IGESSIGESS (Institute for Global Economics and Social Sciences)
ECN400CB(経済学 / Economics 400)SeminarⅣSeminarⅣ
JESS DIAMONDJess DIAMOND
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | IGESSIGESS (Institute for Global Economics and Social Sciences) |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | K7016-410 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 水4/Wed.4, 水5/Wed.5 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 多摩 / Tama |
教室名称Classroom name | 221 |
配当年次Grade | 4 |
単位数Credit(s) | 4 |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリーCategory |
Advanced Courses/専門科目 Disciplinary Courses/IGESS科目 Ⅳ. Global Issues |
科目主催学部Faculty Sponsored Department | Economics |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
ファイナンス、投資に関するテキストの輪読を通じて、現実の投資を行う能力を身につける。さらに、輪読や研究報告を通じて、自分の考えをわかりやすく他人に伝えらえるようなプレゼンテーション能力を培っていく。
到達目標Goal
リスクとリターンの関係や企業の価値創造について、正しく理解し、他人に説明できるようになる。他人の考えを理解し、それに対し自分の考えを伝える能力を身につける。
The goal of the seminar is to understand the relationship between risk and return as well as the process of value creation by firms. We also use the seminar to learn how to communicate our ideas clearly to others.
授業で使用する言語Default language used in class
英語 / English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
学生が主体となって、テキストの輪読、研究発表を行う。
通常の講義とは異なり、教員から進んで授業を行っていくようなスタイルではない。フィードバックはプレゼンテーション後、またはプロジェクト提出後先生と会って個人的に行う。原則として、すべてのレッスンは対面式です。
The seminar focuses on the presentations and projects of students, with limited instruction from the professor. Regular feedback will be given after presentations and projects on an individual basis. In principle, all the lessons are face to face.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:Guidance
Explanation of schedule and requirements.
2[対面/face to face]:Introduction
The Corporation
3[対面/face to face]:Introduction
Introduction to Financial Statement Analysis
4[対面/face to face]:Introduction
Financial Decision Making and the Law of One Price
5[対面/face to face]:Time, Money and Interest Rates
The Time Value of Money
6[対面/face to face]:Time, Money and Interest Rates
Interest Rates
7[オンライン/online]:Time, Money and Interest Rates
Valuing Bonds
8[オンライン/online]:Valuing Projects and Firms
Investment Decision Rules
9[オンライン/online]:Valuing Projects and Firms
Fundamentals of Capital Budgeting
10[オンライン/online]:Valuing Projects and Firms
Valuing Stocks
11[オンライン/online]:Risk and Return
Capital Markets and the Pricing of Risk
12[オンライン/online]:Risk and Return
Optimal Portfolio Choice and the Capital Asset
Pricing Model
13[オンライン/online]:Risk and Return
Estimating the Cost of Capital
14[対面/face to face]:Final Exam
Test Covering All Material
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
We will visit companies to learn about their business models. Students are expected to spend 4 hours reviewing per lesson reviewing class material.
テキスト(教科書)Textbooks
Berk, J. and DeMarzo, P., 2019. Corporate Finance, Global Edition: Pearson Education.
参考書References
Thorndike, W.N., 2012. The Outsiders: Harvard Business Review Press
成績評価の方法と基準Grading criteria
授業への参加度、プレゼンテーションに基づいて、成績評価を行う。
Grading will be based on the degree of student participation and quality of presentations and group work.
Participation: 30%
Presentations and Group Work: 70%
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
特になし。
None.
その他の重要事項Others
高校レベルの数学の知識を有していると輪読するテキストの内容の理解がよりスムーズにできると思われる。
英語を読むこと(話せなくても)を苦にしない学生であることが望ましい。
A proficiency in high-school-level mathematics will be an advantage. The seminar is conducted in English, so language proficiency is requirement.