人文科学研究科Graduate School of Humanities
LIN500B3(言語学 / Linguistics 500)英語教育学研究ATopics in TESOL A
印南 洋
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 人文科学研究科Graduate School of Humanities |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | X0216 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 春学期授業/Spring |
曜日・時限Day/Period | 水2/Wed.2 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市院棟-301 |
配当年次Grade | 院人英・修士課程・専門科目 |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory |
英文学専攻 (修士課程) |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
<講義題目>Second language acquisition and pedagogy
This course introduces some stimulating issues on second language acquisition and pedagogy. In particular, it focuses on the questions that people often have about language learning. By the end of this course, students will be able to better understand (1) second language acquisition and (2) its role in English-as-a-foreign/second language context. Before attending the class every week, students are required to read the assigned chapter of the textbook and write a reaction paper. Grading will be decided based on: Reaction paper (60%); Chapter presentation (10%); and Student project (30%).
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
<講義題目>Second language acquisition and pedagogy
This course introduces some stimulating issues on second language acquisition and pedagogy. In particular, it focuses on the questions that people often have about language learning.
到達目標Goal
In this course, students will learn about (1) second language acquisition and (2) its role in English-as-a-foreign/second language context. Through discussions after reading the course textbook and handouts, students will acquire a deeper understanding of these two issues. Repeating this process throughout the semester will help students develop their understanding of second language education and its application to pedagogy better, based on empirical evidence.
By the end of this course, students will be able to better understand (1) second language acquisition and (2) its role in English-as-a-foreign/second language context.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」に関連
授業で使用する言語Default language used in class
日本語・英語併用 / Japanese & English
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
Most classes consist of lectures, group discussions, and student presentations on topics in second language acquisition and pedagogy. Students are assigned readings from the textbook chapters. リアクションペーパー等における良いコメントは授業内で紹介し、さらなる議論に活かします。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:オンライン/online
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[オンライン/online]:Introduction; Literature search
Overview of the course and presentation schedule; Literature search using digital and library resources
第2回[オンライン/online]:第1章SLA研究から考える英語学習の大原則
臨界期仮説、インプット仮説
第3回[オンライン/online]:第2章単語の学習
頻度、語曲知識の深さ
第4回[オンライン/online]:第3章文法の学習
インテイク、宜言的知識・手続き的知識
第5回[オンライン/online]:第4章発音の学習
スキル習得理論、明瞭性・理解
第6回[オンライン/online]:第5章リスニングの学習
音声知槌、意味理解
第7回[オンライン/online]:第6章リーデイングの学習
パラグラフ、和訳
第8回[オンライン/online]:第7章スピーキングの学習
整合性、プラニング
第9回[オンライン/online]:第8章ライティングの学習
独り言、流暢性
第10回[オンライン/online]:第9章英語学習と個人差
註語適性、ワーキング・メモリ
第11回[オンライン/online]:第10章動機づけ・学習スタイル・学習ストラテジー
個人差、やる気
第12回[オンライン/online]:第11章子どもの英語学習
日本語能力、ESL・EFL現境
第13回[オンライン/online]:第12章留学による英語学習
流暢さ、ホームステイ
第14回[オンライン/online]:Student presentation
Presentation and feedback
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備学習・復習時間は、各2時間を標準とします。
Before attending the class every week, students are required to read the assigned chapter of the textbook and write a reaction paper.
テキスト(教科書)Textbooks
中田達也 & 鈴木祐一. (2022). 『英語学習の科学』. 研究社. ISBN-10: 4327453072
参考書References
Joy Reid with Keith S. Folse, Cynthia M. Schuemann, Pat Byrd and John Bunting, Ken Hyland, Dana Ferris, Susan Conrad, Sharon Cavusgil, & Paul Kei Matsuda. (2008). Writing myths: Applying second language research to classroom teaching. ISBN 978-0-472-03257-0
Keith S. Folse. (2004). Vocabulary myths: Applying second language research to classroom teaching. ISBN 978-0-472-03029-3
望月昭彦、磐崎弘貞、卯城祐司、久保田章(著).(2010).『新学習指導要領にもとづく英語科教育法』. 大修館書店. ISBN: 978-4469245585
Patsy M. Lightbown & Nina Spada. (2013). How languages are learned (4th edition.). Oxford University Press.
Steven Brown. (2011). Listening myths: Applying second language research to classroom teaching. ISBN 978-0-472-03459-8
成績評価の方法と基準Grading criteria
Reaction paper (60%); Chapter presentation (10%); Student project (30%)
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
アンケート対象外につき該当なし
Feel free to ask questions. I look forward to working with you.
その他の重要事項Others
今までの履修者には、社会人や他大学からの受講生もいらっしゃいました。多様な形式で学びを促進できればと思い、本授業は全回とも対面でなくオンライン形式となります。
担当教員の専門分野等
<専門領域>
Applied linguistics, language education, language testing, and program evaluation
<研究テーマ>
Test method effects on test performance
Construct validation study of a test/instrument/questionnaire
Meta-analytic inquiry into the variability of effects
Longitudinal measurement of change in language proficiency and program evaluation
Secondary analysis of survey and administrative datasets
Application of measurement models to language test data (especially, meta-analysis and structural equation modeling)
<主要研究業績>
In’nami, Y., & Koizumi, R. (2013). Statistics and software for test revisions. In A. Kunnan (ed.), Companion to language assessment (Vol. II: Approaches and Development, Part 7: Assessment Development (pp.925–943). New York: Wiley-Blackwell.
卯城祐司編著。『英語リーディングテストの考え方と作り方』。共著 (第5章 テスト得点解釈の留意点 [pp. 78-87]を担当)。平成24年9月。研究社。
竹内理・水本篤編著。『外国語教育研究ハンドブック:研究手法のより良い理解のために』。共著 (第14章SEM入門 [pp. 194-206]、第16章 メタ分析入門 [pp. 227-239]を担当)。平成24年5月。松柏社。