経営学研究科Graduate School of Business Administration
MAN500F1-0148(経営学 / Management 500)経営管理特論ⅡStudy in Business AdministrationⅡ
洞口 治夫Haruo HORAGUCHI
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 経営学研究科Graduate School of Business Administration |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | X7006 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 水4/Wed.4 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 市ヶ谷 |
教室名称Classroom name | 市BT‐1102 |
配当年次Grade | |
単位数Credit(s) | 2 |
備考(履修条件等)Notes | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
カテゴリーCategory | 修士課程(昼間)授業科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
Countries and regions with many thriving companies are considered wealthy, and their prosperity is evident. What factors contribute to the global expansion of companies? This seminar-style class aims to provide students with a comprehensive understanding of key areas in business management and associated theories. Students will analyze organizational activities within companies through this lens. Additionally, the course focuses on enhancing academic Japanese writing skills suitable for a master's degree program, including guidance on crafting a master's thesis using diverse examples. This intensive class is offered during the spring semester.
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
数多くの企業が活動し、利益をあげている国や地域は、豊かな国、豊かな地域になっています。企業が世界的に活躍の場を広げていける理由は何でしょうか。この授業はセミナー形式で行い、経営管理の主要な領域とその理論について理解し、それに基づいて企業における組織活動を検討していきます。修士課程にふさわしい学術的な日本語文章力の錬成を目標にして、修士論文の書き方についても様々な例をもとに紹介します。春学期の集中授業です。
到達目標Goal
経営管理の理論研究と実証研究を理解するとともに、論文作成に必要な日本語によるロジカル・シンキングの能力を高めていきます。たとえば、以下のような課題です。リサーチ・クエスチョン(研究課題の設定)とは何か。用語の定義をいかに行うか。先行研究のサーベイとはどのような作業なのか。テキスト・クリティーク(資料批判)とは何か。仮説とはどのような言明であるのか。仮説をつくる、という作業は、どのようなプロセスを経て行うのか。実証とは何か。実証的研究には、どのような研究方法があるのか。一次データと二次データの違いは何か。データ収集の方法には、どのような方法があるのか。統計的な解析が可能なのは、どのような課題に対してか。内生性(endogeneity)とは何を意味するか。論文の結論部分には何を記載するべきか。こうした思考方法を積み上げることで修士論文の作成が可能になります。この授業では、そうした課題の基礎を理解することを目標にします。
This course aims to help students grasp both theoretical and empirical research in business management, while enhancing their logical thinking skills in Japanese for effective paper writing. Assignments include exploring key questions such as: What constitutes a research question or the framing of a research problem? How do we define terms? What's involved in a review of prior research? What is textual criticism? What role does a hypothesis play, and how is one formulated? What does "empirical" mean, and what research methods are used in empirical studies? We'll also delve into distinctions between primary and secondary data, various data collection methods, the application of statistical analysis, understanding endogeneity, and crafting impactful paper conclusions. Building on these concepts is essential for successfully completing a master's thesis. The primary goal of this class is to establish a foundational understanding of these essential topics.
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、「DP1」「DP2」「DP3」に関連、特に「DP1」は強く関連している。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
授業はセミナー形式で行います。参加学生諸君は、割り当てられた課題についての「まとめ」を作成し、授業内で報告するとともに、その内容に関する疑問について議論をしていきます。そのなかで、必要なテーマについては、講義によって補っていきます。学生諸君と相談のうえ、商店街ないし会社・業界団体などを訪問し、その内容をレポートにまとめてもらいます。
The class will be conducted in a seminar format. Each student will prepare a "summary" of the assigned topic, report it to the class, and discuss questions related to its content. In the course of the seminar, necessary topics will be supplemented by lectures. After consultation with the students, they will visit shopping areas, companies, industry groups, etc., and write a report on their visit.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
あり / Yes
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
あり / Yes
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1[対面/face to face]:オリエンテーション
Orientation
授業の進め方、テキスト、参考文献などについて説明。
Explanation of class procedures, textbooks, references, etc.
2[対面/face to face]:経営管理とは何か
What is business management?
経営管理の全体像の説明。
Explanation of the overall picture of business management.
3[対面/face to face]:ロボットと人間
Robots and humans
テイラーによる科学的管理法の内容と現代的な意味。
The content and contemporary meaning of the scientific management method by Taylor.
4[対面/face to face]:人口知能と集合知
Artificial Intelligence and Collective Intelligence
バーナード=サイモン理論による組織の定義。代表的な定義による管理の理解。
Definition of organization according to Bernard-Simon theory.
Understanding of management by typical definitions.
5[対面/face to face]:繰り返し作業と仲間
Repetitive tasks and peers
人間関係論。疲労の発生要因と現代的な意味。
Human relations theory. Causes and contemporary implications of fatigue.
6[対面/face to face]:社会科学における実験の可能性
The Potential of Experimentation in the Social Sciences.
ホーソン実験の内容と現代的な意義。
The Hawthorne experiment and its contemporary significance.
7[対面/face to face]:やる気と報酬
Motivation and Reward
Motivation and incentives.
