公共政策研究科Graduate School of Public Policy and Social Governance
SES500P2-123(環境創成学 / Sustainable and environmental system development 500)地域環境計画研究Studies on Regional Environmental Planning
湯澤 規子Noriko YUZAWA
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 公共政策研究科Graduate School of Public Policy and Social Governance |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | X9550 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期前半/Fall(1st half) |
曜日・時限Day/Period | 水 6/ Wed.6,水 7/ Wed.7 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市BT‐0702 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory |
サステイナビリティ学専攻 (修士課程)サステイナビリティ学専攻専門科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
◆Course outline
Students will examine this relationship from a historical point of view using "food", "agriculture" and "region" as keywords.We will consider the "environment" from both the "natural environment" and "social environment" and think about the structure of a sustainable society from various cases.
◆Learning Objectives
Students will gain an understanding of the history of food, agriculture, and local communities, and acquire the basic knowledge and perspectives to discuss the local environment. The course aims to examine the issues and future prospects of contemporary society through literature reading and specific case studies.
◆Learning activities outside of classroom
The standard preparation and review time for this class is 2 hours each. In particular, please read the assigned literature carefully, prepare a resume, and discuss the issues.
◆Grading Criteria /Policy
Evaluation will be based on lecture participation and report (50%) and final report (50%). Specifically, evaluation will be based on initiative, originality, and solidity. The theme will be presented at the beginning of the lecture.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
受講生は「食」と「農」と「地域」をキーワードとして、その関係性を歴史的に検討します。「自然環境」、「社会環境」の両側面から「環境」を捉え、様々な事例から持続可能な社会のしくみについて考えます。
到達目標Goal
受講生は食と農と地域の歴史を理解し、地域環境を論じる基礎的知識と視角を身につけます。文献講読および具体的な事例を通して、現代社会の課題と今後の展望を考察することを目指します。
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP3」に関連している。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
講義を中心としつつ、ディスカッションペーパーにもとづく議論を適宜織り交ぜて、考察を深めていきます。
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
第1回[対面/face to face]:イントロダクション
地域環境を論じる視点
第2回[対面/face to face]:問題提起
地域環境を論じた近年の研究成果の検討
第3回[対面/face to face]:文献講読(1)
地域環境に関わる文献講読
第4回[対面/face to face]:文献講読(2)
地域環境に関わる文献講読
第5回[対面/face to face]:文献講読(3)
地域環境に関わる文献講読
第6回[対面/face to face]:地域・環境・計画についての討論
様々なアクターについて考える
第7回[対面/face to face]:総括と展望
各自の研究課題との関連について
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
本授業の準備学習・復習時間は各2時間を標準とします。具体的には課題文献の精読、報告レジュメ作成、論点の検討などに取り組んで下さい。
テキスト(教科書)Textbooks
下記の文献を輪読し、討論します。
・湯澤規子、伊丹一浩、藤原辰史編著『入門 食と農の人文学』ミネルヴァ書房、2024年3月刊行予定。
参考書References
講義の中で適宜紹介します。
成績評価の方法と基準Grading criteria
講義への参加および報告(50%)と最終レポート(50%)で評価します。具体的には主体性、独自性、堅実性に基づいて評価します。テーマについては、講義の初回で提示します。
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
参加者それぞれの問題意識を深められるように、ディスカッションの時間を活用したいと思います。
担当教員の専門分野等
<専門領域>地域経済学、日本近現代史、人文地理学
<研究テーマ>地域づくりの理論と実践、食と農と暮らしの地域経済学、女性と家族の近現代史
<主要研究業績>
・『焼き芋とドーナツ―日米シスターフッド交流秘史』(単著、KADOKAWA、2023年)
・『7袋のポテトチップス―食べるを語る胃袋の戦後史』(単著、晶文社、2019年)
・『胃袋の近代―食と人びとの日常史』(単著、名古屋大学出版会、2018年)
・『在来産業と家族の地域史―ライフヒストリーからみた小規模家族経営と結城紬生産』(単著、古今書院、2009年)
・「ジェンダーから再考する地域と人間」『サステイナビリティ―地球と人類の課題』朝倉書店、2-18年、104-113頁
・「地域づくりの系譜―山梨県甲州市の甚六桜とかつぬま朝市」『歴史地理学』58(1)、2016年、57-72頁