理工・生命科学部教養科目KLAC Course
LANe100LC(英語 / English language education 100)コンプリヘンシヴ・イングリッシュIIComprehensive English II
梨本 邦直Kuninao NASHIMOTO
授業コードなどClass code etc
学部・研究科Faculty/Graduate school | 理工・生命科学部教養科目KLAC Course |
添付ファイル名Attached documents | |
年度Year | 2024 |
授業コードClass code | H3071 |
旧授業コードPrevious Class code | |
旧科目名Previous Class title | |
開講時期Term | 秋学期授業/Fall |
曜日・時限Day/Period | 金3/Fri.3 |
科目種別Class Type | |
キャンパスCampus | 小金井 |
教室名称Classroom name | 小東館-E208 |
配当年次Grade | 1 |
単位数Credit(s) | |
備考(履修条件等)Notes | |
他学部公開科目Open Program | |
他学部公開(履修条件等)Open Program (Notes) | |
グローバル・オープン科目Global Open Program | |
成績優秀者の他学部科目履修制度対象Interdepartmental class taking system for Academic Achievers | |
成績優秀者の他学部科目履修(履修条件等)Interdepartmental class taking system for Academic Achievers (Notes) | |
実務経験のある教員による授業科目Class taught by instructors with practical experience | |
SDGsCPSDGs CP | |
アーバンデザインCPUrban Design CP | |
ダイバーシティCPDiversity CP | |
未来教室CPLearning for the Future CP | |
カーボンニュートラルCPCarbon Neutral CP | |
千代田コンソ単位互換提供(他大学向け)Chiyoda Campus Consortium | |
カテゴリー<理工・生命科学部教養科目>Category | 英語科目 |
すべて開くShow all
すべて閉じるHide All
Outline (in English)
This class reinforces the development of a rich vocabulary and accurate grammatical knowledge, and based on this knowledge, aims at the comprehensive development of the four skills (reading, writing, listening and speaking). In the science and engineering fields, English is the common language. Technicians and scientists of the future will need the ability to comprehend and communicate in English to meet the need of society for high levels of English. In order to meet this need, this class emphasizes the development of basic, comprehensive skills and knowledge and the ability to apply them. Based on the needs of students, a variety of effective approaches will be used to strengthen basic English competency.
Learning activities outside of classroom:
The preparation for the texts and exercises of Lesson A will be required. Reading aloud at home is essential to improve your English. With regard to Lesson B, read the background information beforehand, and also watch the presentation at the TED site https://www.ted.com/. The video transcripts at the end of the textbook p.148 onward will help you to understand the details of the presentations.
Grading Criteria:
Assignments:20%
Mid-semester test:30%(reviewing Units 6-7)
End-of-semester exam:50%(reviewing Units 8-10)
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の概要と目的(何を学ぶか)Outline and objectives
本授業は、豊かな語彙力・正確な文法力の定着を図ると同時に、それに支えられた4技能(リーディング、ライティング、リスニング、スピーキング)の総合的な向上を目的とする。理工・生命系の分野では、英語が世界共通語になっていることを受け、将来の技術者・研究者には必要な専門知識を英語で受信・発信できる英語力に加え、社会の要求に応えられる高度な英語運用能力の習得が求められる。本授業では、そのための基礎力・総合力・応用力をつけるべく、学生の英語力を基にどのスキルに重点を置くか見極めた上で、効果的な教授方法を取り入れて実施する。
到達目標Goal
英語の論理構成を学ぶとともに語彙力の増強とと言い換え表現を豊かにする。TEDによるプレゼンを視聴して、論理構成を理解する。語彙力を高めるにあたって難度の高い語句について文脈に則した言い換え表現を考える。
At the end of this course, students will be able to:
•read pre-intermediate reading topics based on TED presentations
•understand authentic English of TED presentations
•rephrase new words in plain English
この授業を履修することで学部等のディプロマポリシーに示されたどの能力を習得することができるか(該当授業科目と学位授与方針に明示された学習成果との関連)Which item of the diploma policy will be obtained by taking this class?
