GBPGBP (Global Business Program)
LANj100LF(日本語 / Japanese language education 100)Elementary Foreign Languages CElementary Foreign Languages C
Yuka HASEGAWA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | GBPGBP (Global Business Program) |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | A5563 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 金2/Fri.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 / Ichigaya |
教室名称Classroom name | A305 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 1 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリーCategory |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
This course is designed for students with no or little knowledge of Japanese and aims to develop their basic communication skills for daily situations.
このクラスは にほんごを はじめて べんきょうする がくせいの クラスです。
もくてきは、にほんごで かんたんな コミュニケーションが できるように なることです。
到達目標Goal
By the end of the semester, students are expected to have gained basic language proficiency in Japanese, equivalent to A1 on the CEFR (Common European Framework of Reference for Languages) scale.
・このクラスでは、にほんごを つかって かんたんなコミュニケーションが できるようになります。
・かんじを60ぐらい よんだり かいたりすることが できます。
・CEFRのA1レベルの ちからが つきます。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
This course is designed to develop the basic communication skills necessary for daily situations, including speaking, listening, writing, and reading. It will also cover basic grammar, vocabulary, and Kanji, providing students with the resources they need to achieve their communicative goals.
Feedback for assignments will be provided through Google Classroom, where assignments should also be submitted.
にちじょうてきなコミュニケーションスキルを みにつけるために、はなしたり、きいたり、よんだり、かいたりします。
きほんてきな ぶんぽうや、かんじ、ことばなどもべんきょうします。
しゅくだいの ていしゅつ・フィードバックは、Google Classroomでします。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Lesson1
L1. I am Lin Tai (self introduction/greeting/introducing each other)
hiragana 1
L1.わたしは リン・タイです
ひらがな1
2[対面/face to face]:Lesson2
L2. What is that CD? (learning words for daily goods/food etc.),
hiragana 2
L2.それは なんのCDですか
ひらがな2
3[対面/face to face]:Lesson3
L3. This is Yuri University ( asking prices/location of the rooms)
katakana 1
L3.ここは ゆりだいがく です
カタカナ1
4[対面/face to face]:Lesson4
L4. What are you going to do tomorrow? (describing basic daily activities)
katakana 2
L4.あした なにを しますか
カタカナ2
5[対面/face to face]:Lesson5
L5. What time is it now in Sydney? (asking and telling time)
kanji 1
L5.シドニーは いま なんじ ですか
かんじ1
6[対面/face to face]:Lesson6
L6. I 'm going to Kyoto (telling birthday, describing weekly schedule)
kanji 2
L6.きょうとへ いきます
かんじ2
7[対面/face to face]:Lesson7
L7. It's beautiful photograph, isn't it? (describing things and states using adjectives)
kanji 3
L7.きれいな しゃしんですね
かんじ3
8[対面/face to face]:Mid-term Exam (L1-L7)
Lesson8①
Mid-term Exam (L1-L7)
L8. Where is Mt.Fuji? (asking and telling the location of people/things)
kanji 4
L8.ふじさんは どこに ありますか
かんじ4
9[対面/face to face]:Lesson8②
Lesson9①
L8(2)
L9. What kind of sports do you like? (expressing preferences /reasons)
kanji 5
L8(2)
L9.どんな スポーツが すきですか
かんじ5
10[対面/face to face]:Lesson9②
Lesson10①
L9(2)
L10. I learned the tea ceremony from Ms.Watanabe (talking about giving and receiving presents, ordering at the cafe)
kanji 6
L9(2)
L10.わたしは わたなべさんに おちゃを ならいました
かんじ6
11[対面/face to face]:Lesson10②
Lesson11
L10(2)
L11. Which is colder, Tokyo or Seoul? (comparing things using adjectives)
kanji 7
L10(2)
L11.とうきょうと ソウルと どちらが さむいですか
かんじ7
12[対面/face to face]:Lesson12
Lesson13①
L12. How was your trip?
(expressing impressions on past events)
L13.We want something to eat, don't we? (expressing what you want and want to do)
kanji 8
L12.りょこうは どうでしたか
L13.なにか たべたいですね
かんじ8
13[対面/face to face]:Lesson13②
Lesson14①
L13(2)
L14. My hobby is listening to music(talking about hobbies)
kanji 9
L13(2)
L14.わたしの しゅみは おんがくを きくことです
かんじ9
14[対面/face to face]:Lesson14②
Final Exam(L8-L14)
Review
L14(2)
kanji 10
Final Exam(L8-L14)
Review
L14(2)
かんじ10
きまつテスト(L8-L14)
ふくしゅう
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
Students are expected to study at home for at least one hour to prepare and review each lesson.
