもいます
かんじ 8
12[対面/face to face]:L19-20
L19(2)
L20.This is a T-shirt that I got from my girlfriend
Kanji 9
L19(2)
L20.これは かのじょから もらった Tシャツです
かんじ 9
13[対面/face to face]:L21-22
L21 If it rains, the tour will be cancelled
L22.You cooked a meal for me
Kanji 10
L21.あめが ふったら、ツアーは ちゅうしです
L22.しょくじを つくって くれました
かんじ 10
14[対面/face to face]:L22
Final Exam(L15-22)
Review
L22(2)
Kanji 11
Final Exam(L15-22)
Review
L22(2)
かんじ 11
きまつテスト(L15-22)
ふくしゅう
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
Students are expected to study at home for at least one hour to prepare and review each lesson.
Students are expected to do all assigned homework.
よしゅうと ふくしゅうを 1じかんぐらい してください。
しゅくだいを してください。
テキスト(教科書)Textbooks
『DAICHI I Main Textbook』. (2008). 3A Network. ISBN 978-4883194766. [Price: 2,800 yen + tax]
『DAICHI I Translation of the Main Text and Grammar Notes』. (2009). 3A Network. ISBN 978-4883194773. [Price: 2,000 yen + tax]
『Nihongo Challenge N4-N5 (Kanji)』. (2010). Ask. ISBN 978-4-87217-757-2. [Price: 1,300 yen + tax]
『だいち I メインテキスト』(2008)スリーエーネットワーク ISBN 978-4883194766(2,800えん+ぜい)
『だいち I ぶんけいせつめいとほんやく えいごばん』(2009)スリーエーネットワーク ISBN 978-4883194773(2,000えん+ぜい)
『にほんごチャレンジ N4-N5(かんじ)』(2010)アスク ISBN 978-4-87217-757-2(1,300 えん+ぜい)
参考書References
なし
成績評価の方法と基準Grading criteria
Class participation :20%
Midterm exam:20%
Final exam:20%
Assignments :20%
Quizzes:20%
※Continuous attendance is required for all classes.
※Japanese 4, 5, and 6 are one set; no credit will be given for taking only one or two. Be sure to take all three together.
※Students who miss four or more classes will not be eligible to take the final exam and will also be ineligible to earn credit for this course.
※Three instances of tardiness will be counted as one absence.
へいじょうてん:20%
ちゅうかんテスト:20%
きまつテスト:20%
しゅくだい:20%
クイズ:20%
※「にほんごそうごう4、5、6」は セットです。1つまたは2つだけ とっても、たんいは でません。かならず 3つ いっしょに とってください。
※かくクラスで4かいいじょう けっせきすると たんいは でません。そして、きまつしけんを うけることが できません。
※ちこく3かいで 1かいの けっせきです。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
Due to a change in the course instructor this year, feedback cannot be provided.
(本年度授業担当者変更によりフィードバックできません)
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
Please access and join Google Classroom before the first class.
It is crucially important for you to join Google Classroom, because all the class assignments, quizzes, and course information will be provided on Google Classroom.
【How to join a class】
① Go to Google Classroom. (Please click the following URL.)
https://classroom.google.com/
② Enter your Hosei Univ. e-mail address.
③ Enter the class code and click "Join". (You can find the class code in the JLE Google Classroom.)
じゅぎょうでは Google Classroomをつかいます。
Google Classroomはとてもたいせつです。しゅくだいやクイズ、じょうほうをGoogle Classroomで だします。
【とうろくの しかた】
①https://classroom.google.com にアクセスする。
②ほうせいだいがくのメールアドレスを にゅうりょくする。
③クラスコードをにゅうりょくして、とうろくする。
(クラスコードはJLEのGoogleClassroomでわかります。)
その他の重要事項Others
※"Japanese 4, 5, and 6" are one set; no credit will be given for taking only one or two. Be sure to take all three together.
※Students are required to attend classes in the first and second weeks. Students attending for the first time in the third week will not be permitted to join the class.
※If the class size is large, selection will be made.
※Class schedules may be altered based on the class size and the students' levels.
※This class was called "Japanese 2S (General Ⅱ)" "Japanese 2F (General Ⅱ)"until FY2023. Students who have earned credits in the past will not be able to take this class again.
※「にほんごそうごう4、5、6」は セットです。1つまたは2つだけ とっても、たんいは でません。かならず 3つ いっしょに とってください。
※1しゅうめと2しゅうめのクラスには、かならず しゅっせきしてください。3しゅうめに はじめてきたがくせいは、クラスをとることができません。
※クラスのにんずうがおおいとき、せんこうをします。
※クラスのにんずうや がくせいのレベルで、よていが かわることが あります。
※このクラスは 2023ねんどまで「J2S日本語総合Ⅱ(にほんごそうごう)」「J2F日本語総合Ⅱ(にほんごそうごう)」のなまえでした。かこに クラスのたんいを とったがくせいは、もういちど このクラスを とることは できません。