モティベーションとインセンティブ。個人を動かすものと組織を動かすもの。
What motivates individuals and what motivates organizations.
8[対面/face to face]:目標管理
Goal Management
目標管理の内容と企業への導入。MBOとドラッカー。
The content of goal management and its introduction into companies.
MBO and Drucker.
9[対面/face to face]:成果主義
Outcome Based Management
日本企業における成果主義について。
The results-oriented approach in Japanese companies.
10[対面/face to face]:管理原則と管理過程論
Management Principles and Management Process Theory
ファヨールの理論と組織の柔軟性について。
Fayol's theory and organizational flexibility.
11[対面/face to face]:コアコンピテンス
Core Competence
ペンローズ理論の重要性。
Importance of Penrose Theory.
12[対面/face to face]:バーナード理論
Barnard's Theory
バーナード理論の概要の説明。
An overview of Barnard's theory.
13[対面/face to face]:インフォーマル組織と排除のメカニズム
Informal Organizations and Mechanisms of Exclusion
インフォーマル組織の形成条件と、そこで作用する排除のメカニズムについて。
The conditions for the formation of informal organizations and the mechanisms of exclusion that operate in them.
14[対面/face to face]:限定された合理性
Bounded Rationality
サイモンの意思決定論の説明。囚人のジレンマ。
Explanation of Simon's theory of decision-making. Prisoner's The Prisoner's Dilemma.
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
各時間ごとに、予習・復習の内容を指示します。教科書、参考書は、ともに必須です。それ以外に論文のコピーなどを配布します。
【Work to be done outside of class (preparation, review, homework, etc.)】
The contents of preparation and review will be given for each class period. Reading the textbook and reference books is required to earn credits. In addition, copies of articles and other materials will be distributed.
テキスト(教科書)Textbooks
洞口治夫・行本勢基『入門 経営学-はじめて学ぶ人のために-(第2版)』同友館、2012年.
【Textbook (textbook)】
Haruo Horaguchi and Seiki Yukimoto, Nyuumon Keieigaku: Hajimete manabu hito no tameni (Introduction to Business Administration: For Those Learning for the First Time) (2nd Edition), Doyukan, 2012.
参考書References
高橋伸夫編著『よくわかる経営管理』ミネルヴァ書房、2011年.
【Reference book】
Nobuo Takahashi (ed.), Yokuwakaru Keieikanri (Understanding Business Management), Minerva Shobo, 2011.
成績評価の方法と基準Grading criteria
授業への参加(30%)、宿題の提出(20%)、中間レポート(20%)、期末レポート(30%)によって判定します。
【Grading Methods and Criteria】
The evaluation will be based on participation in class (30%), submission of homework assignments (20%), mid-term report (20%), and the final report (30%).
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
本科目は2022年度新設科目であり、2023年度は休講でした。2022年度について学生からの意見が特になかったため、本項目は該当しません。授業参加学生からの要望を聞きながら学期中の授業改善に努めていきます。
This course was newly established in 2022 and was not offered in 2023. This item is not applicable since there were no specific comments from students in 2022. We will make efforts to improve classes during the semester while listening to requests from students participating in the class.
学生が準備すべき機器他Equipment student needs to prepare
学生諸君は、ノートテイキングのためのノートと筆記用具、英和辞書機能つき電子辞書ないしスマホ、授業内容の告知のためには授業支援システムを利用しますので、それが閲覧できるパソコンが必要です。
【Students are required to prepare the following equipment】
Students will need a notebook and writing utensils for note-taking, an electronic dictionary with English-Japanese dictionary function or a smart phone, and a computer with access to the class support system, which will be used to inform students of class contents.
その他の重要事項Others
授業の一部はオンラインで開講する場合があります。この科目を履修する学生には、経営組織論、経営戦略論といった科目の履修を薦めます。レポート作成の対象、日時、訪問場所などは学生諸君と相談のうえで、いくつかの候補のなかから決定します。洞口のオフィスアワーは、木曜日昼休み、12:20~13:00、ボワソナードタワー 18階、1814 研究室です。
【Other Important Information】
Some classes may be held online. Students taking this course are recommended to take courses such as Management Organization Theory and Management Strategy Theory. The subject of the report, the date and time, and the place to visit will be decided among several candidates after consultation with students. Prof. Horaguchi's office hours are Thursday lunch break, 12:20-13:00, Boissonade Tower 18th floor, Room 1814.
担当教員の専門分野等
<専門領域>国際経営論
<研究テーマ>国際経営、知識管理
<主要研究業績>Haruo H. Horaguchi, 2023. Forecasting foreign exchange rates as group experiment: actuality bias and fact-convergence effect within wisdom of crowds, Review of Behavioral Finance 15 (5), 652-671
Haruo H. Horaguchi. 2022. Foreign Direct Investment of Japanese Firms: Investment and Disinvestment in Asia, c.1970-1989, Academic Research Publication.
原田順子・洞口治夫編著『改訂新版 国際経営』放送大学教育振興会、2019年.