Students are expected to do all assigned homework.
よしゅうと ふくしゅうを 1じかんぐらい してください。
しゅくだいを してください。
テキスト(教科書)Textbooks
『DAICHI I Main Textbook』. (2008). 3A Network. ISBN 978-4883194766. [Price: 2,800 yen + tax]
『DAICHI I Translation of the Main Text and Grammar Notes』. (2009). 3A Network. ISBN 978-4883194773. [Price: 2,000 yen + tax]
『だいち I メインテキスト』(2008)スリーエーネットワーク ISBN 978-4883194766(2,800えん+ぜい)
『だいち I ぶんけいせつめいとほんやく えいごばん』(2009)スリーエーネットワークISBN 978-4883194773(2,000えん+ぜい)
参考書References
『Nihongo Challenge N4-N5 (Kanji)』. (2010). Ask. ISBN 978-4-87217-757-2. [Price: 1,300 yen + tax]
『にほんごチャレンジ N4-N5(かんじ)』(2010)アスク ISBN 978-4-87217-757-2(1,300えん+ぜい)
成績評価の方法と基準Grading criteria
Class participation: 20%
Midterm exam: 20%
Final exam: 20%
Assignments: 20%
Quizzes: 20%
※Continuous attendance is required for all classes.
※"Japanese 1, 2, and 3" (Monday, Tuesday, Friday) are one set; no credit will be given for taking only one or two. Be sure to take all three together.
※Students who miss four or more classes will not be eligible to take the final exam and will also be ineligible to earn credit for this course.
※Three instances of tardiness will be counted as one absence.
へいじょうてん:20%
ちゅうかんテスト:20%
きまつテスト:20%
しゅくだい:20%
クイズ:20%
*「にほんごそうごう1、2、3」は セットです。1つまたは2つだけ とっても、たんいは でません。かならず 3つ いっしょに とってください。
*かくクラスで4かいいじょう けっせきすると たんいは でません。そして、きまつしけんを うけることが できません。
*ちこく3かいで 1かいの けっせきです。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
Based on the students' comments, we would like to continue to have opportunities to interact with Japanese volunteer students.
がくせいの コメントから、ボランティアがくせいとの こうりゅうの きかいを ことしも もちたいです。
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
Please access and join Google Classroom before the first class. It is crucial for you to join Google Classroom because all class assignments, quizzes, and course information will be provided there.
【How to join a class】
① Go to Google Classroom. (Please click the following URL.)
https://classroom.google.com/
② Enter your Hosei Univ. e-mail address.
③ Enter the class code and click "Join". (You can find the class code in the JLE Google Classroom.)
じゅぎょうでは Google Classroomをつかいます。
Google Classroomはとてもたいせつです。しゅくだいやクイズ、じょうほうをGoogle Classroomで だします。
【とうろくの しかた】
①https://classroom.google.com にアクセスする。
②ほうせいだいがくのメールアドレスを にゅうりょくする。
③クラスコードをにゅうりょくして、とうろくする。
(クラスコードはJLEのGoogleClassroomでわかります。)
その他の重要事項Others
※"Japanese 1, 2, and 3" are one set; no credit will be given for taking only one or two. Be sure to take all three together.
※Students are required to attend classes in the first and second weeks. Students attending for the first time in the third week will not be permitted to join the class.
※If the class size is large, selection will be made.
※This class was called "Japanese 1S (General Ⅲ)" "Japanese 1F (General Ⅲ)"until FY2023. Students who have earned credits in the past will not be able to take this class again.
※「にほんごそうごう1、2、3」は セットです。1つまたは2つだけ とっても、たんいは でません。かならず 3つ いっしょに とってください。
※1しゅうめと2しゅうめのクラスには、かならず しゅっせきしてください。3しゅうめに はじめてきたがくせいは、クラスを とることができません。
※クラスのにんずうが おおいとき、せんこうを します。
※このクラスは 2023ねんどまで 「J1S日本語総合Ⅲ(にほんごそうごう)」「J1F日本語総合Ⅲ(にほんごそうごう)」の なまえでした。かこに クラスの たんいを とったがくせいは、もういちど このクラスを とることは できません。