ディプロマポリシーのうち、以下に関連している。理工学部:「DP3」と「DP4」。
授業で使用する言語Default language used in class
日本語 / Japanese
授業の進め方と方法Method(s)(学期の途中で変更になる場合には、別途提示します。 /If the Method(s) is changed, we will announce the details of any changes. )
・毎週、復習として教科書の問題から指定された部分を授業支援システムに提出する。その提出された復習課題から毎回授業中にフィードバックを行う。
Students will be asked to submit online exercise questions of the text each week. The feedback of the exercises to students will be done in class every week.
アクティブラーニング(グループディスカッション、ディベート等)の実施Active learning in class (Group discussion, Debate.etc.)
なし / No
フィールドワーク(学外での実習等)の実施Fieldwork in class
なし / No
授業計画Schedule
授業形態/methods of teaching:対面/face to face
※各回の授業形態は予定です。教員の指示に従ってください。
1回目[対面/face to face]:Unit 6, Food Revolution
Lesson A, Reading skills
2回目[対面/face to face]:Unit 6, Teach Every Child about Food
Lesson B, TED TALK comprehension
3回目[対面/face to face]:Unit 6, Review of Unit 6
Review of Unit 6
4回目[対面/face to face]:Unit 7, Power Poses
Lesson A, Reading skills
5回目[対面/face to face]:Unit 7, Your Body Language Shapes Who You Are
Lesson B, TED TALK comprehension
6回目[対面/face to face]:Unit 7, Review of Unit 7
Review of Unit 7
7回目[対面/face to face]:授業内中間テスト
復習テスト(音読テストを含む)
8回目[対面/face to face]:Unit 8, Kite Power
Lesson A, Reading skills
9回目[対面/face to face]:Unit 8, How I harnessed the Wind
Lesson B, TED TALK comprehension
10回目[対面/face to face]:Unit 9, Thinking in Pictures
Lesson A, Reading skills
11回目[対面/face to face]:Unit 9, Deep Sea Diving in a Wheelchair
Lesson B, TED TALK comprehension
12回目[対面/face to face]:Unit 10, Information is Beautiful
Lesson A, Reading skills
13回目[対面/face to face]:Unit 10, The Beauty of Data Visualization
Lesson B, TED TALK comprehension
14回目[対面/face to face]:授業内期末試験
期末復習試験
授業時間外の学習(準備学習・復習・宿題等)Work to be done outside of class (preparation, etc.)
【本授業の準備・復習等の授業時間外学習は、1時間を標準とする】
・Lesson AのPre-ReadingとDeveloping Reading Skillsは予習して授業に臨む。テクスト部分は音読する。Lesson Bについては、冒頭にある背景説明の序文を読んで準備する。TEDのプレゼンは、https://www.ted.com/でタイトルを検索して見る。その際、教科書p.148以降にあるVideo Transcriptsを参照する。ただし、プレゼンによっては教科書の抜粋よりかなり長い。予習に時間をかけてプレゼンの全体を理解しておくことが望ましい。
Please prepare for the texts and exercises of Lesson A before the class. Reading aloud is essential to improve your English. With regard to Lesson B, read the background information beforehand, and also watch the presentation at the TED site https://www.ted.com/. The video transcripts at the end of the textbook p.148 onward will help you to understand the details of the presentations.
テキスト(教科書)Textbooks
Laurie Blass et al. (2016) 21st Century Reading. National Geographic learning/Cengage Learning
参考書References
・教科書のサイト https://eltngl.com/sites/21st-century-reading/student/book-2/video
・TEDのサイト https://www.ted.com/talks
成績評価の方法と基準Grading criteria
Assignments:20%
Mid-semester test:30%(reviewing Units 6-7)
End-of-semester exam:50%(reviewing Units 8-10)
学生の意見等からの気づきChanges following student comments
言い換え表現が分かりやすく習得できるようにスライドを工夫した。